Emne - Masteroppgave i pedagogikk for lærere - SKOLE6950
Masteroppgave i pedagogikk for lærere
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Masteroppgaven er et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid som er egnet til å styrke egen og andres kapasitet i arbeid med inkluderende praksis og spesialpedagogikk.
Masteroppgaven skal demonstrere evne til å designe, initiere og gjennomføre et forsknings- eller utviklingsarbeid med tydelig relevans for det pedagogiske fagområdet. Videre skal oppgaven vise evne til å analysere og diskutere et datamateriale i lys av sosialpedagogiske eller spesialpedagogiske teoretiske perspektiver. Det legges vekt på læringsprosessens betydning for å styrke egen handlingskompetanse som lærer.
I tråd med studieprogrammets vektlegging av kollegialt samarbeid vil det være mulig å utvikle masterprosjekt i fellesskap med andre studenter, i tillegg til å utforme individuelle prosjekt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan bruke pedagogiske teorier og perspektiver analytisk
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
- kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og gjennomføre forsknings- eller utviklingsarbeid for å fremme sosial rettferdighet i skolen
- kan bidra til pedagogisk kreativitet og utvikling av inkluderende praksiser i lærerarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med fire fysiske samlinger. Læringsformer: Studentpresentasjoner, veiledning og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digital veiledning mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Detagelse på 3 av 4 samlinger
- Deltagelse i veiledning på masteroppgaven
Mer om vurdering
Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. Oppgaven skal vise at kandidaten mestrer kunnskapene, ferdighetene og den generelle kompetansen i emnet. Masteroppgaven skal synliggjøre hvordan erfaringsbasert kunnskap har blitt bearbeidet og videreutviklet i prosjektet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Forkunnskapskrav
SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent
SKOLE6151 Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
SKOLE6252 Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet ELLER SKOLE6250 Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter
SKOLE6253 Sosialpedagogisk lærererbeid ELLER SKOLE6251 Spesialpedagogikk i lærerarbeid
Emnet krever opptak til Master i pedagogikk for lærere.
Fagområder
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
- Spesialpedagogikk