Emne - Organisasjonslæring og kunnskapsutvikling i organisasjoner - LOS8019
LOS8019 - Organisasjonslæring og kunnskapsutvikling i organisasjoner
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2022/2023
Faglig innhold
I den offentlige debatten om kvalitet og læring i skolen så vel som i ulike reform- og styringsdokumenter har det blitt hevdet at norske skoler må bli lærende organisasjoner og utvikle sin evne til felles læring. Det er også blitt hevdet at læreres kompetanseutvikling må bli mer skolebasert, og at lærerne må utvikle profesjonelle læringsfelleskap. Hele debatten etterspør en eller annen form for læring i skolen som organisasjon, men hva er en slik læring? Hva er organisasjonslæring?Emnet har fokus på hva læring i organisasjoner er og hva som frambringer og hindrer kunnskapsutvikling i organisasjoner. Teorier om organisatorisk læring, lærende organisasjoner og kunnskapsutvikling behandles med tanke på å gi innsikt i læringsprosesser i organisert praksis. Studentene gjøres kjent med forskningsfeltet organisasjonslæring.Emnet har også spesielt fokus på virksomheter som har læring og kunnskapsutvikling som formål, som skoler og utdanningsinstitusjoner, og hvordan læring og utvikling på individ- og gruppenivå betinges av organisatoriske prosesser. Ulike grupper, som profesjoner og ledelse, sin betydning for læring og utvikling behandles, samt hvordan ulik holdning til og syn på kunnskap preger læringsprosesser i organisasjoner.Emnet vil gi muligheter til å drøfte spørsmål som: Hvordan kan organisasjoner, og ikke bare enkeltpersoner lære? Hvilke dilemmaer oppstår i spenningsfeltet mellom individuell og kollektiv yrkesutøvelse? Hva kan hindre utdanningsinstitusjoner i å lære, og hva kan lette felles læring? Hva er betydningen av lærende profesjonskulturer? Hvilken rolle har kunnskap i organisasjoner som driver med utdanning? Hvor skal kunnskapen bli av, hvis den ikke bare skal være individuell, men også organisatorisk? Dersom kurset har engelskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på engelsk. Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har inngående kunnskap om
- ulike retninger og posisjoner innen organisatorisk læring og læring i organisasjoner - deres relevans for organisasjonsutvikling
- nyere læringsteorier med relevans for organisasjonsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan drøfte og analysere utfordringer relatert til læringsprosesser og kunnskapssyn i organisasjoner, spesielt innen utdanningsfeltet
- kan identifisere ulike kunnskapsdiskurser og holdninger til kunnskap i en organisasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- er i stand til å identifisere og analysere hva som fremmer og hemmer læring og utvikling av lærende organisasjoner, spesielt innen utdanningsfeltet
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning i form av forelesninger, diskusjoner og studentpresentasjoner. Eget arbeid i kollokviegrupper (ev. nettbasert) med kurslitteraturen. Dersom kurset har engelskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på engelsk. Oppgaver kan leveres på norsk or engelsk. Eksamen består av essay på 12-15 sider. Studenten presenterer på siste samling sitt foreløpige produkt for medstudenter som opptrer som opponenter. Essayet skrives så ferdig etter samlingen. Det kan om ønskelig gis veiledning på skisse til essay.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte
- Presentasjon
Mer om vurdering
Individual paper.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Forkunnskapskrav
Mastergrad eller tilsvarende. PhD-studenter rangeres først ved opptak. Opptaksbegrensning*: Emnet har en opptaksbegrensning på 25 studenter, av disse er 6 plasser forbeholdt søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Ved mindre enn 5 søkere forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse kurset. *Rangeringsregler og søknadsfrist finner du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner
Kursmateriell
Pensum på 500 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PLU8019 | 3.7 | HØST 2020 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Oppgave
100/100
Utlevering
02.12.2022Innlevering
09.12.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"