course-details-portlet

SKOLE6134

Forskning og utvikling i skolen

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir inngående innsikt vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder. Det vil bli lagt vekt på å kvalifisere studentene til å analysere og utnytte informasjon om skolen fra for eksempel nasjonale prøver, elevundersøkelsen og egne, vitenskapelige observasjoner som utgangspunkt for kunnskapsbasert utviklingsarbeid. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven. Studentene trenes i å designe et forskningsprosjekt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om teoriers betydning i forskning og har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner
  • inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og dataanalys
  • inngående kunnskap om forskningsetikk og gjennomføring av forskningsprosjekt
  • kunnskap om den rollen som forskning og data om skolen spiller for utvikling av skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere vitenskapelige arbeider
  • bruke forskningsresultater og andre typer resultater om skolen i utviklingsarbeid
  • kan planlegge og igangsette forskningsprosjekt - kan frambringe forskningsdata og analysere data
  • kan gjennomføre og sikre kvalitet i et forskningsarbeid
  • kan bruke ulike verktøy til analyse av data

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger i emnet med obligatorisk oppmøte. I løpet av emnet skal studentene arbeide med en tekst om metode og metodologi med veiledning fra både medstudenter og faglærere.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgave
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Studentene skal i løpet av emnet arbeide med en tekst som får tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Det gis tilbakemelding på muntlige framlegg. Den siste bearbeidingen av teksten blir som hjemmeeksamen, og den endelige teksten danner grunnlag for sluttvurderingen i emnet. Den innleverte teksten skal være på rundt 3000 ord. Vurderingen blir gitt med bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet eller tilsvarende emner. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.

Kursmateriell

Det informeres om kursmateriell og relevant litteratur på Blackboard.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6125 7,5 sp Høst 2019
SKOLE6127 7,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment