course-details-portlet

MGLU4514 - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 2 dager

Faglig innhold

Pedagogikk og elevkunnskap 3 skal gi studenten inngående forståelse for skolen i samfunnet. Studenten skal ut fra et analytisk og kritisk perspektiv kunne arbeide med problemstillinger knyttet til skole, utdanning og pedagogisk praksis. Sentrale tema i emnet er skolens danningsmandat og verdigrunnlag, likeverd og marginalisering, og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • kan drøfte utfordringer relatert til gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
  • har kunnskap om etisk teori og sentrale profesjonsetiske problemstillinger
  • har avansert kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
  • har kunnskap om likeverd - og marginaliseringsprosesser i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere og handle på bakgrunn av skolens verdigrunnlag og forpliktelser
  • kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
  • kan analysere og diskutere betydningen av sosialt, religiøst og kulturelt mangfold i skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og analysere utfordringer knyttet til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å styrke elevenes læringsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 3 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder og utvikling av egen læreridentitet. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst, både egen skriving og arbeid med emnets litteratur. Undervisningen rettes mot at studenten skal formulere, drøfte og kommunisere om pedagogiske problemstillinger. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • to skriftlige innleveringer
  • en muntlig presentasjon
  • definerte oppgaver knyttet til seminar
  • minimum 75 % oppmøte på seminarer

Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU13009 7.5 HØST 2019
LGU53006 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
18.12.2023

Innlevering
19.12.2023


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Hjemme-eksamen (1) 100/100

Utlevering
13.05.2024

Innlevering
14.05.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
  • 1) OBS! Ny dato
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU