Thomas Dahl
Publikasjoner
2022
-
Dahl, Thomas.
(2022)
Statistikk, kunstig intelligens og profesjonelt skjønn. Om ulike former for kunnskaping.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
2021
-
Dahl, Thomas;
Irgens, Eirik J..
(2021)
Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Dahl, Thomas.
(2020)
The epistemology of campus design: Rhizomatic and parasitic or isolated fabrics? .
Nordisk arkitekturforskning
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Dahl, Thomas.
(2019)
The poesis and mimesis of learning.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Thomas.
(2019)
Humboldt i betong. Universitas som idé og materialitet.
Scandinavian Academic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Thomas.
(2019)
Epilog - Læring gjennom intra-aksjoner.
Universitetsforlaget
Annet
-
Schreier, Margrit;
Stamann, Christoph;
Janssen, Markus;
Dahl, Thomas;
Whittal, Amanda.
(2019)
Qualitative Content Analysis: Conceptualizations and Challenges
in Research Practice.
Forum Qualitative Sozialforschung
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2017
-
Brumo, John;
Dahl, Thomas;
Fodstad, Lars August.
(2017)
Norsklærer – en egen profesjon?.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2016
-
Dahl, Thomas.
(2016)
Gir pålitelige tegn gyldige diagnoser? Den psykiatriske revolusjonen og bruk av diagnoseverktøyet SCID på en massemorder.
Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund
Vitenskapelig artikkel
-
Solhaug, Trond;
Dahl, Thomas.
(2016)
Assessing the Outcome of Teacher Education
Programs in Norway: An Analysis and
Discussion of the Factor Structure in
Domains of Teacher Practicum for Student
Teachers at Three Norwegian Universities.
Creative Education
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2016)
Learning thinking: About the role and purpose of propeadeutics.
Novus Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mausethagen, Sølvi;
Askling, Berit;
Dahl, Thomas;
Heggen, Kåre;
Kulbrandstad, Lise Iversen;
Lauvdal, Torunn.
(2016)
Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
2015
-
Dahl, Thomas.
(2015)
Skal evidens styre skolen? Og i så fall: Hvilken evidens?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
-
Dahl, Thomas.
(2015)
Konflikt, samarbeid, tid: Hvordan gjøre Elias Rukla til en kunnskapsarbeider?.
Bedre Skole
Fagartikkel
2010
-
Andersson , Helle Wessel;
Bjørngaard, Johan Håkon;
Kaspersen, Silje;
Wang, Catharina E.;
Skre, Ingunn;
Dahl, Thomas.
(2010)
The effects of individual factors and school environment on mental health and prejudiced attitudes among Norwegian adolescents.
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Dahl, Thomas.
(2009)
Medisinens sjel. Historiske konstruksjoner av mennesket.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
2006
-
Børresen, Anne Kristine;
Dahl, Thomas;
Grande, Jan.
(2006)
Medisinens historisitet.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2005
-
Dahl, Thomas.
(2005)
Se Nietzsche.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2005)
Transformasjon av liv? Rudolf Virchows oppgjør med teorien om livskraft og etableringen av den vitenskapelige medisinen.
Lychnos
Vitenskapelig artikkel
2004
-
Dahl, Thomas;
Klewe, Lars;
Skov, Poul.
(2004)
En skole i bevægelse. Evaluering af satsning på kvalitetsudvikling i den norske gundskole.
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Dahl, Thomas.
(2004)
Den rene diagnosen og den gamle terapien - medisinsk praksis og medisinske fortolkningsregimer anno 1840.
Historisk Tidsskrift (Norge)
Vitenskapelig artikkel
2003
-
Dahl, Thomas.
(2003)
Sokrates' jordmorkunst - en kritikk av Skjervheims åndsidealer.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2002
-
Dahl, Thomas.
(2002)
Havesyken som moralsk problem - er Adam Smiths løsning tilstrekkelig?.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Mo, Tone Opdahl;
Dahl, Thomas.
(2000)
Gårsdagens fagforståelser - dagens problem? Profesjoner, fag og ledelse i sykehus!.
SINTEF Rapport (STF38 A00506)
Rapport
1997
-
Dahl, Thomas;
Sørensen, Knut Holtan.
(1997)
Perspektiver på tvers : disiplin og tverrfaglighet på det m oderne forskningsuniversitetet.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Fagbok
1989
-
Dahl, Thomas.
(1989)
Miljøbevegelsen i DDR. Ei grasrot med grønnyanser.
Nordisk Østforum
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Dahl, Thomas.
(2020)
The epistemology of campus design: Rhizomatic and parasitic or isolated fabrics? .
Nordisk arkitekturforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Schreier, Margrit;
Stamann, Christoph;
Janssen, Markus;
Dahl, Thomas;
Whittal, Amanda.
(2019)
Qualitative Content Analysis: Conceptualizations and Challenges
in Research Practice.
Forum Qualitative Sozialforschung
Vitenskapelig artikkel
-
Brumo, John;
Dahl, Thomas;
Fodstad, Lars August.
(2017)
Norsklærer – en egen profesjon?.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2016)
Gir pålitelige tegn gyldige diagnoser? Den psykiatriske revolusjonen og bruk av diagnoseverktøyet SCID på en massemorder.
Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund
Vitenskapelig artikkel
-
Solhaug, Trond;
Dahl, Thomas.
(2016)
Assessing the Outcome of Teacher Education
Programs in Norway: An Analysis and
Discussion of the Factor Structure in
Domains of Teacher Practicum for Student
Teachers at Three Norwegian Universities.
Creative Education
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2015)
Skal evidens styre skolen? Og i så fall: Hvilken evidens?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
-
Dahl, Thomas.
(2015)
Konflikt, samarbeid, tid: Hvordan gjøre Elias Rukla til en kunnskapsarbeider?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Andersson , Helle Wessel;
Bjørngaard, Johan Håkon;
Kaspersen, Silje;
Wang, Catharina E.;
Skre, Ingunn;
Dahl, Thomas.
(2010)
The effects of individual factors and school environment on mental health and prejudiced attitudes among Norwegian adolescents.
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2005)
Se Nietzsche.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2005)
Transformasjon av liv? Rudolf Virchows oppgjør med teorien om livskraft og etableringen av den vitenskapelige medisinen.
Lychnos
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2004)
Den rene diagnosen og den gamle terapien - medisinsk praksis og medisinske fortolkningsregimer anno 1840.
Historisk Tidsskrift (Norge)
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2003)
Sokrates' jordmorkunst - en kritikk av Skjervheims åndsidealer.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(2002)
Havesyken som moralsk problem - er Adam Smiths løsning tilstrekkelig?.
Norsk Filosofisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Thomas.
(1989)
Miljøbevegelsen i DDR. Ei grasrot med grønnyanser.
Nordisk Østforum
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Dahl, Thomas.
(2022)
Statistikk, kunstig intelligens og profesjonelt skjønn. Om ulike former for kunnskaping.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Mausethagen, Sølvi;
Askling, Berit;
Dahl, Thomas;
Heggen, Kåre;
Kulbrandstad, Lise Iversen;
Lauvdal, Torunn.
(2016)
Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Dahl, Thomas.
(2009)
Medisinens sjel. Historiske konstruksjoner av mennesket.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Dahl, Thomas;
Klewe, Lars;
Skov, Poul.
(2004)
En skole i bevægelse. Evaluering af satsning på kvalitetsudvikling i den norske gundskole.
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Dahl, Thomas;
Sørensen, Knut Holtan.
(1997)
Perspektiver på tvers : disiplin og tverrfaglighet på det m oderne forskningsuniversitetet.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Dahl, Thomas;
Irgens, Eirik J..
(2021)
Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Thomas.
(2019)
The poesis and mimesis of learning.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Thomas.
(2019)
Humboldt i betong. Universitas som idé og materialitet.
Scandinavian Academic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Thomas.
(2019)
Epilog - Læring gjennom intra-aksjoner.
Universitetsforlaget
Annet
-
Dahl, Thomas.
(2016)
Learning thinking: About the role and purpose of propeadeutics.
Novus Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Børresen, Anne Kristine;
Dahl, Thomas;
Grande, Jan.
(2006)
Medisinens historisitet.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Mo, Tone Opdahl;
Dahl, Thomas.
(2000)
Gårsdagens fagforståelser - dagens problem? Profesjoner, fag og ledelse i sykehus!.
SINTEF Rapport (STF38 A00506)
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2005
-
Vitenskapelig foredragDahl, Thomas. (2005) What did physicians do and why did they do it? Recontruction and explaining medical practice. Rekonstruktionen, 88. Jahrestagung der Deutsche Gesellschaft fur Geschichte der Medizin, Naturwissenschaft und Technik , Oldenburg, Tyskland 2005-09-23 - 2005-09-25
2004
-
Vitenskapelig foredragDahl, Thomas. (2004) Patient approaches in scientific based medicine and humoral pathology. International Society of the History of Medicine, 39th International Congress on the History of Medicine , Bari-Metaponto, Italia 2004-09-05 - 2004-09-10
-
Vitenskapelig foredragDahl, Thomas. (2004) The ""normalization"" of European mediciene. ESHS and Gewina confernce Science in Europe/Europe in Science: 1500-2000 , Maastricht, Nederland 2004-11-04 - 2004-11-06
2002
-
Vitenskapelig foredragDahl, Thomas. (2002) Ancient and modern knowledge production - Two different social and epistemological practices. Histoire et Philosophic des sciences; vers une nouvelle alliance? , Paris 2002-10-03 - 2002-10-05