course-details-portlet

SKOLE6909

Masteroppgave i skoleutvikling og utdanningsledelse

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Masteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kandidaten skal gjennom en masteroppgave demonstrere evne til å designe, initiere og gjennomføre et forsknings- eller utviklingsarbeid. Videre skal masteroppgaven dokumentere kandidatens kompetanse til å dokumentere, analysere og diskutere et datamateriale i lys av relevante teoretiske perspektiver.

Dette emnet består i hovedsak av masterkandidatens arbeid med egen oppgave, enten individuelt eller sammen med én annen masterkandidat, under veiledning fra NTNU. I tillegg består emnet av to fysiske samlinger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan bruke relevante teorier og perspektiver analytisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og undersøke problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
  • kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Kandidaten skal under veiledning gjennomføre et utviklings- eller forskningsprosjekt som grunnlag for masteroppgaven. Veileder oppnevnes av Institutt for lærerutdanning på bakgrunn av kandidatens prosjektbeskrivelse.

Emnet gjennomføres med to fysiske samlinger. Emnets to samlinger kan bestå av bestå av; forelesning, utforskende læringsaktiviteter, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. I løpet av emneperioden blir det gjennomført en minikonferanse for studenter og veiledere med framlegg av studentenes arbeid eller tema fra arbeidet med masteroppgaven. Minikonferansen inngår som del av veiledningsarbeidet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjent deltakelse på samling

Mer om vurdering

Eksamen i emnet består av masteroppgave. Masteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått. Masteroppgaven skal vise at kandidaten mestrer kunnskapene, ferdighetene og den generelle kompetansen i emnet. Masteroppgaven skal synliggjøre hvordan erfaringsbasert kunnskap har blitt bearbeidet og videreutviklet i et utviklings- eller forskningsprosjekt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Bestått 60 studiepoeng i Master i skoleutvikling og utdanningsledelse eller tilsvarende. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet. Emnet krever opptak til Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.

Fagområder

  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Karakter: Bokstavkarakterer

Vurderingsordning: Masteroppgave

Utsatt eksamen - Høst 2025

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Vurderingsordning: Masteroppgave

Ordinær eksamen - Vår 2026

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment