Emne - Utdanning i samfunnsperspektiv - PED2000
Utdanning i samfunnsperspektiv
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i pedagogiske prosesser hvor fokus rettes mot forholdet mellom individ, struktur og samfunn. Disse prosessene studeres i lys av sentrale pedagogiske, didaktiske og politiske begreper og med et kritisk perspektiv som utgangspunkt. Overordnet undersøkes hva som kjennetegner samfunnet i vår tid og hvordan mennesker og pedagogiske institusjoner forholder seg til disse vilkårene. Emnet tar opp tema som utdanningenes rolle i det moderne samfunn, nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk, skole - universitet - livslang læring, sosial mobilitet og bærekraft, demokrati og medborgerskap, kulturell bevaring og fornyelse, sosial integrasjon og respekt for mangfold. Tema konkretiseres gjennom eksempler fra grunnskole, høyere utdanning og arbeidslivet, med skole og universitet som sentrale samfunnsinstitusjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap og innsikt i utdanningens rolle i det moderne samfunn
- har forståelse for grunnleggende pedagogiske begreper, og hvordan samfunnsmessige forhold virker inn på pedagogiske prosesser i utdanningssystemet relatert til vekselvirkning mellom strukturer og individer
Ferdigheter
Studentene
- kan analysere og forstå hvordan pedagogiske prosesser påvirkes av forholdet mellom individ og struktur
- kan bruke pedagogiske begreper for å undersøke og forstå pedagogiske prosesser i forskjellige kontekster
Generell kompetanse
Studentene
- kan anvende sin fagkompetanse i gruppesamarbeid om en felles semesteroppgave, og i fellesskap definere problemstillinger og finne relevante løsninger på dem
- kan bruke pedagogiske begreper i skriftlig fremstilling både individuelt og i samarbeid med medstudenter
- kan formidle og anvende sin fagkompetanse i samarbeid med sine medstudenter og diskutere sine prosjekt på en faglig måte.
Læringsformer og aktiviteter
3 timer undervisning i uken. Det legges opp til en blanding av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Aktiviteter vil variere fra uke til uke for å skape et godt samspill mellom faglig innhold og gruppeoppgaven. Inkludert i 3 timer undervisning per uke er det en klar forventing om at studentene bruker minimum 210 timer til emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuell oppgave
- Aktiv deltakelse i gruppearbeidet
Mer om vurdering
Nærmere informasjon om eksamen og obligatorisk aktivitet gis ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| PED2001 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Dagrun Astrid Aarø Engen
- Hans Petteri Hansen
- Heidun Oldervik
- Martha Torgeirdatter Dahl
- Pål André Aarsand
- Tessa DeLaquil