course-details-portlet

SKOLE6134

Forskning og utvikling i skolen

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir inngående innsikt i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder. Det vil bli lagt vekt på å kvalifisere studentene til å analysere og utnytte informasjon om skolen fra for eksempel nasjonale prøver, elevundersøkelsen og egne, vitenskapelige observasjoner som utgangspunkt for kunnskapsbasert utviklingsarbeid. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven. Studentene trenes i å designe et forskningsprosjekt.

Læringsutbytte

KunnskapStudenten- har avansert kunnskap om teoriers betydning i forskning og har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner- har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og dataanalyse- har inngående kunnskap om forskningsetikk og gjennomføring av forskningsprosjektFerdigheterStudenten- kan analysere vitenskapelige arbeider- kan planlegge og igangsette forskningsprosjekt- kan frambringe forskningsdata og analysere data- kan gjennomføre og sikre kvalitet i et forskningsarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger i emnet med obligatorisk oppmøte. Det blir gitt en oppgave i form av et studiespørsmål eller praktisk/teoretisk oppgave som arbeidskrav før og mellom samlingene. Svar på oppgaven i form av en fagtekst vurderes som godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgave
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Studentene skal levere arbeidsoppgaver som får tilbakemelding. Det gis tilbakemelding på muntlige framlegg. Ett mellomarbeid i form av oppgave får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet. Hjemmeoppgave på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet eller tilsvarende emner. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6125 7,5 sp Høst 2019
SKOLE6127 7,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2025

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 05.06.2025
Innlevering 12.06.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment