Erlend Dehlin
Om
Publikasjoner
2022
-
Aas, Marit;
Andersen, Fred Carlo;
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Dehlin, Erlend.
(2022)
Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt.
Ledelse i fremtidens skole 2. utgave.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2022)
Elevmedvirkning og samskapt læring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245045086.
Populærvitenskapelig bok
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2022)
Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!".
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana;
Klev, Roger;
Dons, Carl F..
(2022)
Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?.
Bedre Skole.
Kronikk
2021
-
Aas, Marit;
Andersen, Fred Carlo;
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Dehlin, Erlend.
(2021)
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1.
2021.
Rapport
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2021)
Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen.
Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend.
(2021)
In Search of Autonomy: Dancing With Rules.
Frontiers in Psychology.
volum 12.
Vitenskapelig artikkel
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend;
Oddane, Torild A Wathne.
(2021)
Unmute the Organization Through Serious Play.
Frontiers in Psychology.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
-
Jones, Mari-Ana;
Dehlin, Erlend;
Skoglund, Kristin Norum;
Dons, Carl Fredrik.
(2021)
Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic.
Education In The North.
volum 28 (3).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Dehlin, Erlend.
(2020)
What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy.
Managemagazine.com.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Skrøvset, Siw.
(2020)
Den autonome læreren?.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Firing, Kristian;
Dehlin, Erlend.
(2020)
Møter i skolen.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Firing, Kristian;
Dehlin, Erlend.
(2020)
Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping.
Ledelse innenfra.
Faglig kapittel
2019
-
Kuntz, Joana;
Dehlin, Erlend.
(2019)
Friend and foe? Self-deception in organisations.
Journal of Management Development.
volum 38 (2).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2018)
Forskningens design.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Innledning.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
2017
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?.
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2017)
Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Dahl, Thomas;
Irgens, Eirik J..
(2017)
De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Dehlin, Erlend;
Hagerup, Pia Skog.
(2017)
Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Case C.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Dehlin, Erlend;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend.
(2017)
Drop your rules!.
Sikkerhet og ledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Forskningens design.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Forord.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Innledning.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
2016
-
Dehlin, Erlend.
(2016)
How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers.
Managemagazine.
Populærvitenskapelig artikkel
2014
-
Dehlin, Erlend.
(2014)
Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker.
Et praksisperspektiv på ledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Biesenthal, Christopher;
Klein, Louis.
(2014)
Improvisation in Project Management: A Praxeology.
International Journal of Project Management.
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Dehlin, Erlend;
Solbu, Elin Rognes.
(2013)
The Green Partnership Agreement, Trondheim.
Public management in the twenty-first century : trends, ideas and practices.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2012
-
Busch, Tor;
Dehlin, Erlend.
(2012)
Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting.
TØH-serien.
Faglig artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2012)
Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work.
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Pitsis, Tyrone S.;
Simpson, Ace;
Dehlin, Erlend.
(2012)
An Entree to Organizational and Managerial Innovation.
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Pitsis, Tyrone S.;
Simpson, Ace;
Dehlin, Erlend.
(2012)
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Edward Elgar Publishing. 2012. ISBN 978-184980-257-4.
Vitenskapelig antologi
2011
-
Antonacopoulou, Elena;
Dehlin, Erlend;
Zundel, Mike.
(2011)
The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate.
Journal of Applied Behavioral Science.
volum 47 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2011)
Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen.
Kunnskapsarbeid - om kunnskap, læring og ledelse i organisasjoner / Eirik Irgens og Grete Wennes (red.).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2010
-
Busch, Tor;
Vanebo, Jan Ole;
Dehlin, Erlend.
(2010)
Organisasjon og organisering.
Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215016283.
Fagbok
2008
-
Dehlin, Erlend.
(2008)
The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing.
2008. ISBN 9788247113196.
Doktorgradsavhandling
-
Dehlin, Erlend;
Klev, Roger;
Levin, Morten.
(2008)
The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-471-1319-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (307).
Doktorgradsavhandling
2006
-
Dehlin, Erlend.
(2006)
Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!.
Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Mølbjerg Jørgensen, Kenneth.
(2006)
Identity and the Management Project.
7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy, Proceedings.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2005
-
Dehlin, Erlend.
(2005)
Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis.
Kan organisasjoner føle?.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2005)
Kan organisasjoner unngå å føle?.
Konkurranse eller samarbeid? Refleksjoner over den moderne økonomiens etiske og ontologiske forutsetninger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2004
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy.
2004. ISBN 8278771138.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Organization Theory as Constructions.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Brunsson.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Nelson & Winter.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Nonaka & Takeuchi.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Reed.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Senge.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Stewart Clegg.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Zuboff.
2004.
Rapport
Vitenskapelige artikler
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend.
(2021)
In Search of Autonomy: Dancing With Rules.
Frontiers in Psychology.
volum 12.
Vitenskapelig artikkel
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend;
Oddane, Torild A Wathne.
(2021)
Unmute the Organization Through Serious Play.
Frontiers in Psychology.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
-
Jones, Mari-Ana;
Dehlin, Erlend;
Skoglund, Kristin Norum;
Dons, Carl Fredrik.
(2021)
Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic.
Education In The North.
volum 28 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Kuntz, Joana;
Dehlin, Erlend.
(2019)
Friend and foe? Self-deception in organisations.
Journal of Management Development.
volum 38 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Biesenthal, Christopher;
Klein, Louis.
(2014)
Improvisation in Project Management: A Praxeology.
International Journal of Project Management.
Vitenskapelig artikkel
-
Antonacopoulou, Elena;
Dehlin, Erlend;
Zundel, Mike.
(2011)
The Challenge of Delivering Impact: Making Waves Through the ODC Debate.
Journal of Applied Behavioral Science.
volum 47 (1).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2022)
Mer rekruttskole i skolen? Her er vår mening: "Et rungende tja!".
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana;
Klev, Roger;
Dons, Carl F..
(2022)
Skoler i drift. Hvordan bruker erfaringene med korona til noe positivt?.
Bedre Skole.
Kronikk
-
Dehlin, Erlend.
(2020)
What is Autonomy in the Workplace? 3 Common Myths about Worker Autonomy.
Managemagazine.com.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2016)
How to Lead, Manage and Motivate Knowledge Workers.
Managemagazine.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Busch, Tor;
Dehlin, Erlend.
(2012)
Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting.
TØH-serien.
Faglig artikkel
Bøker
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2022)
Elevmedvirkning og samskapt læring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245045086.
Populærvitenskapelig bok
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
-
Pitsis, Tyrone S.;
Simpson, Ace;
Dehlin, Erlend.
(2012)
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Edward Elgar Publishing. 2012. ISBN 978-184980-257-4.
Vitenskapelig antologi
-
Busch, Tor;
Vanebo, Jan Ole;
Dehlin, Erlend.
(2010)
Organisasjon og organisering.
Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215016283.
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Aas, Marit;
Andersen, Fred Carlo;
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Dehlin, Erlend.
(2022)
Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt.
Ledelse i fremtidens skole 2. utgave.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Jones, Mari-Ana.
(2021)
Ledelse av lærernes profesjonelle læringsfellesskap i "eleven som subjekt"-skolen.
Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Skrøvset, Siw.
(2020)
Den autonome læreren?.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Firing, Kristian;
Dehlin, Erlend.
(2020)
Møter i skolen.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Firing, Kristian;
Dehlin, Erlend.
(2020)
Møter i skolen - Et verktøy for lederskap, læring og samskaping.
Ledelse innenfra.
Faglig kapittel
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2018)
Forskningens design.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Innledning.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?.
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2017)
Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Dahl, Thomas;
Irgens, Eirik J..
(2017)
De nasjonale sentrene - læring og samarbeid med UH.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Dehlin, Erlend;
Hagerup, Pia Skog.
(2017)
Ledelse i kunst- kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Case C.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Dehlin, Erlend;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Heldal, Frode;
Dehlin, Erlend.
(2017)
Drop your rules!.
Sikkerhet og ledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Forskningens design.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Forord.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Innledning.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2014)
Beslutningens mytologi: myten om lederen som rasjonell beslutningstaker.
Et praksisperspektiv på ledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Solbu, Elin Rognes.
(2013)
The Green Partnership Agreement, Trondheim.
Public management in the twenty-first century : trends, ideas and practices.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2012)
Fleshing out Everyday Innovation; Phronesis and the Either-or Distinction between Technical Rationality and Improvisation in Knowledge Work.
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Pitsis, Tyrone S.;
Simpson, Ace;
Dehlin, Erlend.
(2012)
An Entree to Organizational and Managerial Innovation.
Handbook of Organizational and Managerial Innovation.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2011)
Klokskapens pragmatikk - om kunnskapslederrollen.
Kunnskapsarbeid - om kunnskap, læring og ledelse i organisasjoner / Eirik Irgens og Grete Wennes (red.).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2006)
Teori i kjøtt og blod : god ledelse er improvisasjon!.
Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend;
Mølbjerg Jørgensen, Kenneth.
(2006)
Identity and the Management Project.
7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy, Proceedings.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2005)
Kan organisasjoner la være å føle? Om emosjonens betydning for organisatorisk praksis.
Kan organisasjoner føle?.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dehlin, Erlend.
(2005)
Kan organisasjoner unngå å føle?.
Konkurranse eller samarbeid? Refleksjoner over den moderne økonomiens etiske og ontologiske forutsetninger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Aas, Marit;
Andersen, Fred Carlo;
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Dehlin, Erlend.
(2021)
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1.
2021.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2008)
The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing.
2008. ISBN 9788247113196.
Doktorgradsavhandling
-
Dehlin, Erlend;
Klev, Roger;
Levin, Morten.
(2008)
The Flesh and Blood of Improvisation - A Study of Everyday Organizing.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-471-1319-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (307).
Doktorgradsavhandling
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
De-reifying the Organization: A conceptual Analysis of Reification in organizing Processes and Consequences for Efficacy.
2004. ISBN 8278771138.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Organization Theory as Constructions.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Brunsson.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Nelson & Winter.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Nonaka & Takeuchi.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Reed.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Senge.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Stewart Clegg.
2004.
Rapport
-
Dehlin, Erlend.
(2004)
Reflection Note Zuboff.
2004.
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
IntervjuJones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2022) Tidsbruk, skoleutvikling og drift. Skolelederforbundet podkast: Viktigste Leder [Internett]. 2022-07-31.
-
ProgramledelseJones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J.. (2022) Medvirkning i skolen: dilemmaer og muligheter. YouTube [Internett]. 2022-03-08.
2021
-
Vitenskapelig foredragJones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend. (2021) Leading Schools as Learning Communities in the 21st Century: the Importance of Student Participation. European Conference on Educational Research . European Educational Research Association; 2021-09-06 - 2021-09-10.
2017
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon. NEttverkskonferanse for utviklingsveiledere UiU . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-03-08 - 2017-03-08.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) God veiledning er improvisasjon - om gehør, klokskap og generell plutselighet. Samling Veilederkorps . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-13 - 2017-09-13.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Hverdagsledelse - en improvisasjonskunst. Årlig fagkonferanse: St Olavs hospital/Sentral fagenhet for tvungen omsorg . Sentral fagenhet for tvungen omsorg; Stjørdal. 2017-11-08 - 2017-11-08.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede endring gjennom samskapt læring?. Dialogkonferanse Fagfornyelsen . Utdanningsdirektoratet; Radisson Oslo Plaza. 2017-09-14 - 2017-09-14.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse. Landskonferansen for kirkeverger 2017 . Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter; Trondheim. 2017-11-13 - 2017-11-13.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Hvordan lede kunnskapsarbeidere i utvikling? - Om autonomi, medvirkning og anerkjennelse. Lederseminar for Statped Nord . Statped; Tromsø, Sommarøy. 2017-10-04 - 2017-10-04.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Hvordan skape god dynamikk i endring og utvikling blant kunnskapsarbeidere?. Samling "Regelverk i Praksis" . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-01-11 - 2017-01-11.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Jazz opp profesjonsfellesskapet – om improvisasjon i praksis. Erfaringskonferanse Lærerspesialister . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-10-30 - 2017-10-30.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Konferanse Plangruppe Skolenettverk Bodø . Bodø Kommune; Bodø. 2017-11-09 - 2017-11-09.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Bergen, Flesland. 2017-09-28 - 2017-09-28.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-26 - 2017-09-26.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; 2017-09-21 - 2017-09-21.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring - et verktøy for å lede utvikling. Samling Ungdomstrinn i Utvikling pulje 4 . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-09-19 - 2017-09-19.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2017) Samskapt læring – et verktøy for å lede utvikling. Samling Veilederkorps . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2017-01-17 - 2017-01-17.
-
Vitenskapelig foredragDehlin, Erlend; Widding, Lars Øystein; Sørheim, Roger. (2017) Student Autonomy: How to Facilitate Entrepreneurship through Inter-action based Learning in Venture Creation Programs. 3E . European Council for Small Business and Entrepreneurship; Cork. 2017-05-10 - 2017-05-12.
-
Vitenskapelig foredragOddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) There will be Talk Shows! Serious Play as Arts-Based Research. EGOS . EGOS; København. 2017-07-06 - 2107-07-08.
-
Vitenskapelig foredragOddane, Torild A Wathne; Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2017) Yes, we would very much like to play Skavlan with you!. NFF 2017 The 24. Nordic Academy of Management conference . Nordic Academy of Management; Bodø. 2017-08-23 - 2017-08-25.
2016
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2016) Hva betyr medvirkning for ledelse av kunnskapsarbeidere?. NAV-konferansen . Arbeids- og Velferdsdirektoratet; Oslo. 2016-10-19 - 2016-10-19.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2016) Samskapt Læring - et verktøy for å lede utvikling. Ungdomstrinn i utvikling, pulje 3 . Utdanningsdirektoratet; Stjørdal, Hell. 2016-11-30 - 2016-11-30.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2016) Skolen som lærende organisasjon: Ledelse, organisasjonsutvikling og implikasjoner. Utdanningsdirektoratets veilederkorps, VK 16 samling 1. . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2016-11-01 - 2016-11-01.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2016) Suksesskriterier for videre kvalitetsutvikling: Læring i profesjonsfelleskap. Samling Ungdomstrinn i Utvikling . Utdanningsdirektoratet; 2016-11-17 - 2016-11-17.
-
Faglig foredragHeldal, Frode; Oddane, Torild A Wathne; Dehlin, Erlend; Wennes, Grete. (2016) Bringing Love Back into the Workplace. EGOS - European Group of Organization Studies . EGOS 2016 with University Naples Federico II; Napoli, Italia. 2016-07-07 - 2016-07-09.
2015
-
IntervjuDehlin, Erlend. (2015) Kritisk til bruk av personlighetstester. NRK [Radio]. 2015-09-19.
-
Faglig foredragDehlin, Erlend. (2015) Ut av kunnskapet – inn i dumskapet? Om kunnskapsformer, dumskapsformer og annet rart i norsk skole. Alumnisamling Rektorutdanningen . NTNU; Trondheim, Britannia Hotell. 2015-12-07 - 2015-12-07.
2014
-
IntervjuDehlin, Erlend. (2014) - Sjefen din skal gjøre deg god. Adresseavisen [Avis]. 2014-05-31.
-
IntervjuDehlin, Erlend. (2014) Av og til på glattisen. Adresseavisen [Avis]. 2014-10-25.
-
IntervjuDehlin, Erlend. (2014) Søker ubehag for å bli gode sjefer. Adresseavisen [Internett]. 2014-10-24.
2013
-
Vitenskapelig foredragVie, Ola Edvin; Dehlin, Erlend; Heldal, Frode. (2013) Emotional managers facing authenticity and inauthenticity in their leadership role. 22th Nordic Academy of Management conference . University of Iceland; Reykjavik, Iceland. 2013-08-21 - 2013-08-23.
2010
-
PosterDehlin, Erlend. (2010) Gehørbasert ledelse - en øvelse i sosial stemning og stemming. Fagdag ved Norges musikkhøgskole ; Oslo. 2010-04-08 - 2010-04-08.
-
PosterDehlin, Erlend. (2010) Jeg kan mer enn å telle - om marginalisering av barns kreativitet. Fagdag Melhus nedre barnehager ; Melhus. 2010-08-26 - 2010-08-26.
-
PosterDehlin, Erlend. (2010) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Fagdag Møller kompetansesenter ; Melhus. 2010-08-19 - 2010-08-19.
2009
-
PosterDehlin, Erlend. (2009) Frist oss ikke inn i ledelse. Fagdag, Norsk Kulturskoleråd ; Inderøy. 2009-11-26 - 2009-11-26.
-
PosterDehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : hvordan håndtere usikkerhet og generell plutselighet. Fagdag, Statoil/Hydro ; Stavanger. 2009-11-24 - 2009-11-24.
-
PosterDehlin, Erlend. (2009) Improvisasjon : nøkkelen til gode gruppeprosesser. Nordea Bank ASA, fagseminar ; Trondheim. 2009-04-15 - 2009-04-15.
-
Vitenskapelig foredragDehlin, Erlend. (2009) Kunnskapsledelse og praksisforståelse. Kulturskoledagene ; Stavanger. 2009-09-17 - 2009-09-17.
-
Vitenskapelig foredragDehlin, Erlend. (2009) Ledelse av kunnskapingsprosesser : noen utfordringer. Kulturskolefokus ; Røros. 2009-10-22 - 2009-10-22.
-
PosterDehlin, Erlend. (2009) Nå telte han meg, òg. Om improvisasjon i pedagogisk arbeid. Fagdag, Melhus Kulturskole og Nedre Melhus barnehager ; Melhus. 2009-10-01 - 2009-10-01.
-
Vitenskapelig foredragDehlin, Erlend. (2009) The Flesh and Blood of Administration : Investigating the Either-Or Distinction Between Technical Rationality and Improvisation in Organizing. The First International Symposium on Process Organizational Studies ; Cyprus. 2009-06-10 - 2009-06-13.
2006
-
PosterDehlin, Erlend; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth. (2006) Identity and the Management Project. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosyncrasy ; Amsterdam, Netherlands. 2006-07-26 - 2006-07-28.