Emne - Design for endring 1 - IDG4130
Design for endring 1
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet tar sikte på å utvikle kandidatenes kunnskaper, ferdigheter og personlige engasjement for ta tak i samfunnsutfordringer gjennom design. Det utforsker hvordan design som endringsverktøy kan bidra til positiv endring innenfor tjenester, teknologi og samhandling. Kandidaten lærer å ta i bruk tjenestedesignmetoder og verktøy for å skape innovative, bærekraftige endringsforslag lokalt, og utforsker komplekse problemer som klimaendringer, sosial ulikhet og teknologisk omveltning.
Emnet er første del i emneserien «Design for endring». I denne delen fokuserer vi på hvordan designeren kan bidra til endringer på mikronivå, særlig knyttet til atferdsendring hos ulike brukergrupper. Emnet tar for seg etiske dilemmaer og vurderinger, gjør rede for maktforhold og agens hos designer og målgrupper for designintervensjoner. I emnet lærer studentene om involvering og samskaping i endringsprosesser på mikronivå.
Kandidatene vil først få en innføring i relevante begreper og teorier innenfor design for endring, og deretter jobbe med et tverrfaglig prosjekt som utforsker endring i praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kjennskap til etiske vurderinger for designere
- Dybdekunnskap om prinsipper for inkluderende design
- God kunnskap om endring ved bruk av design
- Grunnleggende kunnskap om design for atferdsendring på individnivå
- Dybdekunnskap om designmetoder med spesielt fokus på tjeneste og interaksjonsdesign for endring på individnivå (mikro)
- Kjennskap til positive og negative konsekvenser av endring og disrupsjon på individnivå
Ferdigheter
- Ferdigheter i å inkludere etisk vurderinger i designprosesser.
- Ferdigheter i å designe for atferdsendring på individnivå.
- Ferdigheter i å anvende tjeneste- og interaksjonsdesignmetoder i menneskesentrerte designprosesser for atferdsendring(er).
- Ferdigheter i å bidra til handlekraftige bærekraftige løsninger gjennom design.
Generell kompetanse
- Kompetanse i å legge til rette for designdrevne endringsprosesser.
- Kompetanse i tverrfaglig samarbeid.
- Kompetanse i å ivareta ulike roller i samarbeidsprosesser.
- Kompetanse i teori-innhenting og -anvendelse i designprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger, øvelser, seminar og oppgaver.
- Tre fysiske samlinger i semesteret, resten er digitale forelesninger, samarbeid og e-læringsmateriell tilgjengelig i NTNUs læringssystem (LMS).
- Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet
Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men studentene kan forvente engelsk pensumlitteratur og engelskspråklige undervisningsbidrag.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminarpresentasjoner
- Skriftlige innleveringer
- 80% Oppmøte
Mer om vurdering
Vurderingsordning
- Individuell refleksjonsrapport 10%
- Gruppebasert designprosjekt med rapport som leveranse 60%
- Muntlig presentasjon av designprosjekt 30%
Alle leveranser må være bestått for å få karakter i emnet
Obligatoriske aktiviteter
- Seminarpresentasjoner
- Skriftlige innleveringer
Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet.
Gjentak av eksamen
- Utsatt eksamen legge normalt til neste semester
- Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS)
Kursmateriell
Det vil bli satt sammen et kompendium ved oppstart.
Fagområder
- Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Innlevering 26.11.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Oppgave
Innlevering 16.12.2025 Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment