Emne - Statistikk - PED6112
Statistikk
Om
Om emnet
Faglig innhold
Målgruppe: Mastergradsstudenter i spesialpedagogikk, syns- og audiopedagogikk, masterstudetner i pedagogisk psykologisk rådgivning. Temaer: Deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk, for eksempel - middelverdi - varians - frekvenser - korrelasjon - regresjon - T-test - faktoranalyse - Kji-kvadrat
Læringsutbytte
Kunnskap Studentene har - avansert kunnskap om bruk av statistiske analyser i kvantitative studier - inngående kunnskap om logikken bak signifikanstesting - kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til slutninger basert på statistiske analyser Ferdigheter Studentene kan - velge og anvende relevante analysemetoder på egne data - gjennomføre deskriptive og induktive statistiske analyser for hånd - gjennomføre utvalgte analyser på SPSS - tolke resultatet av statistiske analyser - lese og forstå kvantitativ forskningslitteratur Generell kompetanse Studentene kan - planlegge bruk av statistiske analyser i forskningsprosjekt - vurdere kritisk slutninger basert på statistiske analyser i forskningslitteraturen - tilegne seg forståelse av mer avanserte statistiske metoder
Læringsformer og aktiviteter
4 samlingsdager på til sammen 30 timer. Godkjente innleveringsoppgaver.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på samlinger
- Godkjente innleveringsoppgaver
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
60 sp substansemner på masternivå.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav:
Se studieplan for erfaringsbasert master i Spesialpedagogikk.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Pedagogisk-psykologisk rådgivning.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SKOLE6112 | 7,5 sp | Høst 2013 |
Fagområder
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring