Emne - Endring, innovasjon og globalisering - MTS6516
Endring, innovasjon og globalisering
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Kurset består av tre integrerte samlinger som bygger på hverandre.
Samling 4 - Innovasjon og Entreprenørskap
Denne samlingen gir studentene en innføring i sentrale teorier tilknyttet ledelse av endring med spesiell vekt på innovasjon og entreprenørskap og hvordan disse aktivitetene kan bidra til å øke bedrifters konkurransekraft. Samlingen vil omhandle hvordan teknologibasert innovasjon og entreprenørskap endrer bransjer og markeder, ledelse av innovasjonsprosesser, organisering for økt innovasjonskapasitet og corporate entrepreneurship. Det blir vektlagt å øve på evnen til å kritisk vurdere konsepter for innovasjon og entreprenørskap samt praktisk ferdighet i å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tilnærminger til innovasjon og entreprenørskap i både nye og etablerte organisasjoner.
Samling 5 - Markedsføring og produktutvikling
Denne samlingen introduserer hovedkonseptene innen markedsføring og markedsorientering. Vi vil ha spesiell fokus på bedriftsmarkedet og introduksjon og markedsføring av nye teknologibaserte produkter og tjenester, samt modeller og praksis for gjennomføring av god produkt- og tjenesteutvikling. Det vektlegges videre gjennom eksempler hva som betinger en industriell suksess av ulike innovasjoner samt hvilke fenomener som eventuelt kan hindre et produkt eller tjenestes gjennomslag i markedet. Samlingen vil også gi en introduksjon til digitale tosidige markeder, oppbygging av disse samt markedsføringens rolle i disse. Videre introduseres verktøy og modeller for suksessfull produkt- og tjenesteutvikling som f.eks «Design thinking».
Samling 6 - Internasjonal handel og bærekraft
Denne samlingen behandler tema bedriftsledere vil møte i en global forretningsdrift på tvers av ulike kulturer og normer for adferd og bærekraft. Vi diskuterer forskjellige strategier for organisering av internasjonal virksomhet, etablering av globale forsynings-, produksjons-, og markedsnettverk, samt utfordringer i forbindelse med arbeid i ulike kulturer med ulik forretningsetikk. Hovedbolken på samlingen omhandler bærekraftsstrategier. Samlingen leverer en innføring i hva bærekraft er, og hvilken betydning bærekraft har i norsk og internasjonal sammenheng for norske bedrifters konkurransekraft. Et viktig praksiselement er at deltagerne aktivt jobber med å diskutere og utvikle bærekraftsstrategier for egen organisasjon.
Læringsutbytte
Læringsmål:
Kunnskap: Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om teorigrunnlaget for innovasjon, entreprenørskap, markedsføring, internasjonal handel og bærekraftsstrategi.
Evner: Kandidatene skal kunne bruke denne kunnskapen til effektivt å lede utviklings- og vekstprosesser i egne organisasjoner.
Generell kompetanse: Kandidaten skal, gjennom kompetansen opparbeidet gjennom kurset, kunne opptre som en ansvarlig leder for utviklings- og endringsprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
Gjennom kurset Endring, Innovasjon og Globalisering har kandidatene fått en dyp gjennomgang av de mest brukte teorier og verktøy innen innovasjon og entreprenørskap, markedsføring og produktutvikling, internasjonal ledelse og bærekraft. Gruppeeksamen. Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til masterprogrammet MTM, Master of Technology Management
Mer om vurdering
Eksamen er heldags gruppeeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Technology Management (MTS)
Anbefalte forkunnskaper
Mastergrad eller tilsvarende (300 studiepoeng), i tillegg til minimum fem års arbeidserfaring etter avsluttet studium. Kurset er en del av MTM - Master of Technology Management.
Kursmateriell
Utleveres ved kursstart.
Fagområder
- Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse