course-details-portlet

IDG4140

Design for endring 2

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet tar sikte på å utvikle kandidatenes kunnskaper, ferdigheter og personlige engasjement for å ta tak i samfunnsutfordringer gjennom design. Det utforsker hvordan design som endringsverktøy kan bidra til positiv endring innenfor tjenester, teknologi og samhandling. Kandidaten lærer å ta i bruk tjenestedesignmetoder og verktøy for å skape innovative, bærekraftige endringsforslag lokalt, og utforsker komplekse problemer som klimaendringer, sosial ulikhet og teknologisk omveltning.

Emnet er andre del i emneserien «Design for endring». I denne delen fokuserer vi på hvordan designeren kan bidra til endringer på meso- og makronivå, særlig knyttet til tjeneste- og systemdesign. Emnet tar for seg hvordan design kan bidra til og brukes for å forstå, analysere og endre tjenester og systemer, og hvordan design er egnet til å jobbe med sammenhenger mellom ulike elementer i et system og relasjoner mellom mennesker som bruker eller påvirkes av tjenester og systemer. I emnet lærer studentene om involvering og samskaping i endringsprosesser på meso- og makronivå.

Kandidatene vil først få en innføring i relevante begreper og teorier innenfor design for endring, og deretter jobbe med et tverrfaglig prosjekt som utforsker endring i praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • God kunnskap om design i tjenester fra ulike perspektiver (bruker, eier, virksomhet)
  • God kunnskap om designmetoder med spesielt fokus på tjeneste- og systemdesign for endring på tjeneste og system nivå (her forstått som meso og makro nivå).
  • Ha kunnskap om prinsipper i tjenestedesign og hvordan designere kan fasilitere og designe med utgangspunkt i disse.
  • Kunnskap om positive og negative konsekvenser av endring og disrupsjon på tjeneste og systemnivå.
  • Forstå rammebetingelser i et gitt system og konsekvensene dette får for ulike tjenesteleveranser
  • Ha grunnleggende kunnskap om ulike system som setter rammer og betingelser for tjenesteutvikling (politiske, organisatoriske, tekniske, sosiale, og juridiske systemer) og hvordan en designer kan både jobbe innenfor rammene og utfordre rammebetingelsene.
  • Kandidaten kan redegjøre for designmetodikk og rammeverk som kan anvendes i utviklingen av bærekraftige løsninger i komplekse og umedgjørlige/ flokete problemstillinger

Ferdigheter

  • Erfaring med å skape ulike forestillinger om fremtiden og hva den kan romme. Videre bli kjent med relaterte teknikker som backcasting og fremsynsmetoder.
  • Erfaring med å anvende verktøy innen tjeneste- og systemdesign.
  • Være i stand til å gjøre designvalg med bakgrunn i kritisk refleksjon rundt designmetodikk og rammeverk.
  • Kandidaten har utvidet forståelse og evne til å utvikle bærekraftige tjenester som gagner samarbeidspartnere og samfunnet.

Generell kompetanse

  • Kompetanse i å legge til rette for designdrevne endringsprosesser.
  • Kompetanse i tverrfaglig samarbeid.
  • Kompetanse i å hensynta ulike roller i samarbeidsprosesser.
  • Kompetanse i teoriforståelse og -anvendelse i designprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger, øvelser, seminar og oppgaver.
  • Tre fysiske samlinger i semesteret, resten er digitale forelesninger, samarbeid og e-læringsmateriell tilgjengelig i NTNUs læringssystem (LMS).
  • Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet

Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men studentene kan forvente engelsk pensumlitteratur og engelskspråklige undervisningsbidrag.

Obligatoriske aktiviteter

  • Seminarpresentasjoner
  • Skriftlige innleveringer
  • 80% oppmøte

Mer om vurdering

Vurderingsordning

  • Individuell refleksjonsrapport 10%
  • Gruppebasert designprosjekt med rapport som leveranse 60%
  • Muntlig presentasjon av designprosjekt 30%

Alle leveranser må være bestått for å få karakter i emnet

Obligatoriske aktiviteter

  • Seminarpresentasjoner
  • Skriftlige innleveringer

Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet.

Gjentak av eksamen

  • Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen i neste semester
  • Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS)

Forkunnskapskrav

For å ta emnet må IDG4110 og IDG4130 være bestått

Kursmateriell

Det vil bli satt sammen et kompendium ved oppstart.

Fagområder

  • Designmetodikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 60/100 Eksamenssystem Inspera Assessment
Oppgave
Vekting 10/100 Eksamenssystem Inspera Assessment
Muntlig eksamen
Vekting 30/100 Hjelpemiddel Kode C Varighet 30 minutter