Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Erlend Dehlin

Erlend Dehlin

Professor
Institutt for lærerutdanning

erlend.dehlin@ntnu.no
+4793409498 Arkitekt Christies gate 2 Kalvskinnet, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

https://managemagazine.com/article-bank/leadership/autonomy-workplace-3-common-myths-worker-autonomy/

https://managemagazine.com/article-bank/motivation/lead-manage-motivate-knowledge-workers/

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2022) Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Ledelse i fremtidens skole 2. utgave.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Elevmedvirkning og samskapt læring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245045086.
    Populærvitenskapelig bok
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!". Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana; Klev, Roger; Dons, Carl F.. (2022) Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?. Bedre Skole.
    Kronikk

2021

  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2021) Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. 2021.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2021) Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2021) In Search of Autonomy: Dancing With Rules. Frontiers in Psychology. volum 12.
    Vitenskapelig artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Oddane, Torild A Wathne. (2021) Unmute the Organization Through Serious Play. Frontiers in Psychology. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Skoglund, Kristin Norum; Dons, Carl Fredrik. (2021) Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic. Education In The North. volum 28 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Dehlin, Erlend. (2020) What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy. Managemagazine.com.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend; Skrøvset, Siw. (2020) Den autonome læreren?. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping. Ledelse innenfra.
    Faglig kapittel

2019

  • Kuntz, Joana; Dehlin, Erlend. (2019) Friend and foe? Self-deception in organisations. Journal of Management Development. volum 38 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2018) Forskningens design. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Innledning. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
    Vitenskapelig antologi

2017

  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?. Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2017) Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. (2017) De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Hagerup, Pia Skog. (2017) Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Case C. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2017) Drop your rules!. Sikkerhet og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Forskningens design. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
    Vitenskapelig antologi
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
    Vitenskapelig antologi
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Forord. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    publications.POPVIT_KAPITTEL
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Innledning. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren. 2017.
    Rapport

2016

  • Dehlin, Erlend. (2016) How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers. Managemagazine.
    Populærvitenskapelig artikkel

2014

  • Dehlin, Erlend. (2014) Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker. Et praksisperspektiv på ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Biesenthal, Christopher; Klein, Louis. (2014) Improvisation in Project Management: A Praxeology. International Journal of Project Management.
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Dehlin, Erlend; Solbu, Elin Rognes. (2013) The Green Partnership Agreement, Trondheim. Public management in the twenty-first century : trends, ideas and practices.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2012

  • Busch, Tor; Dehlin, Erlend. (2012) Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting. TØH-serien.
    Faglig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2012) Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work. Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) An Entree to Organizational and Managerial Innovation. Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) Handbook of Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing. 2012. ISBN 978-184980-257-4.
    Vitenskapelig antologi

2011

  • Antonacopoulou, Elena; Dehlin, Erlend; Zundel, Mike. (2011) The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate. Journal of Applied Behavioral Science. volum 47 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2011) Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen. Kunnskapsarbeid - om kunnskap, læring og ledelse i organisasjoner / Eirik Irgens og Grete Wennes (red.).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2010

  • Busch, Tor; Vanebo, Jan Ole; Dehlin, Erlend. (2010) Organisasjon og organisering. Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215016283.
    Fagbok

2008

  • Dehlin, Erlend. (2008) The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing. 2008. ISBN 9788247113196.
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend; Klev, Roger; Levin, Morten. (2008) The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing. Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-471-1319-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (307).
    Doktorgradsavhandling

2006

  • Dehlin, Erlend. (2006) Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!. Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy, Proceedings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2005

  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis. Kan organisasjoner føle?.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner unngå å føle?. Konkurranse eller samarbeid? Refleksjoner over den moderne økonomiens etiske og ontologiske forutsetninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2004

  • Dehlin, Erlend. (2004) De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy. 2004. ISBN 8278771138.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Organization Theory as Constructions. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Brunsson. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nelson & Winter. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nonaka & Takeuchi. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Reed. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Senge. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Stewart Clegg. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Zuboff. 2004.
    Rapport

Vitenskapelige artikler

  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2021) In Search of Autonomy: Dancing With Rules. Frontiers in Psychology. volum 12.
    Vitenskapelig artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Oddane, Torild A Wathne. (2021) Unmute the Organization Through Serious Play. Frontiers in Psychology. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Skoglund, Kristin Norum; Dons, Carl Fredrik. (2021) Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic. Education In The North. volum 28 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kuntz, Joana; Dehlin, Erlend. (2019) Friend and foe? Self-deception in organisations. Journal of Management Development. volum 38 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend; Biesenthal, Christopher; Klein, Louis. (2014) Improvisation in Project Management: A Praxeology. International Journal of Project Management.
    Vitenskapelig artikkel
  • Antonacopoulou, Elena; Dehlin, Erlend; Zundel, Mike. (2011) The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate. Journal of Applied Behavioral Science. volum 47 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!". Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana; Klev, Roger; Dons, Carl F.. (2022) Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?. Bedre Skole.
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend. (2020) What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy. Managemagazine.com.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2016) How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers. Managemagazine.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Busch, Tor; Dehlin, Erlend. (2012) Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting. TØH-serien.
    Faglig artikkel

Bøker

  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Elevmedvirkning og samskapt læring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245045086.
    Populærvitenskapelig bok
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
    Vitenskapelig antologi
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
    Vitenskapelig antologi
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
    Vitenskapelig antologi
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) Handbook of Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing. 2012. ISBN 978-184980-257-4.
    Vitenskapelig antologi
  • Busch, Tor; Vanebo, Jan Ole; Dehlin, Erlend. (2010) Organisasjon og organisering. Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215016283.
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2022) Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Ledelse i fremtidens skole 2. utgave.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2021) Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Skrøvset, Siw. (2020) Den autonome læreren?. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping. Ledelse innenfra.
    Faglig kapittel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2018) Forskningens design. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Innledning. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita; Strømme, Alex. (2017) Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?. Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2017) Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. (2017) De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Hagerup, Pia Skog. (2017) Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Case C. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2017) Drop your rules!. Sikkerhet og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Forskningens design. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Forord. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    publications.POPVIT_KAPITTEL
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Innledning. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Faglig kapittel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2014) Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker. Et praksisperspektiv på ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Solbu, Elin Rognes. (2013) The Green Partnership Agreement, Trondheim. Public management in the twenty-first century : trends, ideas and practices.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2012) Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work. Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) An Entree to Organizational and Managerial Innovation. Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2011) Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen. Kunnskapsarbeid - om kunnskap, læring og ledelse i organisasjoner / Eirik Irgens og Grete Wennes (red.).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2006) Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!. Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy, Proceedings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis. Kan organisasjoner føle?.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner unngå å føle?. Konkurranse eller samarbeid? Refleksjoner over den moderne økonomiens etiske og ontologiske forutsetninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2021) Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. 2021.
    Rapport
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren. 2017.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2008) The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing. 2008. ISBN 9788247113196.
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend; Klev, Roger; Levin, Morten. (2008) The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing. Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-471-1319-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (307).
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend. (2004) De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy. 2004. ISBN 8278771138.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Organization Theory as Constructions. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Brunsson. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nelson & Winter. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nonaka & Takeuchi. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Reed. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Senge. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Stewart Clegg. 2004.
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Zuboff. 2004.
    Rapport

Undervisning

Emner

  • SKOLE6133 - Ledelse av kunnskapsorganisasjoner
  • IØ6501 - Ledelse og strategi
  • SKOLE6119 - Den nasjonale rektorutdanningen ved NTNU

Formidling

2022

  • Intervju
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2022) Tidsbruk, skoleutvikling og drift. Skolelederforbundet podkast: Viktigste Leder [Internett]. 2022-07-31.
  • Programledelse
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2022) Medvirkning i skolen: dilemmaer og muligheter. YouTube [Internett]. 2022-03-08.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2021) Leading Schools as Learning Communities in the 21st Century: the Importance of Student Participation. European Conference on Educational Research . European Educational Research Association; 2021-09-06 - 2021-09-10.

2017

  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon. NEttverkskonferanse for utviklingsveiledere UiU . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-03-08 - 2017-03-08.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon - om gehør, klokskap og generell plutselighet. Samling Veilederkorps . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-13 - 2017-09-13.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hverdagsledelse - en improvisasjonskunst. Årlig fagkonferanse: St Olavs hospital/Sentral fagenhet for tvungen omsorg . Sentral fagenhet for tvungen omsorg; Stjørdal. 2017-11-08 - 2017-11-08.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede endring gjennom samskapt læring?. Dialogkonferanse Fagfornyelsen . Utdanningsdirektoratet; Radisson Oslo Plaza. 2017-09-14 - 2017-09-14.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse. Landskonferansen for kirkeverger 2017 . Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter; Trondheim. 2017-11-13 - 2017-11-13.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse. Lederseminar for Statped Nord . Statped; Tromsø, Sommarøy. 2017-10-04 - 2017-10-04.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan skape god dynamikk i endring og utvikling blant kunnskapsarbeidere?. Samling "Regelverk i Praksis" . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-01-11 - 2017-01-11.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Jazz opp profesjonsfellesskapet – om improvisasjon i praksis. Erfaringskonferanse Lærerspesialister . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-10-30 - 2017-10-30.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Konferanse Plangruppe Skolenettverk Bodø . Bodø Kommune; Bodø. 2017-11-09 - 2017-11-09.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Bergen, Flesland. 2017-09-28 - 2017-09-28.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-26 - 2017-09-26.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; 2017-09-21 - 2017-09-21.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-19 - 2017-09-19.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring – et verktøy for å lede utvikling. Samling Veilederkorps . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-01-17 - 2017-01-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend; Widding, Lars Øystein; Sørheim, Roger. (2017) Student Autonomy: How to Facilitate Entrepreneurship through Inter-action based Learning in Venture Creation Programs. 3E . European Council for Small Business and Entrepreneurship; Cork. 2017-05-10 - 2017-05-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Oddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) There will be Talk Shows! Serious Play as Arts-Based Research. EGOS . EGOS; København. 2017-07-06 - 2107-07-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Oddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) Yes, we would very much like to play Skavlan with you!. NFF 2017 The 24. Nordic Academy of Management conference . Nordic Academy of Management; Bodø. 2017-08-23 - 2017-08-25.

2016

  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Hva betyr medvirkning for ledelse av kunnskapsarbeidere?. NAV-konferansen . Arbeids- og Velferdsdirektoratet; Oslo. 2016-10-19 - 2016-10-19.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Samskapt Læring - et verktøy for å lede utvikling. Ungdomstrinn i utvikling, pulje 3 . Utdanningsdirektoratet; Stjørdal, Hell. 2016-11-30 - 2016-11-30.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Skolen som lærende organisasjon: Ledelse, organisasjonsutvikling og implikasjoner. Utdanningsdirektoratets veilederkorps, VK 16 samling 1. . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2016-11-01 - 2016-11-01.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Suksesskriterier for videre kvalitetsutvikling: Læring i profesjonsfelleskap. Samling Ungdomstrinn i Utvikling . Utdanningsdirektoratet; 2016-11-17 - 2016-11-17.
  • Faglig foredrag
    Heldal, Frode; Oddane, Torild A Wathne; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2016) Bringing Love Back into the Workplace. EGOS - European Group of Organization Studies . EGOS 2016 with University Naples Federico II; Napoli, Italia. 2016-07-07 - 2016-07-09.

2015

  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2015) Kritisk til bruk av personlighetstester. NRK [Radio]. 2015-09-19.
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2015) Ut av kunnskapet – inn i dumskapet? Om kunnskapsformer, dumskapsformer og annet rart i norsk skole. Alumnisamling Rektorutdanningen . NTNU; Trondheim, Britannia Hotell. 2015-12-07 - 2015-12-07.

2014

  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) - Sjefen din skal gjøre deg god. Adresseavisen [Avis]. 2014-05-31.
  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) Av og til på glattisen. Adresseavisen [Avis]. 2014-10-25.
  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) Søker ubehag for å bli gode sjefer. Adresseavisen [Internett]. 2014-10-24.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Vie, Ola Edvin; Dehlin, Erlend; Heldal, Frode. (2013) Emotional managers facing authenticity and inauthenticity in their leadership role. 22th Nordic Academy of Management conference . University of Iceland; Reykjavik, Iceland. 2013-08-21 - 2013-08-23.

2010

  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Gehørbasert ledelse - en øvelse i sosial stemning og stemming. Fagdag ved Norges musikkhøgskole ; Oslo. 2010-04-08 - 2010-04-08.
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Jeg kan mer enn å telle - om marginalisering av barns kreativitet. Fagdag Melhus nedre barnehager ; Melhus. 2010-08-26 - 2010-08-26.
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Fagdag Møller kompetansesenter ; Melhus. 2010-08-19 - 2010-08-19.

2009

  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Frist oss ikke inn i ledelse. Fagdag, Norsk Kulturskoleråd ; Inderøy. 2009-11-26 - 2009-11-26.
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : hvordan håndtere usikkerhet og generell plutselighet. Fagdag, Statoil/Hydro ; Stavanger. 2009-11-24 - 2009-11-24.
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : nøkkelen til gode gruppeprosesser. Nordea Bank ASA, fagseminar ; Trondheim. 2009-04-15 - 2009-04-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Kulturskoledagene ; Stavanger. 2009-09-17 - 2009-09-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) Ledelse av kunnskapingsprosesser : noen utfordringer. Kulturskolefokus ; Røros. 2009-10-22 - 2009-10-22.
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Nå telte han meg, òg. Om improvisasjon i pedagogisk arbeid. Fagdag, Melhus Kulturskole og Nedre Melhus barnehager ; Melhus. 2009-10-01 - 2009-10-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) The Flesh and Blood of Administration : Investigating the Either-Or Distinction Between Technical Rationality and Improvisation in Organizing. The First International Symposium on Process Organizational Studies ; Cyprus. 2009-06-10 - 2009-06-13.

2006

  • Poster
    Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy ; Amsterdam, Netherlands. 2006-07-26 - 2006-07-28.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn