Emne - Forskning og utvikling i skolen - SKOLE6134
Forskning og utvikling i skolen
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir inngående innsikt vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder. Det vil bli lagt vekt på å kvalifisere studentene til å analysere og utnytte informasjon om skolen fra for eksempel nasjonale prøver, elevundersøkelsen og egne, vitenskapelige observasjoner som utgangspunkt for kunnskapsbasert utviklingsarbeid. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven. Studentene trenes i å designe et forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om teoriers betydning i forskning og har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner
- inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og dataanalys
- inngående kunnskap om forskningsetikk og gjennomføring av forskningsprosjekt
- kunnskap om den rollen som forskning og data om skolen spiller for utvikling av skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere vitenskapelige arbeider
- bruke forskningsresultater og andre typer resultater om skolen i utviklingsarbeid
- kan planlegge og igangsette forskningsprosjekt - kan frambringe forskningsdata og analysere data
- kan gjennomføre og sikre kvalitet i et forskningsarbeid
- kan bruke ulike verktøy til analyse av data
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger i emnet med obligatorisk oppmøte. I løpet av emnet skal studentene arbeide med en tekst om metode og metodologi med veiledning fra både medstudenter og faglærere.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Studentene skal i løpet av emnet arbeide med en tekst som får tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Det gis tilbakemelding på muntlige framlegg. Den siste bearbeidingen av teksten blir som hjemmeeksamen, og den endelige teksten danner grunnlag for sluttvurderingen i emnet. Den innleverte teksten skal være på rundt 3000 ord. Vurderingen blir gitt med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet eller tilsvarende emner. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.
Kursmateriell
Det informeres om kursmateriell og relevant litteratur på Blackboard.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SKOLE6125 | 7,5 sp | Høst 2019 |
| SKOLE6127 | 7,5 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling