course-details-portlet

MTS6516

Endring, innovasjon og globalisering

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset består av tre integrerte samlinger som bygger på hverandre.

Samling 4 - Innovasjon og Entreprenørskap

Denne samlingen gir studentene en innføring i sentrale teorier tilknyttet ledelse av endring med spesiell vekt på innovasjon og entreprenørskap og hvordan disse aktivitetene kan bidra til å øke bedrifters konkurransekraft. Samlingen vil omhandle hvordan teknologibasert innovasjon og entreprenørskap endrer bransjer og markeder, ledelse av innovasjonsprosesser, organisering for økt innovasjonskapasitet og corporate entrepreneurship. Det blir vektlagt å øve på evnen til å kritisk vurdere konsepter for innovasjon og entreprenørskap samt praktisk ferdighet i å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tilnærminger til innovasjon og entreprenørskap i både nye og etablerte organisasjoner.

Samling 5 - Markedsføring og produktutvikling

Denne samlingen introduserer hovedkonseptene innen markedsføring og markedsorientering. Vi vil ha spesiell fokus på bedriftsmarkedet og introduksjon og markedsføring av nye teknologibaserte produkter og tjenester, samt modeller og praksis for gjennomføring av god produkt- og tjenesteutvikling. Det vektlegges videre gjennom eksempler hva som betinger en industriell suksess av ulike innovasjoner samt hvilke fenomener som eventuelt kan hindre et produkt eller tjenestes gjennomslag i markedet. Samlingen vil også gi en introduksjon til digitale tosidige markeder, oppbygging av disse samt markedsføringens rolle i disse. Videre introduseres verktøy og modeller for suksessfull produkt- og tjenesteutvikling som f.eks «Design thinking».

Samling 6 - Internasjonal handel og bærekraft

Denne samlingen behandler tema bedriftsledere vil møte i en global forretningsdrift på tvers av ulike kulturer og normer for adferd og bærekraft. Vi diskuterer forskjellige strategier for organisering av internasjonal virksomhet, etablering av globale forsynings-, produksjons-, og markedsnettverk, samt utfordringer i forbindelse med arbeid i ulike kulturer med ulik forretningsetikk. Hovedbolken på samlingen omhandler bærekraftsstrategier. Samlingen leverer en innføring i hva bærekraft er, og hvilken betydning bærekraft har i norsk og internasjonal sammenheng for norske bedrifters konkurransekraft. Et viktig praksiselement er at deltagerne aktivt jobber med å diskutere og utvikle bærekraftsstrategier for egen organisasjon.

Læringsutbytte

Læringsmål:

Kunnskap: Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om teorigrunnlaget for innovasjon, entreprenørskap, markedsføring, internasjonal handel og bærekraftsstrategi.

Evner: Kandidatene skal kunne bruke denne kunnskapen til effektivt å lede utviklings- og vekstprosesser i egne organisasjoner.

Generell kompetanse: Kandidaten skal, gjennom kompetansen opparbeidet gjennom kurset, kunne opptre som en ansvarlig leder for utviklings- og endringsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Gjennom kurset Endring, Innovasjon og Globalisering har kandidatene fått en dyp gjennomgang av de mest brukte teorier og verktøy innen innovasjon og entreprenørskap, markedsføring og produktutvikling, internasjonal ledelse og bærekraft. Gruppeeksamen. Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til masterprogrammet MTM, Master of Technology Management

Mer om vurdering

Eksamen er heldags gruppeeksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Technology Management (MTS)

Kursmateriell

Utleveres ved kursstart.

Fagområder

  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 15 timer Eksamenssystem Inspera Assessment