Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Erlend Dehlin

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Erlend Dehlin

Professor & Merittert underviser
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

erlend.dehlin@ntnu.no
+4793409498 Arkitekt Christies gate 2 Kalvskinnet, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

https://managemagazine.com/article-bank/leadership/autonomy-workplace-3-common-myths-worker-autonomy/

https://managemagazine.com/article-bank/motivation/lead-manage-motivate-knowledge-workers/

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend; Bergh, Camilla Fredrikke. (2025) Expect the unexpected: The importance of school leaders in university-school partnerships. European Educational Research Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend. (2025) Exploring student participation in Norwegian schools. Improving Schools
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Dehlin, Erlend. (2024) En hjerne som ikke er påskrudd lærer ikke.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Andersen, Fred Carlo; Vedøy, Gunn; Dehlin, Erlend. (2024) Leadership in uncertainty: Improvisation and positioning in municipal adult education. Journal of Adult and Continuing Education
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Grevle, Tessa Eriksen; Dehlin, Erlend; Burner, Tony; Bubb, Sara. (2023) Opportunities and Dilemmas in Interactions between the Education Sector and Academia. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
    Leder
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend. (2023) Betydningen av skriving og veiledning i rektorutdanningen i Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Del II. Utdanningsdirektoratet
    Rapport

2022

  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2022) Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana; Klev, Roger; Dons, Carl F.. (2022) Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?. Bedre Skole
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!". Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Elevmedvirkning og samskapt læring. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Populærvitenskapelig bok

2021

  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2021) Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2021) In Search of Autonomy: Dancing With Rules. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Skoglund, Kristin Norum; Dons, Carl Fredrik. (2021) Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic. Education In The North
    Vitenskapelig artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Oddane, Torild A Wathne. (2021) Unmute the Organization Through Serious Play. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2021) Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet OsloMet - storbyuniversitetet
    Rapport

2020

  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Skrøvset, Siw. (2020) Den autonome læreren?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2020) What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy. Managemagazine.com
    Populærvitenskapelig artikkel

2019

  • Kuntz, Joana; Dehlin, Erlend. (2019) Friend and foe? Self-deception in organisations. Journal of Management Development
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Innledning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2018) Forskningens design. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Dehlin, Erlend; Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. (2017) De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Case C.
    Faglig kapittel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2017) Drop your rules!. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Innledning.
    Faglig kapittel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren . Utdanningsdirektoratet NTNU
    Rapport
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Forord.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Forskningens design.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2017) Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Hagerup, Pia Skog. (2017) Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Dehlin, Erlend. (2016) How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers. Managemagazine
    Populærvitenskapelig artikkel

2014

  • Dehlin, Erlend; Biesenthal, Christopher; Klein, Louis. (2014) Improvisation in Project Management: A Praxeology. International Journal of Project Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2014) Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Dehlin, Erlend; Solbu, Elin Rognes. (2013) The Green Partnership Agreement, Trondheim. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Dehlin, Erlend. (2012) Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work. Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) An Entree to Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) Handbook of Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Busch, Tor; Dehlin, Erlend. (2012) Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting. TØH-serien
    Fagartikkel

2011

  • Antonacopoulou, Elena; Dehlin, Erlend; Zundel, Mike. (2011) The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate. Journal of Applied Behavioral Science
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2011) Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Busch, Tor; Vanebo, Jan Ole; Dehlin, Erlend. (2010) Organisasjon og organisering. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Fagbok

2008

  • Dehlin, Erlend; Klev, Roger; Levin, Morten. (2008) The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing. Tapir Akademisk Forlag Doktoravhandlinger ved NTNU (307)
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend. (2008) The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2006

  • Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2006) Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2005

  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner unngå å føle?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2004

