course-details-portlet

PED2000

Utdanning i samfunnsperspektiv

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Gruppeoppgave og avslutningspresentasjon , inkludert å lese og kommentere oppgave fra en annen studentgruppe

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i pedagogiske prosesser hvor fokus rettes mot forholdet mellom individ, struktur og samfunn. Disse prosessene studeres i lys av sentrale pedagogiske, didaktiske og politiske begreper og med et kritisk perspektiv som utgangspunkt. Overordnet undersøkes hva som kjennetegner samfunnet i vår tid og hvordan mennesker og pedagogiske institusjoner forholder seg til disse vilkårene. Emnet tar opp tema som utdanningenes rolle i det moderne samfunn, nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk, skole - universitet - livslang læring, sosial mobilitet og bærekraft, demokrati og medborgerskap, kulturell bevaring og fornyelse, sosial integrasjon og respekt for mangfold. Tema konkretiseres gjennom eksempler fra grunnskole, høyere utdanning og arbeidslivet, med skole og universitet som sentrale samfunnsinstitusjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene  

  • har kunnskap og innsikt i utdanningens rolle i det moderne samfunn
  • har forståelse for grunnleggende pedagogiske begreper, og hvordan samfunnsmessige forhold virker inn på pedagogiske prosesser i utdanningssystemet relatert til vekselvirkning mellom strukturer og individer

Ferdigheter

Studentene 

  • kan analysere og forstå hvordan pedagogiske prosesser påvirkes av forholdet mellom individ og struktur
  • kan bruke pedagogiske begreper for å undersøke og forstå pedagogiske prosesser i forskjellige kontekster

Generell kompetanse

 Studentene 

  • kan anvende sin fagkompetanse i gruppesamarbeid om en felles semesteroppgave, og i fellesskap definere problemstillinger og finne relevante løsninger på dem
  • kan bruke pedagogiske begreper i skriftlig fremstilling både individuelt og i samarbeid med medstudenter
  • kan formidle og anvende sin fagkompetanse i samarbeid med sine medstudenter og diskutere sine prosjekt på en faglig måte.

Læringsformer og aktiviteter

3 timer undervisning i uken. Det legges opp til en blanding av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Aktiviteter vil variere fra uke til uke for å skape et godt samspill mellom faglig innhold og gruppeoppgaven. Inkludert i 3 timer undervisning per uke er det en klar forventing om at studentene bruker minimum 210 timer til emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuell oppgave
  • Aktiv deltakelse i gruppearbeidet

Mer om vurdering

Nærmere informasjon om eksamen og obligatorisk aktivitet gis ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED2001 7,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Gruppeoppgave og avslutningspresentasjon, inkludert å lese og kommentere oppgave fra en annen studentgruppe
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Gruppeoppgave og avslutningspresentasjon, inkludert å lese og kommentere oppgave fra en annen studentgruppe
Vekting 100/100 Dato Innlevering 14.11.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Gruppeoppgave og avslutningspresentasjon, inkludert å lese og kommentere oppgave fra en annen studentgruppe
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment