Emne - Pedagogikk - deltid - PPU4410
Pedagogikk - deltid
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Faget er en praktisk vitenskap om læring, sosialisering og danning, og gir et kunnskapsgrunnlag for å arbeide som lærer og kunne vurdere utdannings- og danningsspørsmål profesjonelt og etisk. Studiet gir innsikt i sammenhenger mellom lærerprofesjon og skolens funksjon i samfunnet, og skal inspirere til utvikling og fornyelse av egen praktisk-pedagogisk virksomhet og til skoleutvikling. På bakgrunn av kritiske analyser av skolepolitiske føringer, verdier og forskning gir pedagogikkfaget både grunnlag for refleksjon og handlingsberedskap for undervisningspraksis i skolen.
Etisk tenkning og handling er grunnlag for pedagogikken, og danner utgangspunkt for vurdering av læringsutbyttet i faget. Pedagogikk utgjør sammen med fag- og yrkesdidaktikk profesjonsfaget for praktisk-pedagogisk utdanning. Emnet er strukturert etter følgende hovedområder som går nærmere inn på elev/lærling, lærer, skolen som organisasjon og skolen i samfunnet:
- læring, motivasjon og danning
- didaktikk og læreplananalyse
- profesjonsetikk og profesjonalitet
- sosialisering, ungdom og demokrati
- utdanningspolitikk, utdanningshistorie og pedagogisk idéhistorie
Læringsutbytte
Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. Etter fullført emne skal studenten kunne bidra til å utvikle skolekulturen ved at de:
Studenten
- kan bidra til å skape inkludering og omsorg i fellesskapet
- kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- viser en selvstendig og etisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, basert på grunnleggende verdier forankret i FNs menneskerettigheter, barnekonvensjonen og skolens lovverk
- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet
- kan reflektere over barn og unges læringsbetingelser i opplæringa
- kan reflektere over didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan se sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring, likeverd og frafallsproblematikk
- kan reflektere over og utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov på bakgrunn av solid faglig kunnskap
- kan reflektere over sin egen rolle som lærer og være bevisst skolens betydning for utvikling av et demokratisk og mangfoldig samfunn
- har en kritisk holdning til makt i utdanning, her under lærerens utøvelse av makt i forvaltningen av sitt yrke
- har kunnskap om gjeldende lov og planverk for profesjonsutøvelsen
- kan analysere og anvende læreplaner i planlegging av undervisning, slik at også opplæringens verdigrunnlag blir ivaretatt
- kan kritisk reflektere over ulike former for vurdering og testing
- kan opptre profesjonelt, formulere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger
- kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-arbeid under veiledning
Læringsformer og aktiviteter
For å realisere målene i emnet kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, og refleksjon. I undervisningen blir det vektlagt varierte arbeidsformer. Det legges vekt på at de undervisningsformene som blir benyttet i seminar m.m. skal gi lærerstudentene viktige erfaringer som de kan tenke over. Det vil være en veksling mellom undervisning i større og mindre grupper med og uten lærerveiledning. Det legges vekt på tverrfaglighet, blant annet ved gjennomføring av et gruppebasert FoU-arbeid.
Det å være en del av et lærende fellesskap er en viktig del av profesjonsutdanningen i pedagogikk, og en forberedelse til å bli en del av et lærerkollegium. Arbeidskrav og eksamen vil være tett knyttet sammen med de aktivitetene som foregår i undervisningen, realisering av arbeidskravene vil ofte forutsette deltakelse i undervisning og gruppearbeid.
Sosial læring i seminarene er en viktig del av alle læringsprosesser knyttet til pedagogikkfaget. Sentralt i seminarene er studentenes skriftlige og muntlige refleksjoner, både individuelt og sammen med medstudenter, over pedagogiske temaer.
Obligatoriske aktiviteter
- Underveisarbeid til veiledning FoU
- Definerte arbeidskrav
- 75% deltakelse i undervisning
- Underveisarbeid til veiledning FoU
- Definerte arbeidskrav
- 75% deltakelse i undervisning
Mer om vurdering
Sluttvurdering består av tre deler: Individuell skriftlig eksamensoppgave første studieår; muntlig eksamen og FoU-arbeid andre studieår.
Definerte arbeidskrav 1. studieår må være godkjent før studenten kan levere «individuell skriftlig eksamensoppgave».
Definerte arbeidskrav 2. studieår må være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen.
Arbeidskravet underveisarbeid til veiledning for FoU-arbeid må være godkjent før innlevering av eksamen FoU-arbeid.
Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplan og eget dokument som beskriver FoU-arbeidet.
En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Ved stryk på delvurderingen «Individuell oppgave», kan denne leveres som en utbedret versjon en gang til. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering. Emnet består av flere delvurderinger, og studenten(e) kan klage først når alle karakter for emnet er kunngjort. Studenten(e) må angi hvilken eller hvilke delvurdering(er) klagen gjelder. Det kan ikke klages på sensuren i muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for allmennfag (FPPU-A)
Fleksibel PPU for yrkesfag (FPPU-Y)
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| FPPPED | 30 sp | |
| PPU4110 | 30 sp | Høst 2008 |
| PPU4000 | 7,5 sp | Høst 2014 |
| PPU4700 | 7,5 sp | Høst 2014 |
| PPU4702 | 15 sp | Høst 2014 |
| PPU4601 | 7,5 sp | Høst 2014 |
| PPU4602 | 7,5 sp | Høst 2014 |
| PPU4603 | 15 sp | Høst 2016 |
| LÆR1000 | 7,5 sp | Høst 2019 |
| PPU4100 | 22,5 sp | Høst 2019 |
| PPU4400 | 22,5 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Vurderingsordning: Samlet karakter
Ordinær eksamen - Høst 2025
Individuell oppgave
Innlevering 28.11.2025 Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Rapport
Muntlig eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Individuell oppgave
Innlevering 29.05.2026 Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Vurderingsordning: Samlet karakter
Ordinær eksamen - Vår 2026
Individuell oppgave
Innlevering 29.05.2026 Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment