course-details-portlet

PED6644

Hørselsvansker - bimodal tospråklig opplæring

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk og norsk tegnspråk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Faglig innhold:

Studieemnet har fokus på læringsvilkår for flerspråklige barn og elever med nedsatt hørsel. Herunder:

To-/flerspråklighet som fenomen

  • Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling
  • Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet
  • Bimodal tospråklighet
  • Tegnspråk som andrespråk

Bimodal tospråklighet i samfunnet- holdninger og kulturelle aspekter

  • Familier med flere språk, med fokus på norsk og norsktegnspråk
  • Inkludering i lys av historie og samtid

Bimodal tospråklighet i barnehage og skole

  • Metodikk og tilnærminger i bimodal tospråklig utvikling og opplæring
  • Kartlegging av tegnspråk og tegnspråklig utvikling
  • Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter

Målgruppe:

Personer med pedagogisk kompetanse som ønsker å spesialisere seg innenfor det bimodalt tospråklige fagområdet spesielt, og det audiopedagogiske fagområdet generelt.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Ved gjennomføring av emnet, skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om læringsvilkår for flerspråklige barn og elever med nedsatt hørsel, slik at studentene:

  • har inngående kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring
  • har kunnskap om sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk
  • har kunnskap om kartlegging av tegnspråk og tegnspråklig utvikling
  • har inngående kunnskap om tegnspråk som andrespråk
  • har inngående kunnskap om hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige elever
  • har inngående kunnskap om tilrettelegging for tospråklig/flerspråklig opplæring gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på tegnspråk

Ferdigheter:

Studentene:

  • kan tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig utvikling og opplæring med fokus på tegnspråk
  • kan anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til tegnspråklige barns utvikling, og opplæring av tegnspråklige elever
  • kan analysere og vurdere språkmiljøet i barnehage og skole, og benytte denne kunnskapen i arbeid med tilpasset opplæring
  • kan dokumentere kunnskapene sine på skriftlig norsk
  • kan vurdere læringsutbytte ved tegnspråklig/bimodal tospråklig utvikling og opplæring

Generell kompetanse:

Studentene:

  • kan analytisk og kritisk anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teori for å tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på tegnspråk

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger á 3- 5 dager
  • Digitale forelesninger
  • Studentaktiviteter
  • Praksis 2 arbeidsuker (1 + 1 uke), inkludert for- og etterarbeid. Vurderes som godkjent/ikke godkjent

Mer om praksis:

Sted:

Skole eller barnehage med tegnspråklig elev/barn.

Innhold:

Del 1: Observasjon av språklig samhandling; hvordan er barnets språkmiljø?

Del 2: Utarbeide og gjennomføre:

- et bimodalt tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer i grunnskole

eller

en bimodal tospråklig fellesaktivitet i barnehage.

Vurdering av praksis

Studenten skal gjennomføre opplegget, og evaluere undervisningsopplegget/fellesaktiviteten og gjennomføringen i en muntlig presentasjon og en skriftlig praksisrapport.

Omfang:

To arbeidsuker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid.

Nærmere om innholdet i praksis:

Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og barnehage-/klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også tas med i vurderingen der dette foreligger. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanene for elever med tegnspråk.

Studentene skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Studentene må vurdere det pedagogiske tilbudet opp mot læreplanen i tegnspråk og norsk for elever med tegnspråk, dersom ikke elevens tegnspråkrett er knyttet opp til individuelt tilrettelagt opplæring i tegnspråk.

Der det foreligger en IOP, må denne vurderes i lys av hva den inneholder med hensyn til tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere.

Praksis skal ikke gjennomføres i egne grupper/klasser, eller i grupper kun for elever/barn med hørselsvansker.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på studiesamlinger
  • Studentaktiviteter
  • Praksis

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjent praksis - 2 uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid

Mer om vurdering

Tre dager individuell hjemmeeksamen. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.

Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent. Godkjent praksis er en forutsetning for å gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk.

Politiattest

Emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment