course-details-portlet

IDS4100

Masteroppgave

Studiepoeng 30
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Masteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Masteroppgaven er studentenes svenneprøve. Oppgaven forventes å ta for seg en spesifikk utfordring innen et definert fagområde som er relevant for Master i ledelse av innovasjon og digital sikkerhet. Studentene oppfordres til å samarbeide med en bedrift eller organisasjon for å øke prosjektets praktiske relevans.

Tema for masteroppgaver foreslås av programtilknyttet fagpersonale og er forankret i pågående forskningsprosjekter, -aktiviteter eller -samarbeid. Dette sikrer at oppgavene er godt gjennomtenkte og koblet til veiledernes ekspertområder. Det er mulig å utforme en egen oppgave, men dette krever søknad og godkjenning etter gitte kriterier.

Masteroppgaver kan ha en empirisk eller teoretisk form, avhengig av problemstillingens art og studiets målsettinger. De fleste masteroppgavene vil være av empirisk karakter.

En empirisk oppgave innebærer vanligvis at studenten samler inn og bearbeider egne data eller benytter tilgjengelige datakilder for å undersøke en ny problemstilling. Dette krever selvstendig innhenting, strukturering og analyse av datamaterialet.

En teoretisk oppgave fokuserer på å gi en oversikt over relevante faglige bidrag til en sentral problemstilling. Dette kan inkludere en sammenfatning av ulike teoretiske perspektiver og forskningsfunn, en syntese av dagens forskningsstatus og identifisering av spørsmål for videre forskning.

Uavhengig av oppgavens form forventes det at studenten selvstendig tilpasser og anvender etablerte teorier og modeller for å belyse problemstillingen. Rent deskriptive arbeider godkjennes ikke; oppgaven må inneholde teoretiske refleksjoner og selvstendige analyser som går utover ren beskrivelse. Studentene forventes å vise selvstendighet i arbeidet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • kan anvende avansert kunnskap til å velge og begrunne passende forskningsmetoder for å løse relevante problemstillinger, samt gjennomføre et forskningsprosjekt.
  • kan analysere og diskutere forskningsresultater, reflektere over deres praktiske og teoretiske betydning, og trekke konklusjoner som kan gi grunnlag for videre undersøkelser.
  • kan forstå og vurdere teoretiske og metodologiske tilnærminger, samt kunne identifisere relevante forskningsspørsmål.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder for å strukturere og formulere faglige resonnementer og problemstillinger, og der det er relevant, anvende generative KI-verktøy etisk og forsvarlig i arbeidet med opgaven, inkludert kritisk evaluering av resultatene som genereres av KI-modeller.
  • kan gjennomføre et forskningsprosjekt som har relevans for både kunnskapsutvikling og praktisk anvendelse, selvstendig og i samarbeid med relevante andre.
  • kan dokumentere og presentere forskningsprosessen, samt formidle resultater og ideer på en klar og forståelig måte tilpasset ulike målgrupper.
  • kan analysere og kritisk vurdere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger gjennom hele forskningsprosessen, i tråd med gjeldende etiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå hvordan en vitenskapelig tilnærming bidrar til kunnskapsutvikling og praktiske løsninger, og reflektere over sammenhengen mellom problemstilling, analyse og konklusjon.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som påvirker forskningsarbeidet og fagfeltet.
  • kan formidle selvstendig arbeid med evne til refleksjon og kommunisere faglige og tverrfaglige problemstillinger til både spesialister og allmennheten.

Læringsformer og aktiviteter

Prosjektarbeid, selvstudium, individuell veiledning og seminarer/samlinger utgjør de sentrale læringsformene i arbeidet med masteroppgaven.

Prosjektarbeid og selvstudium er en vesentlig del av masteroppgaven, og studentene forventes å arbeide selvstendig med å fordype seg i relevant teori, metode og prosjektplanlegging.

Veiledning er en obligatorisk og viktig komponent, som sikrer at studenten får nødvendig støtte underveis og kvalitetssikring i prosesser knyttet til datainnsamling og -behandling.

Tema i seminarer/samlinger legges ut i emnets Blackboard rom.

Masteroppgaven skal som hovedregel utføres i par, men individuelt arbeid kan innvilges ved særskilt behov etter søknad til emneansvarlig ved semesterstart.

Arbeidet med masteroppgaven tilsvarer et semesters fulltids innsats og gjennomføres i samsvar med MIIDS’ Retningslinjer for masteroppgaver, som er tilgjengelige i Blackboard.

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskrav inkluderer midtveisevaluering, innleveringer i Blackboard i forbindelse med innlevering av masteroppgaven og muntlig presentasjon med tilstedeværelse.

Detaljer er beskrevet i studieårets versjon av Retningslinjer Prosjektbeskrivelsen og Masteroppgaven Master i ledelse av innovasjon og digital sikkerhet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Midtveisevaluering
  • 3-4 innleveringer
  • Muntlig presentasjon og tilstedeværelse Masteroppgave

Mer om vurdering

Obligatoriske krav må være gjennomført for vurdering.

Masteroppgave vurderes i grupper på 1-2 studenter og etter gjeldende studieforskrift for NTNU.

Bokstavkarakterer A-F

Utfyllende informasjon om innlevering og vurdering finnes i "Retningslinjer Prosjektbeskrivelsen og Masteroppgaven i Master i ledelse av innovasjon og digital sikkerhet" og i gjeldende studieforskrift.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ledelse av innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)

Forkunnskapskrav

82,5 studiepoeng av emnene i studieprogrammet må være bestått, inkludert emnet IDS4005 Forprosjekt til masteroppgaven.

Kursmateriell

TBL

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment