Emne - Masteroppgave i skoleutvikling og utdanningsledelse - SKOLE6909
Masteroppgave i skoleutvikling og utdanningsledelse
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Kandidaten skal gjennom en masteroppgave demonstrere evne til å designe, initiere og gjennomføre et forsknings- eller utviklingsarbeid. Videre skal masteroppgaven dokumentere kandidatens kompetanse til å dokumentere, analysere og diskutere et datamateriale i lys av relevante teoretiske perspektiver.
Dette emnet består i hovedsak av masterkandidatens arbeid med egen oppgave, enten individuelt eller sammen med én annen masterkandidat, under veiledning fra NTNU. I tillegg består emnet av to fysiske samlinger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan bruke relevante teorier og perspektiver analytisk
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og undersøke problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
- kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Kandidaten skal under veiledning gjennomføre et utviklings- eller forskningsprosjekt som grunnlag for masteroppgaven. Veileder oppnevnes av Institutt for lærerutdanning på bakgrunn av kandidatens prosjektbeskrivelse.
Emnet gjennomføres med to fysiske samlinger. Emnets to samlinger kan bestå av bestå av; forelesning, utforskende læringsaktiviteter, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. I løpet av emneperioden blir det gjennomført en minikonferanse for studenter og veiledere med framlegg av studentenes arbeid eller tema fra arbeidet med masteroppgaven. Minikonferansen inngår som del av veiledningsarbeidet.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent deltakelse på samling
Mer om vurdering
Eksamen i emnet består av masteroppgave. Masteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått. Masteroppgaven skal vise at kandidaten mestrer kunnskapene, ferdighetene og den generelle kompetansen i emnet. Masteroppgaven skal synliggjøre hvordan erfaringsbasert kunnskap har blitt bearbeidet og videreutviklet i et utviklings- eller forskningsprosjekt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Bestått 60 studiepoeng i Master i skoleutvikling og utdanningsledelse eller tilsvarende. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet. Emnet krever opptak til Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.
Fagområder
- Skoleutvikling