  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Stewart Clegg. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (3)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nonaka & Takeuchi. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (4)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Reed. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (6)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (11)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Senge. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (2)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nelson & Winter. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (7)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Zuboff. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (5)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Brunsson. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (8)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Organization Theory as Constructions. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (9)
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend; Bergh, Camilla Fredrikke. (2025) Expect the unexpected: The importance of school leaders in university-school partnerships. European Educational Research Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend. (2025) Exploring student participation in Norwegian schools. Improving Schools
    Vitenskapelig artikkel
  • Andersen, Fred Carlo; Vedøy, Gunn; Dehlin, Erlend. (2024) Leadership in uncertainty: Improvisation and positioning in municipal adult education. Journal of Adult and Continuing Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Grevle, Tessa Eriksen; Dehlin, Erlend; Burner, Tony; Bubb, Sara. (2023) Opportunities and Dilemmas in Interactions between the Education Sector and Academia. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
    Leder
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana; Klev, Roger; Dons, Carl F.. (2022) Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?. Bedre Skole
    Kronikk
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!". Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2021) In Search of Autonomy: Dancing With Rules. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Skoglund, Kristin Norum; Dons, Carl Fredrik. (2021) Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic. Education In The North
    Vitenskapelig artikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Oddane, Torild A Wathne. (2021) Unmute the Organization Through Serious Play. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2020) What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy. Managemagazine.com
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Kuntz, Joana; Dehlin, Erlend. (2019) Friend and foe? Self-deception in organisations. Journal of Management Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend. (2016) How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers. Managemagazine
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dehlin, Erlend; Biesenthal, Christopher; Klein, Louis. (2014) Improvisation in Project Management: A Praxeology. International Journal of Project Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Busch, Tor; Dehlin, Erlend. (2012) Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting. TØH-serien
    Fagartikkel
  • Antonacopoulou, Elena; Dehlin, Erlend; Zundel, Mike. (2011) The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate. Journal of Applied Behavioral Science
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2022) Elevmedvirkning og samskapt læring. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Populærvitenskapelig bok
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) Handbook of Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Busch, Tor; Vanebo, Jan Ole; Dehlin, Erlend. (2010) Organisasjon og organisering. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Dehlin, Erlend. (2024) En hjerne som ikke er påskrudd lærer ikke.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2022) Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Jones, Mari-Ana. (2021) Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Skrøvset, Siw. (2020) Den autonome læreren?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Dehlin, Erlend. (2020) Møter i skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Innledning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2018) Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2018) Forskningens design. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. (2017) De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH.
    Faglig kapittel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Case C.
    Faglig kapittel
  • Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Heldal, Frode; Dehlin, Erlend. (2017) Drop your rules!. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Innledning.
    Faglig kapittel
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Forord.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. (2017) Forskningens design.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2017) Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2017) Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Hagerup, Pia Skog. (2017) Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2014) Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Solbu, Elin Rognes. (2013) The Green Partnership Agreement, Trondheim. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2012) Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work. Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Pitsis, Tyrone S.; Simpson, Ace; Dehlin, Erlend. (2012) An Entree to Organizational and Managerial Innovation. Edward Elgar Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2011) Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2006) Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner unngå å føle?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dehlin, Erlend. (2005) Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend. (2023) Betydningen av skriving og veiledning i rektorutdanningen i Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Del II. Utdanningsdirektoratet
    Rapport
  • Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend. (2021) Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet OsloMet - storbyuniversitetet
    Rapport
  • Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. (2017) Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren . Utdanningsdirektoratet NTNU
    Rapport
  • Dehlin, Erlend; Klev, Roger; Levin, Morten. (2008) The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing. Tapir Akademisk Forlag Doktoravhandlinger ved NTNU (307)
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend. (2008) The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Stewart Clegg. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (3)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nonaka & Takeuchi. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (4)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Reed. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (6)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (11)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Senge. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (2)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Nelson & Winter. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (7)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Zuboff. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (5)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Reflection Note Brunsson. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (8)
    Rapport
  • Dehlin, Erlend. (2004) Organization Theory as Constructions. Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim økonomiske høgskole (9)
    Rapport

Undervisning

Emner

  • IØ6501 - Leadership and Strategy
  • SKOLE6133 - Leading Knowledge Organisations
  • SKOLE6119 - The National Programme for School Leaders at NTNU
  • SKOLE6139 - Programme for School Leadership Stavanger municipality

Formidling

2024

  • Faglig foredrag
    Jones, Mari-Ana Myfanwy; Dehlin, Erlend; Sahlin, Susanne. (2024) Leading in Partnership: opportunities and dilemmas. European Educational Researchers Association European Conference of Educational Research , Nicosia 2024-08-26 - 2024-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Jones, Mari-Ana Myfanwy; Leraand, Arve; Dehlin, Erlend; Smeplass, Eli. (2024) Samskapt vurdering: Erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjekt i yrkesfaglærerutdanning. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Jones, Mari-Ana Myfanwy; Hylander, Lene; Dehlin, Erlend; Leraand, Arve. (2024) Samskapt vurdering: erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjektet. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Hagerup, Pia Skog; Jones, Mari-Ana Myfanwy; Sahlin, Susanne; Dehlin, Erlend. (2024) SYMPOSIUM- Leading in partnership. ECER SYMPOSIUM , Nicosia, Kreta 2024-08-27 - 2024-08-30

2023

  • Programledelse
    Blichfeldt, Kathinka ; Hartberg, Egil Weider; Dehlin, Erlend. (2023) Refleksjoner rundt medvirkning i et lederperspektiv. Podkast: Sell-podden, episode 74 Podkast: Sell-podden, episode 74 [Internett] 2023-08-16
  • Programledelse
    Blichfeldt, Kathinka ; Dehlin, Erlend. (2023) Medvirkning i skolen. Podkast: Sell-podden, episode 80 Podkast: Sell-podden, episode 80 [Internett] 2023-10-05

2022

  • Intervju
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2022) Tidsbruk, skoleutvikling og drift. Skolelederforbundet podkast: Viktigste Leder Skolelederforbundet podkast: Viktigste Leder [Internett] 2022-07-31
  • Programledelse
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2022) Medvirkning i skolen: dilemmaer og muligheter. YouTube YouTube [Internett] 2022-03-08

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2021) Leading Schools as Learning Communities in the 21st Century: the Importance of Student Participation. European Educational Research Association European Conference on Educational Research 2021-09-06 - 2021-09-10

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Oddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) Yes, we would very much like to play Skavlan with you!. Nordic Academy of Management NFF 2017 The 24. Nordic Academy of Management conference , Bodø 2017-08-23 - 2017-08-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Oddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) There will be Talk Shows! Serious Play as Arts-Based Research. EGOS EGOS , København 2017-07-06 - 2107-07-08
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon. Utdanningsdirektoratet NEttverkskonferanse for utviklingsveiledere UiU , Gardermoen 2017-03-08 - 2017-03-08
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Utdanningsdirektoratet Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 , Gardermoen 2017-09-19 - 2017-09-19
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede endring gjennom samskapt læring?. Utdanningsdirektoratet Dialogkonferanse Fagfornyelsen , Radisson Oslo Plaza 2017-09-14 - 2017-09-14
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring – et verktøy for å lede utvikling. Utdanningsdirektoratet Samling Veilederkorps , Gardermoen 2017-01-17 - 2017-01-17
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling . Utdanningsdirektoratet Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 , Bergen, Flesland 2017-09-28 - 2017-09-28
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling . Utdanningsdirektoratet Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 2017-09-21 - 2017-09-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend; Widding, Lars Øystein; Sørheim, Roger. (2017) Student Autonomy: How to Facilitate Entrepreneurship through Inter-action based Learning in Venture Creation Programs. European Council for Small Business and Entrepreneurship 3E , Cork 2017-05-10 - 2017-05-12
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan skape god dynamikk i endring og utvikling blant kunnskapsarbeidere?. Utdanningsdirektoratet Samling "Regelverk i Praksis" , Gardermoen 2017-01-11 - 2017-01-11
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon - om gehør, klokskap og generell plutselighet. Utdanningsdirektoratet Samling Veilederkorps , Gardermoen 2017-09-13 - 2017-09-13
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse . Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter Landskonferansen for kirkeverger 2017 , Trondheim 2017-11-13 - 2017-11-13
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling . Bodø Kommune Konferanse Plangruppe Skolenettverk Bodø , Bodø 2017-11-09 - 2017-11-09
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hverdagsledelse - en improvisasjonskunst. Sentral fagenhet for tvungen omsorg Årlig fagkonferanse: St Olavs hospital/Sentral fagenhet for tvungen omsorg , Stjørdal 2017-11-08 - 2017-11-08
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling . Utdanningsdirektoratet Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 , Gardermoen 2017-09-26 - 2017-09-26
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Jazz opp profesjonsfellesskapet – om improvisasjon i praksis. Utdanningsdirektoratet Erfaringskonferanse Lærerspesialister , Gardermoen 2017-10-30 - 2017-10-30
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse . Statped Lederseminar for Statped Nord , Tromsø, Sommarøy 2017-10-04 - 2017-10-04

2016

  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Samskapt Læring - et verktøy for å lede utvikling . Utdanningsdirektoratet Ungdomstrinn i utvikling, pulje 3 , Stjørdal, Hell 2016-11-30 - 2016-11-30
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Suksesskriterier for videre kvalitetsutvikling: Læring i profesjonsfelleskap . Utdanningsdirektoratet Samling Ungdomstrinn i Utvikling 2016-11-17 - 2016-11-17
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Hva betyr medvirkning for ledelse av kunnskapsarbeidere? . Arbeids- og Velferdsdirektoratet NAV-konferansen , Oslo 2016-10-19 - 2016-10-19
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2016) Skolen som lærende organisasjon: Ledelse, organisasjonsutvikling og implikasjoner. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratets veilederkorps, VK 16 samling 1. , Gardermoen 2016-11-01 - 2016-11-01
  • Faglig foredrag
    Heldal, Frode; Oddane, Torild A Wathne; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2016) Bringing Love Back into the Workplace. EGOS 2016 with University Naples Federico II EGOS - European Group of Organization Studies , Napoli, Italia 2016-07-07 - 2016-07-09

2015

  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2015) Kritisk til bruk av personlighetstester. NRK NRK [Radio] 2015-09-19
  • Faglig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2015) Ut av kunnskapet – inn i dumskapet? Om kunnskapsformer, dumskapsformer og annet rart i norsk skole. NTNU Alumnisamling Rektorutdanningen , Trondheim, Britannia Hotell 2015-12-07 - 2015-12-07

2014

  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) - Sjefen din skal gjøre deg god. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2014-05-31
  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) Av og til på glattisen . Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2014-10-25
  • Intervju
    Dehlin, Erlend. (2014) Søker ubehag for å bli gode sjefer. Adresseavisen Adresseavisen [Internett] 2014-10-24

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Vie, Ola Edvin; Dehlin, Erlend; Heldal, Frode. (2013) Emotional managers facing authenticity and inauthenticity in their leadership role. University of Iceland 22th Nordic Academy of Management conference , Reykjavik, Iceland 2013-08-21 - 2013-08-23

2010

  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Jeg kan mer enn å telle - om marginalisering av barns kreativitet. Fagdag Melhus nedre barnehager , Melhus 2010-08-26 - 2010-08-26
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Gehørbasert ledelse - en øvelse i sosial stemning og stemming. Fagdag ved Norges musikkhøgskole , Oslo 2010-04-08 - 2010-04-08
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2010) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Fagdag Møller kompetansesenter , Melhus 2010-08-19 - 2010-08-19

2009

  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Frist oss ikke inn i ledelse. Fagdag, Norsk Kulturskoleråd , Inderøy 2009-11-26 - 2009-11-26
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : hvordan håndtere usikkerhet og generell plutselighet. Fagdag, Statoil/Hydro , Stavanger 2009-11-24 - 2009-11-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Kulturskoledagene , Stavanger 2009-09-17 - 2009-09-17
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Nå telte han meg, òg. Om improvisasjon i pedagogisk arbeid. Fagdag, Melhus Kulturskole og Nedre Melhus barnehager , Melhus 2009-10-01 - 2009-10-01
  • Poster
    Dehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : nøkkelen til gode gruppeprosesser. Nordea Bank ASA, fagseminar , Trondheim 2009-04-15 - 2009-04-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) The Flesh and Blood of Administration : Investigating the Either-Or Distinction Between Technical Rationality and Improvisation in Organizing. The First International Symposium on Process Organizational Studies , Cyprus 2009-06-10 - 2009-06-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Dehlin, Erlend. (2009) Ledelse av kunnskapingsprosesser : noen utfordringer. Kulturskolefokus , Røros 2009-10-22 - 2009-10-22

2006

  • Poster
    Dehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy , Amsterdam, Netherlands 2006-07-26 - 2006-07-28

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo