course-details-portlet

SKOLE6950

Masteroppgave i pedagogikk for lærere

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Masteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Masteroppgaven er et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid som er egnet til å styrke egen og andres kapasitet i arbeid med inkluderende praksis og spesialpedagogikk.

Masteroppgaven skal demonstrere evne til å designe, initiere og gjennomføre et forsknings- eller utviklingsarbeid med tydelig relevans for det pedagogiske fagområdet. Videre skal oppgaven vise evne til å analysere og diskutere et datamateriale i lys av sosialpedagogiske eller spesialpedagogiske teoretiske perspektiver. Det legges vekt på læringsprosessens betydning for å styrke egen handlingskompetanse som lærer.

I tråd med studieprogrammets vektlegging av kollegialt samarbeid vil det være mulig å utvikle masterprosjekt i fellesskap med andre studenter, i tillegg til å utforme individuelle prosjekt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan bruke pedagogiske teorier og perspektiver analytisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
  • kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og gjennomføre forsknings- eller utviklingsarbeid for å fremme sosial rettferdighet i skolen
  • kan bidra til pedagogisk kreativitet og utvikling av inkluderende praksiser i lærerarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med fire fysiske samlinger. Læringsformer: Studentpresentasjoner, veiledning og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digital veiledning mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Detagelse på 3 av 4 samlinger
  • Deltagelse i veiledning på masteroppgaven

Mer om vurdering

Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. Oppgaven skal vise at kandidaten mestrer kunnskapene, ferdighetene og den generelle kompetansen i emnet. Masteroppgaven skal synliggjøre hvordan erfaringsbasert kunnskap har blitt bearbeidet og videreutviklet i prosjektet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Forkunnskapskrav

SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent

SKOLE6151 Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

SKOLE6252 Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet ELLER SKOLE6250 Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter

SKOLE6253 Sosialpedagogisk lærererbeid ELLER SKOLE6251 Spesialpedagogikk i lærerarbeid

Emnet krever opptak til Master i pedagogikk for lærere.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment