Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Patric Wallin

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Patric Wallin

Professor
Institutt for pedagogikk og livslang læring

patric.wallin@ntnu.no
+4792097119 Paviljong A, 128, Dragvoll, Loholt allé 87
Twitter Google Scholar
Om Publikasjoner Formidling

Om

Konteksten for mitt arbeid er læring, undervisning og pedagogikk i høyere utdanning. I min forskning bruker jeg perspektiver fra situerat og transformativ læring som inngangspunkter for å utforske personlig utvikling, meningsfull vurdering og læringsmiljøer. Jeg er spesielt interessert i hvordan man skal skape pedagogiske rom som gjør det mulig for studenter å gjøre meningsfulle bidrag til forskning og samfunnet, og hvordan tradisjonelle student underviser posisjoner kan utfordres gjennom partnerskap. Ved å revurdere forholdet mellom utdanning og forskning, ønsker jeg å gjenopprette universitetet som et sted for samarbeid mellom studenter og akademikere med felles formål å skape kunnskap og mening sammen.

Kompetanseord

  • Kritisk refleksjon
  • Lærer elev relasjonen
  • Læring og undervisning i høyere utdanning
  • Refleksjon
  • Selvregulert læring
  • Universitetspedagogikk
  • Utforskende arbeidsmåter

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Wallin, Patric; Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Robert. (2024) Avslutningskommentar. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Ferguson, Leila Eve; Husebø, Dag; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Robert; Mavroudi, Anna. (2024) Innledning. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Hektoen, Espen; Wallin, Patric. (2024) Tensions in Pedagogical Competence Development Programs – Challenges and Possibilities Towards an Ecology of Solidarity. Philosophy and Theory in Higher Education (PTHE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2024) Higher Education for and in a Postconsumption Society. NORRAG Special Issue
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvaal, Stig; Prøitz, Tine Sophie; Løje, Hanne; Wallin, Patric; Rustad, Hanne; Blakstad, Siri Hunnes. (2024) Periodisk evaluering av Eksperter i team. Rapport fra evalueringspanel oppnevnt av Rektor. NTNU
    Rapport
  • Engen, Dagrun Astrid Aarø; Wallin, Patric; Dakka, Fadia; Solli, Mattias. (2024) Higher Education Brought to Life - Conference Book - 6th Annual Philosophy and Theory of Higher Education Conference . Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Karl Robert; Mavroudi, Anna. (2024) Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge : fremvekst, grunnlagstenkning og "state of the art". Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Wallin, Patric; Johansen, Marte Bratseth. (2024) Timescapes of Educational Research and Development. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2024) Performative impulser i høyere utdanning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Roald, Gunhild Marie; Krogstie, Camilla Hellesøy; Landrø, Kristin; Wallin, Patric. (2024) Relasjonsbygging i nettbasert veilederutdanning: En kvalitativ studie av veilederes opplevelser. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Buckley, Jeffrey; Wallin, Patric; Matemba, Esther; Power, Jason; Mohanty, Atasi; Bombaerts, Gunter. (2023) The Future of Engineering Education Research. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Sønderaal, Maud. (2023) Pedagogical Praxis to Enthuse Student Voices in Higher Education Research. Bloomsbury Academic
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2023) Student perspectives on co-creating timescapes in interdisciplinary projects. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hektoen, Espen; Wallin, Patric. (2023) Pedagogical competence development programs: tensions and challenges to meaningful participation. Journal of Praxis in Higher Education (JPHE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Welde, Morten; Wallin, Patric; Alterskjær, Victoria. (2023) Selvplagiering er ikke fusk. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2023) Humanisation of higher education Re-imagining the university together with students. Learning and Teaching: the international journal of higher education in the social sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • O’Connell, Michael T.; Stöhr, Christian; Wallin, Patric; Negretti, Raffaella. (2023) Social regulation of learning in interdisciplinary groupwork. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Wallin, Patric. (2022) Refleksjon som verktøy for læring. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2022) Universities are Dead Long Live Higher Education. Postdigital Science and Education
    Short communication
  • Wallin, Patric; Erikson, Inger Carin; Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Isaksen, Robert; Mavroudi, Anna. (2022) Spenninger, nyanser og mangfold i universitets- og høgskole­pedagogikk. Khrono.no
    Kronikk
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Skancke, Lars Bjørnar; Wallin, Patric. (2022) Educating Learning Assistants as Facilitators: Design Challenges and Experiences of Practice. Journal of Experiential Education (JEE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Talmo, Tord Mjøsund. (2022) Gryende privatisering av høyere utdanning, Borten Moe?. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Talmo, Tord Mjøsund; Wallin, Patric. (2022) Forskerforbundet NTNU: Politisk aksjon mandag 13. juni. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Wallin, Patric; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Berg, Veslemøy; Mørtsell, Tonje Victoria Lidahl. (2022) SHoT: Fra individuelle problem til systemiske tiltak. Khrono.no
    Kronikk
  • Sanna, Camilla; Wallin, Patric. (2022) A Quantitative Exploration Of Engineering Students’ Professional Identification . Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Berg, Veslemøy; Wallin, Patric; Bolstad, Torstein. (2022) First year engineering students’ internal and perceived expectations. Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Roald, Gunhild Marie; Landrø, Kristin; Krogstie, Camilla; Wallin, Patric. (2021) Tid for pauseprat!. Gemini
    Kronikk
  • Bolstad, Torstein; Carvajal, Paulina; Hardeberg Zimmermann, Pauline; Lundheim, Lars Magne; Wallin, Patric. (2021) Activity-Based Course Design and the Role of Learning Assistants. Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2021) Contributing to Public Debate Through Collaborative Writing. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2021) Towards an imperative of togetherness and co-creation. Pathes Blog
    Short communication
  • Wallin, Patric. (2021) Classrooms as a space for imagination and hope. https://postpandemicuniversity.net
    Short communication
  • Wallin, Patric. (2021) Universitetet er mer enn et lite tannhjul i et nyliberalt system. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2021) Viktigheten av tid til kollegialitet, solidaritet og samarbeid. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Sønderaal, Maud. (2021) A dialog on reclaiming higher education as a space for play. Journal of Play in Adulthood
    Vitenskapelig artikkel
  • Landrø, Kristin; Krogstie, Camilla Hellesøy; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric. (2021) Relation building in break out groups. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2021) Problemet med karakterene - hvorfor én eller to sensorer er feil spørsmål. Khrono.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2021) Fremover sammen - studenter som partnere i utvikling av høyere utdanning. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Landrø, Kristin; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Krogstie, Camilla Hellesøy. (2021) Enkle grep gjør digital læring bedre. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Landrø, Kristin; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Krogstie, Camilla Hellesøy. (2021) Enkle grep gjør digital læring bedre. Forskning.no
    Populærvitenskapelig artikkel

2020

  • Wallin, Patric. (2020) Back to the future – Challenging traditional positions and hierarchies in academic development. ETH Learning and Teaching Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom; Gold, Julie. (2020) Involving undergraduates in research: Practices, promises and pointers. International Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Veslemøy, Berg; Grimstad, Mali; Holden, Caroline; Remmen, Eva Mari; Wallin, Patric. (2020) Digital eller ikke - noen ting er viktig i læringsmiljøet uansett. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2020) Teaching with compassion and care in difficult times. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2020) Student perspectives on co-creating timescapes in interdisciplinary projects. Teaching in Higher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2020) A missed opportunity to discuss assessment practices?. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Bolstad, Torstein; Wallin, Patric; Lundheim, Lars Magne; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin. (2020) Emergent premises in student experiences of a first-year electrical engineering course. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2020) Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail. Open Book Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2020) Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy. Journal of Further and Higher Education
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Wallin, Patric; Aarsand, Liselott. (2019) Challenging Spaces: Liminal Positions and Knowledge Relations in Dynamic Research Partnerships. International Journal for Students as Partners (IJSaP)
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2019) Different Levels of Self-Awareness in Being a Learner. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Søyland, Tove Bredesen; Wallin, Patric. (2019) Reflection as a core student learning activity in higher education - Insights from nearly two decades of academic development. International Journal for Academic Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Skancke, Lars; Wallin, Patric. (2019) Fasilitering for studentaktiv læring. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Wallin, Patric; Bolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin. (2018) Socialization and Curriculum Integration: Emergent premises in student experiences of a first-year electrical engineering course.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lundheim, Lars Magne; Bolstad, Torstein; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin; Wallin, Patric. (2018) A Whiteheadian Approach to Self Efficacy and Creative Confidence in Electrical Engineering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom. (2018) The reflective diary as a method for the formative assessment of self-regulated learning. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Reams, Jonathan; Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig. (2018) Creating Responsive Learning Environments to Develop Students’ Reflective Capacity. Integral Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom. (2018) Entry points when undergraduate research mentors reflect on their role: a qualitative case study. International Journal for Academic Development
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Schuster, Erich; Wallin, Patric; Klose, Felix P.; Gold, Julie; Ström, Anna. (2017) Correlating network structure with functional properties of capillary alginate gels for muscle fiber formation. Food Hydrocolloids
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2017) The potential of complex challenges in undergraduate research to stimulate transformative learning. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Bredesen, Tove; Wallin, Patric. (2017) Refleksjon som studentaktiv læringsform. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2017) Intellectual development through transformative learning The potential of undergraduate research and complex challenges. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Wallin, Patric; Adawi, Tom; Gold, Julie. (2016) Linking teaching and research in an undergraduate course and exploring student learning experiences. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hektoen, Espen; Wallin, Patric. (2024) Tensions in Pedagogical Competence Development Programs – Challenges and Possibilities Towards an Ecology of Solidarity. Philosophy and Theory in Higher Education (PTHE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2024) Higher Education for and in a Postconsumption Society. NORRAG Special Issue
    Vitenskapelig artikkel
  • Roald, Gunhild Marie; Krogstie, Camilla Hellesøy; Landrø, Kristin; Wallin, Patric. (2024) Relasjonsbygging i nettbasert veilederutdanning: En kvalitativ studie av veilederes opplevelser. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Hektoen, Espen; Wallin, Patric. (2023) Pedagogical competence development programs: tensions and challenges to meaningful participation. Journal of Praxis in Higher Education (JPHE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Welde, Morten; Wallin, Patric; Alterskjær, Victoria. (2023) Selvplagiering er ikke fusk. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2023) Humanisation of higher education Re-imagining the university together with students. Learning and Teaching: the international journal of higher education in the social sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • O’Connell, Michael T.; Stöhr, Christian; Wallin, Patric; Negretti, Raffaella. (2023) Social regulation of learning in interdisciplinary groupwork. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2022) Universities are Dead Long Live Higher Education. Postdigital Science and Education
    Short communication
  • Wallin, Patric; Erikson, Inger Carin; Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Isaksen, Robert; Mavroudi, Anna. (2022) Spenninger, nyanser og mangfold i universitets- og høgskole­pedagogikk. Khrono.no
    Kronikk
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Skancke, Lars Bjørnar; Wallin, Patric. (2022) Educating Learning Assistants as Facilitators: Design Challenges and Experiences of Practice. Journal of Experiential Education (JEE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Talmo, Tord Mjøsund. (2022) Gryende privatisering av høyere utdanning, Borten Moe?. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Talmo, Tord Mjøsund; Wallin, Patric. (2022) Forskerforbundet NTNU: Politisk aksjon mandag 13. juni. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Wallin, Patric; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Berg, Veslemøy; Mørtsell, Tonje Victoria Lidahl. (2022) SHoT: Fra individuelle problem til systemiske tiltak. Khrono.no
    Kronikk
  • Roald, Gunhild Marie; Landrø, Kristin; Krogstie, Camilla; Wallin, Patric. (2021) Tid for pauseprat!. Gemini
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2021) Towards an imperative of togetherness and co-creation. Pathes Blog
    Short communication
  • Wallin, Patric. (2021) Classrooms as a space for imagination and hope. https://postpandemicuniversity.net
    Short communication
  • Wallin, Patric. (2021) Universitetet er mer enn et lite tannhjul i et nyliberalt system. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2021) Viktigheten av tid til kollegialitet, solidaritet og samarbeid. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Sønderaal, Maud. (2021) A dialog on reclaiming higher education as a space for play. Journal of Play in Adulthood
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2021) Problemet med karakterene - hvorfor én eller to sensorer er feil spørsmål. Khrono.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2021) Fremover sammen - studenter som partnere i utvikling av høyere utdanning. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Landrø, Kristin; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Krogstie, Camilla Hellesøy. (2021) Enkle grep gjør digital læring bedre. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Landrø, Kristin; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Krogstie, Camilla Hellesøy. (2021) Enkle grep gjør digital læring bedre. Forskning.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2020) Back to the future – Challenging traditional positions and hierarchies in academic development. ETH Learning and Teaching Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom; Gold, Julie. (2020) Involving undergraduates in research: Practices, promises and pointers. International Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Veslemøy, Berg; Grimstad, Mali; Holden, Caroline; Remmen, Eva Mari; Wallin, Patric. (2020) Digital eller ikke - noen ting er viktig i læringsmiljøet uansett. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2020) Teaching with compassion and care in difficult times. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Wallin, Patric. (2020) Student perspectives on co-creating timescapes in interdisciplinary projects. Teaching in Higher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2020) A missed opportunity to discuss assessment practices?. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Bolstad, Torstein; Wallin, Patric; Lundheim, Lars Magne; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin. (2020) Emergent premises in student experiences of a first-year electrical engineering course. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2020) Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy. Journal of Further and Higher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Aarsand, Liselott. (2019) Challenging Spaces: Liminal Positions and Knowledge Relations in Dynamic Research Partnerships. International Journal for Students as Partners (IJSaP)
    Vitenskapelig artikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Søyland, Tove Bredesen; Wallin, Patric. (2019) Reflection as a core student learning activity in higher education - Insights from nearly two decades of academic development. International Journal for Academic Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Skancke, Lars; Wallin, Patric. (2019) Fasilitering for studentaktiv læring. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom. (2018) The reflective diary as a method for the formative assessment of self-regulated learning. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Reams, Jonathan; Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig. (2018) Creating Responsive Learning Environments to Develop Students’ Reflective Capacity. Integral Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom. (2018) Entry points when undergraduate research mentors reflect on their role: a qualitative case study. International Journal for Academic Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Schuster, Erich; Wallin, Patric; Klose, Felix P.; Gold, Julie; Ström, Anna. (2017) Correlating network structure with functional properties of capillary alginate gels for muscle fiber formation. Food Hydrocolloids
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2017) The potential of complex challenges in undergraduate research to stimulate transformative learning. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Bredesen, Tove; Wallin, Patric. (2017) Refleksjon som studentaktiv læringsform. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric. (2017) Intellectual development through transformative learning The potential of undergraduate research and complex challenges. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Wallin, Patric; Adawi, Tom; Gold, Julie. (2016) Linking teaching and research in an undergraduate course and exploring student learning experiences. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Karl Robert; Mavroudi, Anna. (2024) Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge : fremvekst, grunnlagstenkning og "state of the art". Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Wallin, Patric; Husebø, Dag; Ferguson, Leila Eve; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Robert. (2024) Avslutningskommentar. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Ferguson, Leila Eve; Husebø, Dag; Stalheim, Odd Rune; Erikson, Inger Carin; Isaksen, Robert; Mavroudi, Anna. (2024) Innledning. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Wallin, Patric; Johansen, Marte Bratseth. (2024) Timescapes of Educational Research and Development. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2024) Performative impulser i høyere utdanning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Buckley, Jeffrey; Wallin, Patric; Matemba, Esther; Power, Jason; Mohanty, Atasi; Bombaerts, Gunter. (2023) The Future of Engineering Education Research. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Sønderaal, Maud. (2023) Pedagogical Praxis to Enthuse Student Voices in Higher Education Research. Bloomsbury Academic
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2023) Student perspectives on co-creating timescapes in interdisciplinary projects. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2022) Refleksjon som verktøy for læring. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sanna, Camilla; Wallin, Patric. (2022) A Quantitative Exploration Of Engineering Students’ Professional Identification . Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Berg, Veslemøy; Wallin, Patric; Bolstad, Torstein. (2022) First year engineering students’ internal and perceived expectations. Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bolstad, Torstein; Carvajal, Paulina; Hardeberg Zimmermann, Pauline; Lundheim, Lars Magne; Wallin, Patric. (2021) Activity-Based Course Design and the Role of Learning Assistants. Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2021) Contributing to Public Debate Through Collaborative Writing. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Landrø, Kristin; Krogstie, Camilla Hellesøy; Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric. (2021) Relation building in break out groups. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2020) Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail. Open Book Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric. (2019) Different Levels of Self-Awareness in Being a Learner. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wallin, Patric; Bolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin. (2018) Socialization and Curriculum Integration: Emergent premises in student experiences of a first-year electrical engineering course.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lundheim, Lars Magne; Bolstad, Torstein; Larsen, Bjørn B.; Tybell, Per Thomas Martin; Wallin, Patric. (2018) A Whiteheadian Approach to Self Efficacy and Creative Confidence in Electrical Engineering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Kvaal, Stig; Prøitz, Tine Sophie; Løje, Hanne; Wallin, Patric; Rustad, Hanne; Blakstad, Siri Hunnes. (2024) Periodisk evaluering av Eksperter i team. Rapport fra evalueringspanel oppnevnt av Rektor. NTNU
    Rapport
  • Engen, Dagrun Astrid Aarø; Wallin, Patric; Dakka, Fadia; Solli, Mattias. (2024) Higher Education Brought to Life - Conference Book - 6th Annual Philosophy and Theory of Higher Education Conference . Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Nilsen, Berit Therese; Wallin, Patric; Liste, Lucia; Standal, Martin Inge. (2024) A work-life supporting postgrowth development?. International Degrowth & Europ. Soc. for Ecol. Econ. 10th International Degrowth Conference & 15th Conf. of the European Society for Ecological Economics , Potevedra 2024-06-18 - 2024-06-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2024) Spørsmål rundt campus er spørsmål om hva et universitet skal være. Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning Nasjonal nettverkskonferanse i universitets- og høgskolepedagogikk , Trondheim 2024-06-05 - 2024-06-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2024) In what ways might engineering education researchers’ writing be complicit in slow violence?. Chalmers University of Technology 18th Annual Engineering, Social Justice and Peace Conference , Gothenburg 2024-08-12 - 2024-08-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2024) Transforming higher education for post-consumption citizenship. International Degrowth & Europ. Soc. for Ecol. Econ. 10th International Degrowth Conference & 15th Conf. of the European Society for Ecological Economics , Pontevedra 2024-06-18 - 2024-06-21

2022

  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Høyere utdanning som bærende kraft – hvilke spørsmål bør vi stille oss. Fleksibel utdanning Norge Pedagogisk webinar , Online 2022-03-28 - 2022-03-28
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) From learning spaces to places for learning: Co-creation at the intersection of on-line and on-site teaching and learning. The University Centre in Svalbard (UNIS) Learning Forum 2022 , Longyearbyen 2022-10-25 - 2022-10-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Creating spaces for student-teacher partnerships. Philosophy and Theory of Higher Education Society Philosophy and Theory of Higher Education Conference (PHEC): Universities under Siege? , Uppsala 2022-06-07 - 2022-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Encounter others across modalities and spaces: Creating places of community. European Society for Research on the Education of Adults Encountering the other: biographies, spaces and relationships in adult education , Wrocław 2022-03-03 - 2022-03-06
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Læringsmiljø Hvordan påvirker strukturene rundt oss vår psykiske helse og trivsel?. StudyTrondheim Studiebykonferansen 2022: studenter og livskvalitet , Trondheim 2022-03-16 - 2022-03-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Exploring Reflective diaries using Thematic Analysis . SEFI Series Research Methods in Engineering Education , Online 2022-04-20 - 2022-04-20
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Rett tilbake til før-pandemisk undervisning, eller?. UNIO Unios utdanningskonferanse 2022 , Oslo 2022-03-29 - 2022-03-30
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2022) Høyere utdanning som bærende kraft: Hvilke spørsmål bør vi stille oss etter pandemien? . Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse Utdanningskvalitet og digital omstilling 2022 , Online 2022-04-20 - 2022-04-21

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2020) Co-creating spaces for imagination and hope in higher education. The Annual Conference of ESREA – European Society for Resear Activism in a troubled world: auto/biographical and narrative perspectives on struggles for the good and beautiful , Canterbury 2020-02-27 - 2020-03-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Sønderaal, Maud; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Wallin, Patric. (2020) «Hvorfor skal jeg bry meg?» En dialog om betydningen av relasjoner i høyere utdanning. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2020-05-04 - 2020-05-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Mariussen, Kristi Larsen; Mogstad, Håkon; Sønderaal, Maud. (2020) Exploring relations in higher education through dialogue. Relation-Centered Education Network Relation-Centered Education Network conference 2020-06-06 -

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2019) Removing Borders Among Disciplines. ESJP network 14th Annual Engineering, Social Justice and Peace Conference , Upstate New York 2019-06-13 - 2019-06-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2019) Challenging traditional positions and boundaries in academic development. Philosophy and Theory of Higher Education Society Philosophy and Theory of Higher Education Conference - 3rd edition: Reclaiming study practices , Leuven 2019-09-18 - 2019-09-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2019) Skape mening ved å involvere studenter i forskning. INN Høgskolen i Innlandet Kvalitetskonferansen 2019: Studentaktiv forskning og forskningsbasert undervisning , Hamar 2019-05-15 - 2019-05-15

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2018) Extending learning spaces in large courses by integrating digital tools, teaching approaches, and pedagogical strategies. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2018-05-03 - 2018-05-04
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2018) The hybrid nature of student assignments – What is their purpose?. IPL - NTNU #IPL2018: Nye læringshorisonter – digital og hybrid pedagogikk , Trondheim 2018-05-31 - 2018-05-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Roald, Gunhild Marie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2018) Å lære om å skrive i ulike disiplinære kontekster ved NTNU. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2018-05-03 - 2018-05-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Roald, Gunhild Marie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2018) Exploring students’ perception of relevance in writing activities. Lund University Forskning om högre utbildning , Lund 2018-05-15 - 2018-05-16

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Lyng, Reidar; Sortland, Bjørn; Veine, Sven. (2017) Experts in teamwork - A large scale course for interdisciplinary learning and collaboration. 13th International CDIO Conference , Calgary 2017-06-18 - 2017-06-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Rundberg, Lisa; Sandström, Erica. (2017) How to help first year students to appreciate learning. Chalmers University of Technology KUL Konferens för Undervisning och Lärande , Gothenburg 2017-01-12 - 2017-01-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2017) Exploring and imagine the potential of students as digital producers. Chalmers University of Technology 6:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar , Gothenburg 2017-11-22 - 2017-11-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2017) Reflective diaries – A tool for probing and promoting student learning. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
  • Poster
    Wallin, Patric. (2017) Learning and research with and through reflective diaries. SU Fakultet NTNU SU Oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric. (2017) Intellectual development through transformative learning The potential of undergraduate research and complex challenges. UHR, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og UiO MNT-konferansen , Oslo 2017-03-30 - 2017-03-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Reams, Jonathan; Wallin, Patric; Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig. (2017) Exploring Ways to Build and Evaluate Reflective Capacity in Students. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Bredesen, Tove; Wallin, Patric. (2017) Refleksjon som studentaktiv læringsform. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
  • Faglig foredrag
    Wallin, Patric. (2017) DE og JEG eller VI? Relasjoner mellom lærere og studenter. SU Fakultet NTNU SU Utdanningskonferanse , Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Rundberg, Lisa; Sandström, Erica. (2017) Students’ unfair struggle to choose between learning, grades and their future. ESREA 25th conference in the ESREA network, Life History and Biography Network (LHBN) , Copenhagen 2017-03-02 - 2017-03-05

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Adawi, Tom; Gold, Julie. (2016) Reflective diaries – A tool for promoting and probing student learning. CDIO initiative 12th International CDIO Conference , Turku 2016-06-12 - 2016-06-16

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo