course-details-portlet

SKOLE6133

Ledelse av kunnskapsorganisasjoner

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet fokuserer på ledelse i og av kunnskapsvirksomheter, med spesiell vekt på skolen. Dette er en teoretisk vinkling på ledelse (kunnskapsledelse), som har røtter i praktiske endringer i virksomheter internasjonalt og problemstillinger knyttet til overgangen til et globalt kunnskapssamfunn. Emnet problematiserer spørsmål som: Er pedagoger (på alle nivå) kunnskapsarbeidere, og hva er konsekvensene for lederrollen? Hva kjennetegner utdanningsorganisasjoner som kunnskapsvirksomheter? Hvordan leder man endring og utvikling i kunnskapsorganisasjoner? Hvilken betydning har den norske ledelsesmodellen og team-tenkning for ledelse i norske utdanningsvirksomheter? Hvis studenten/eleven er subjekt, hvilke konsekvenser har dette for kunnskapsledelse? Hva er i det hele tatt «kunnskap», og hvilke forståelser av kunnskap er det som særpreger organisering av norske utdanningsvirksomheter?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om teorier om kunnskap, kunnskapsvirksomheter, utdanningsorganisasjoner, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere og kunnskapsledelse
  • kunnskap om utvikling og deling av kunnskap i utdanningsorganisasjoner
  • kunnskap om organiserings- og ledelsesutfordringer tilknyttet kunnskapsutvikling i utdanningsorganisasjoner
  • kunnskap om betydningen av likeverdig partnerskap for utvikling av utdanningsvirksomheter
  • kunnskap om organisering og ledelse i utdanningsorganisasjoner ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevant teori i arbeidet med å utvikle egne lederferdigheter og tilpasse ledelse ut fra kontekst og situasjon
  • analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon og utvikle praksiser og rutiner for kunnskapsutvikling
  • har kunnskap om intervju som metode og kan bruke intervjuer som metode i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle utdanningsorganisasjoner som støtter kunnskapsarbeiderens profesjonsutøvelse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner.

Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgave
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Det blir gitt mellomarbeid som vurderes som godkjent/ikke godkjent. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.

Emnet avsluttes med en semesteroppgave som vurderes til bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6123 7,5 sp Høst 2019
SKOLE6122 7,5 sp Høst 2019
SKOLE6130 15 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 11.12.2025
Innlevering 18.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment