course-details-portlet

IDS4006

Organisasjonsendring og ledelse

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Vurderingsordning Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir fordypning i organisasjonsendring i en norsk kontekst, der prinsipper som medvirkning og medbestemmelse er sentrale elementer for å fremme gode endringsprosesser. Emnet omfatter modenhet for endring, motstand mot endring og teoretiske rammeverk for implementering i komplekse organisasjoner. Emnet kombinerer praktiske og teoretiske tilnærminger til implementering, der et viktig element er hvordan forståelse av kontekst, organisasjon, medarbeidere og ledelse påvirker endrings- og innovasjonsprosesser.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  1. Kandidaten har inngående kunnskap om ledelse og organisasjonsendring i en norsk kontekst, der prinsipper som medvirkning og medbestemmelse er sentrale komponenter.
  2. Kandidaten har avansert kunnskap om modenhet for endring, implementeringsteoretiske perspektiver, samt deres implikasjoner for ledelse av endringsprosesser i komplekse organisasjoner.
  3. Kandidaten kan analysere og anvende kunnskap om motstand mot og modenhet for endring og ledelse av innovasjonsprosesser.

Ferdigheter:

  1. Kandidaten kan analysere og anvende teori for å forstå og støtte implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner, inkludert hvordan prinsipper som medvirkning og medbestemmelse kan støtte organisasjonens mål og innovasjonsprosesser.
  2. Kandidaten kan arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til organisasjonsendring og konsekvensene av manglende forståelse for kontekst, organisasjon og medarbeidere under planlegging og gjennomføring av endringsprosesser.

Generell kompetanse:

  1. Kandidaten kan anvende kunnskap om prinsipper som medvirkning og medbestemmelse, og deres rolle i organisasjonsendring for å støtte gode implementerings- og innovasjonsprosesser i komplekse organisasjoner.
  2. Kandidaten kan tilpasse internasjonale teoritrender til norske forhold og bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer og aktiviteter

Emnet bruker en studentaktiv læringsform basert på omvendt klasserom og modulbaserte seminarer. Dette opplegget gir studentene mulighet til å fordype seg i faget i eget tempo, gjerne i samarbeid med medstudenter før seminarene. Under seminarene bearbeides fagstoffet videre i fellesskap, både i grupper og i plenum sammen med faglærer, med fokus på en casestudie fra virkeligheten.

Studentene skal lese og arbeide med utvalgte deler av pensum og læringsressurser på Blackboard, og forberede seg som spesifisert i Blackboard før seminarene, og delta aktivt i seminarene. Dette er en obligatorisk del av emnet og svært viktig for å få til gode arbeidsøkter på seminarene.

I tillegg til pensum utgjør læringsressursene på Blackboard en viktig del av emnet, og gir studentene støtte til å fordype seg i fagstoffet utenom seminarene.

Undervisningsspråk: Norsk, men mye av pensum og læringsmaterialer er på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelse (som spesifisert i Blackboard) og deltakelse i seminarene er obligatorisk. Eventuelt fravær fra seminarer må godkjennes av emneansvarlig.

Seminarene foregår på campus, men deltakelse kan gjøres digitalt dersom særlige grunner foreligger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Forberedelse (spesifisert i Blackboard) til og deltagelse i spesifiserte seminarer.Fravær må godkjennes av emneansvarlig

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter, beskrevet over og spesifisert ved semesterstart, må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Tidligere godkjente obligatoriske arbeidskrav vil være gyldige ved senere eksamensforsøk, med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnets innhold.

Hjemmeeksamen gjennomføres som en oppgave over én uke. Studentene kan velge å skrive og levere oppgaven individuelt eller i grupper på to. Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.

Bokstavkarakter A-F

Forkunnskapskrav

  • Opptak på masterprogram
    • Studenter tatt opp ved andre masterprogram enn MIIDS har tilgang til emnet (se likevel anbefalte forkunnskaper), men må avklare med sitt institutt om emnet godkjennes i graden.

Kursmateriell

Kunngjøres ved semesterstart

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
Vekting 100/100 Dato Utlevering 02.12.2025
Innlevering 08.12.2025
Tid Utlevering 10:00
Innlevering 10:00
Varighet 1 uker Eksamenssystem Inspera Assessment