course-details-portlet

PED6649

Hørselsvansker - språk og kommunikasjon

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025 / Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Faglig innhold: Studieemnet inneholder grunnleggende kunnskaper om språk og språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker for å kunne for å kunne vurdere og følge språkutviklinga, gjennomføre kartlegging og tilrettelegge for gode språkmiljøer.

Innhold i emnet er:

  • Typisk og avvikende språkutvikling som utgangspunkt for forståelse av språk og språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker
  • Grunnleggende kunnskap om tegnspråk og tegnspråkutvikling
  • Hørsel, språk og læring
  • Kommunikative aspekter ved hørselsvansker
  • Språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker og flerfunksjonsvansker
  • Verktøy for kartlegging av språk og kommunikasjon
  • Tiltaksrettet arbeid med språkmiljøer, språkutvikling og språklæring

Målgruppe:

  • Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å spesialisere seg innenfor det audiopedagogiske fagområdet
  • Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer

Læringsutbytte

Kunnskap: Studentene:

  • har inngående kunnskap om typisk språkutvikling som grunnlag for å avdekke og forstå avvikende språkutvikling
  • har inngående kunnskap om språk, språkutvikling og kommunikasjon knyttet til hørselsvansker
  • har inngående kunnskap om språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker og flerfunksjonsvansker
  • har inngående kunnskap om miljømessige og individuelle betingelser og forutsetninger for språklig utvikling og kommunikativ samhandling
  • har inngående kunnskap om relevante språktester og kartleggingsverktøy knyttet til språk og kommunikasjon

Ferdigheter: Studentene:

  • skal på grunnlag av kunnskap om typisk språkutvikling kunne analysere og vurdere språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker,
  • skal kunne vurdere og anvende verktøy for kartlegging av språk og kommunikasjon
  • skal kunne beskrive og vurdere tiltak for språklæring for et barn, eller en elev med hørselsvansker
  • skal kunne beskrive og vurdere tiltak for tilrettelegging av gode språk- og kommunikasjonsmiljøer i barnehage, skole og på arbeidsplass
  • skal kunne dokumentere kunnskapene sine skriftlig

Generell kompetanse: Studentene:

  • kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for å tilrettelegge for gode språk- og kommunikasjonsmiljøer i barnehage, skole og på arbeidsplass

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger à 3 x 3/5 dager
  • Noen digitale forelesninger vurderes
  • Studentøvelser
  • Praksis 1 uke, inkludert for- og etterarbeid

Detaljert beskrivelse av praksis:

Praksis 1 uke, inkludert for- og etterarbeid, mellom samling 2 og 3.

Tema for praksisen er relatert til innholdet i studieemnet: Språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker. Praksis skal være knyttet til et barnehagebarn, en skoleelev, eller en voksen person med hørselsvansker. Studentene skal i praksisperioden under veiledning observere, og/eller kartlegge ut fra valgt fokus, og/eller gjennomføre tiltak knyttet til ulike forhold ved språk og kommunikasjon.

Etter avsluttet praksis skrives praksisrapport.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på studiesamlinger
  • Studentøvelser
  • Praksis

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på studiesamlinger
  • Praksis

Mer om vurdering

  • Eksamen i form av individuell emneoppgave på maksimum 5000 ord (tilsvarer 15 sider, Times New Roman, punkt 12, linjeavstand 1,5), ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
  • Studentøvelse mellom 1. og 2. samling Godkjent/Ikke godkjent
  • Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent.
  • Godkjente arbeidskrav (studentøvelser og praksis) er forutsetning for å gå opp til eksamen.

Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:

Obligatoriske studentøvelser mellom samling 2 og 3. Tilbakemelding og vurderinger gis fra faglærere. Studentøvelser og praksis vurderes som godkjent/Ikke godkjent.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

  • Bachelorgrad med fordypning i pedagogikk (82,5 studiepoeng) som omfatter eksamen i emnene PED 1000; PED 1001, PED 1002, Ped 1003, PED 1004 (de obligatoriske emnene i bachelorgraden), eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/ eller
  • bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning, eller
  • bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
  • Alle søkere må ha bestått eksamen i PED6648 Innføring i audiopedagogikk, eller tilvarende

Politiattest

Emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 10.09.2025
Innlevering 25.09.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment