Emne - Hørselsvansker - bimodal tospråklig opplæring - PED6644
PED6644 - Hørselsvansker - bimodal tospråklig opplæring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Faglig innhold:
Studieemnet har fokus på læringsvilkår for flerspråklige barn og elever med nedsatt hørsel. Herunder:
To-/flerspråklighet som fenomen
- Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling
- Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet
- Bimodal tospråklighet
- Tegnspråk som andrespråk
Bimodal tospråklighet i samfunnet- holdninger og kulturelle aspekter
- Familier med flere språk, med fokus på norsk og norsktegnspråk
- Inkludering i lys av historie og samtid
Bimodal tospråklighet i barnehage og skole
- Metodikk og tilnærminger i bimodal tospråklig utvikling og opplæring
- Kartleggingsverktøy og kartlegging av tegnspråk og tegnspråkutvikling
- Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter
Målgruppe:
- Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å spesialisere seg innenfor det audiopedagogiske fagområdet
- Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om læringsvilkår for flerspråklige barn og elever med nedsatt hørsel, slik at studentene:
- har inngående kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring
- har kunnskap om sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk
- har kunnskap om kartleggingsverktøy og kartlegging av tegnspråk og tegnspråklig utvikling
- har inngående kunnskap om tegnspråk som andrespråk
- har inngående kunnskap om hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige elever
- har inngående kunnskap om tilrettelegging for tospråklig/flerspråklig opplæring gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på tegnspråk
Ferdigheter:
Studentene:
- kan tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig utvikling og opplæring med fokus på tegnspråk
- kan anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige barn og elever
- kan analysere og vurdere et flerspråklig læringsmiljø med tanke på tilpasset opplæring
- kan dokumentere kunnskapene sine på skriftlig norsk
- kan vurdere læringsutbytte ved tegnspråklig/bimodal tospråklig utvikling og opplæring
Generell kompetanse:
Studentene:
- kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teori for å tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på tegnspråk
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger á 3-5 dager
- Forelesninger på nett.
- Studentøvelser
- Praksis 2 uker (1 + 1 uke), inkludert for- og etterarbeid. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Mer om praksis:
Sted: Grunnskole eller barnehage med tegnspråklig barn.
Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling; hvordan er barnets språkmiljø? b) Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer i grunnskolen, eller en tospråklig fellesaktivitet i barnehage. Studenten skal gjennomføre opplegget, samt evaluere undervisningsopplegget/fellesaktiviteten og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt.)
Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid.
Nærmere om innholdet i praksis:
Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanene for elever med tegnspråk.
Studentene skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1, må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for elever med tegnspråk. Der det foreligger en IOP må denne vurderes i lys av hva den inneholder med hensyn til tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere.
Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne grupper eller klasser for hørselshemmede barn/elever med hørselsvansker.
Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.
Mer om praksis:
Sted:
Skole eller barnehage med tegnspråklig elev/barn.
Innhold:
Del 1: Observasjon av språklig samhandling; hvordan er barnets språkmiljø?
Del 2:Utarbeide et bimodalt tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer i grunnskolen, eller en bimodal tospråklig fellesaktivitet i barnehage. Studenten skal gjennomføre opplegget, samt evaluere undervisningsopplegget/fellesaktiviteten og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt.)
Omfang:
To uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid.
Nærmere om innholdet i praksis:
Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanene for elever med tegnspråk.
Studentene skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1, må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for elever med tegnspråk. Der det foreligger en IOP må denne vurderes i lys av hva den inneholder med hensyn til tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere.
Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne grupper eller klasser for kun hørselshemmede barn/elever med hørselsvansker.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Studentøvelser
- Praksis
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent praksis - 2 uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid
Mer om vurdering
Tre dager individuell hjemmeeksamen. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent. Godkjent praksis er en forutsetning for å gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Vi anbefaler kunnskap om tegnspråk som språk, og kunnskap om bruk av tegnspråk i skole og barnehage.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskap: - bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller - gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller - bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller - annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk.
Politiattest
Emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk, Norsk tegnspråk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
04.06.2024Innlevering
06.06.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"