Emne - Ledelse av kunnskapsorganisasjoner - SKOLE6133
Ledelse av kunnskapsorganisasjoner
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet fokuserer på ledelse i og av kunnskapsvirksomheter, med spesiell vekt på skolen. Dette er en teoretisk vinkling på ledelse (kunnskapsledelse), som har røtter i praktiske endringer i virksomheter internasjonalt og problemstillinger knyttet til overgangen til et globalt kunnskapssamfunn. Emnet problematiserer spørsmål som: Er pedagoger (på alle nivå) kunnskapsarbeidere, og hva er konsekvensene for lederrollen? Hva kjennetegner utdanningsorganisasjoner som kunnskapsvirksomheter? Hvordan leder man endring og utvikling i kunnskapsorganisasjoner? Hvilken betydning har den norske ledelsesmodellen og team-tenkning for ledelse i norske utdanningsvirksomheter? Hvis studenten/eleven er subjekt, hvilke konsekvenser har dette for kunnskapsledelse? Hva er i det hele tatt «kunnskap», og hvilke forståelser av kunnskap er det som særpreger organisering av norske utdanningsvirksomheter?
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om teorier om kunnskap, kunnskapsvirksomheter, utdanningsorganisasjoner, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere og kunnskapsledelse
- kunnskap om utvikling og deling av kunnskap i utdanningsorganisasjoner
- kunnskap om organiserings- og ledelsesutfordringer tilknyttet kunnskapsutvikling i utdanningsorganisasjoner
- kunnskap om betydningen av likeverdig partnerskap for utvikling av utdanningsvirksomheter
- kunnskap om organisering og ledelse i utdanningsorganisasjoner ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke relevant teori i arbeidet med å utvikle egne lederferdigheter og tilpasse ledelse ut fra kontekst og situasjon
- analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon og utvikle praksiser og rutiner for kunnskapsutvikling
- har kunnskap om intervju som metode og kan bruke intervjuer som metode i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle utdanningsorganisasjoner som støtter kunnskapsarbeiderens profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner.
Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Det blir gitt mellomarbeid som vurderes som godkjent/ikke godkjent. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Emnet avsluttes med en semesteroppgave som vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SKOLE6123 | 7,5 sp | Høst 2019 |
| SKOLE6122 | 7,5 sp | Høst 2019 |
| SKOLE6130 | 15 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Administrativ enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Innlevering 18.12.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment