course-details-portlet

IDS4006 - Organisasjonsendring og ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter 100/100 1 uker

Faglig innhold

Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse om ledelse i komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra. Studentene vil få et innblikk i ledelse og organisasjonslære i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer. Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse av ulike perspektiver på modenhet for endring, innovasjons- og implementeringsteoretiske perspektiver og implikasjoner for ledelse av innovasjons- og implementeringsprosesser med eksempler fra case om digital transformasjon. Kurset skal sette studentene i stand til å reflektere over konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av implementeringsprosesser. Kurset skal også sette studentene i stand til å reflektere over hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.

Viktige tema i emnet

  • Ledelse og organisasjon
  • Medbestemmelse, demokratisk ledelse og den norske modellen
  • Innovasjon- og implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
  • Modenhet for endring
  • Digital transformasjon og implikasjoner for ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap:

Gjennom kurset skal studentene tilegne seg:

  • forståelse av ledelse av komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra.
  • forståelse av ledelse og organisasjonslære i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer.
  • forståelse av ulike perspektiver på modenhet for endring, implementeringsteoretiske rammeverk og implikasjoner for ledelse av implementeringsprosesser.
  • forståelse og innsikt i problemstillinger rundt digital transformasjon og implikasjoner for ledelse av digitale transformasjonsprosesser.

Ferdighet:

Gjennom kurset skal studentene:

  • utvikle evnen til å analysere hvordan medvirkning og demokratisk ledelse kan støtte virksomhetens overordnede mål.
  • kunne anvende teori som verktøy til å forstå implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner, hva som kan hindre og fremme slike prosesser.
  • reflektere over konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av implementeringsprosesser,
  • reflektere over hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.

Generell kompetanse

Gjennom kurset skal studentene ha utviklet kompetanse til å

  • bidra til gode implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
  • gi gode analyser og innspill til implementering av digital transformasjon i komplekse organisasjoner
  • å omdanne og tilpasse internasjonale teoritrender til norske forhold.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsform i emnet har studentaktiv læring i fokus.

Studentene danner faste grupper som de jobber sammen med gjennom semesteret.

Det blir modulbaserte seminarer hvor studentene arbeider i grupper og sammen i plenum.

I tillegg til pensum er læringsressurser i Blackboard viktige deler av kurset.

Et 'omvendt undervisnings-opplegg' gir studenten muligheten til å fordype seg i faget i eget tempo i forkant av seminarer hvor fagstoffet så bearbeides sammen med medstudenter og faglærer.

Studentene skal lese spesifiserte deler av pensum og læringsressurser på Blackboard og forberede seg som spesifisert før vi møtes til seminarer underveis i semesteret.

I tillegg vil studentene arbeide med en obligatorisk oppgave (i grupper på 1-2 studenter) for så å vurdere medstudenters oppgaver i henhold til gitte retningslinjer.

Emnet undervises på norsk.

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelse til og deltakelse i 80% av spesifiserte seminarer.

En oppgave underveis i semesteret (i grupper på 1-2).

Medstudentvurdering av denne obligatorisk oppgaven (i samme grupper på 1-2 studenter).

Obligatoriske aktiviteter

  • Forberedt deltakelse i 80% av spesifiserte seminarer
  • En oppgave underveis i semesteret (i grupper på 1-2) og medstudentvurdering av oppgaven

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter beskrevet over og spesifisert ved semesterstart må være bestått for å gå opp til eksamen.

Hjemmeeksamen i form av en oppgave over en uke. Studentene kan bestemme om de vil skrive og levere oppgaven hver for seg eller som en gruppe på 2 studenter. Eksamen kan skrives på norsk eller engelsk.

Bokstavkarakter A-F

Eksamensregistrering krever at semesterregistrering er godkjent i samme semester.

Ingen konteeksamen før neste ordinære eksamen i emnet

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Industriell innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)

Forkunnskapskrav

Opptak til master program

Kursmateriell

Kunngjøres ved semesterstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter 100/100

Utlevering
08.12.2023

Innlevering
14.12.2023


12:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU