course-details-portlet

HVUT8027 - Kompetanse- og tjenesteutvikling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Rapport fra utviklingsarbeidet, komp/tjutv 100/100

Faglig innhold

Sentrale temaer i emnet er:
- kunnskapsdannelse i praksis om erfaringsdeling, veiledning, refleksjon og utvikling av praktisk kunnskap
- forståelse av og perspektiver på kunnskapende praksiser - om kunnskapens verdi- og teorigrunnlag
- evidensbaserte praksiser og praksisbaserte evidenser - om kvalitetssikring og faglighet i tjenestetilbudet
- tjenesteutvikling og endringsarbeid - om ansvar, samarbeid og prosjektledelse
- behovs- og brukerstyrt tjenesteutvikling - om systematisk utforskning av brukernes erfaringer med og perspektiver på tjenestetilbudene
- kritisk og etisk refleksjon i og over praksis - om tatt-for-gitt-kunnskap og tradisjonsbundne praksiser
- den personlige epistemologi - om egne overbevisninger, personlige utviklinger og faglige tenkning
- utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis
- etiske dilemmaer og konfliktområder i praksis - om makt, hjelp og krenkelser i psykososialt arbeid med barn og ungdom

Læringsutbytte

Emnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse. Oppmerksomhet rettes mot utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Emnet knyttes tett opp til (veiledning i praksis og et konkret) utviklingsarbeidet på egen arbeidsplassen og strekker seg gjennom begge studieårene. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres i en egen rapport som inngår i eksamen på emnet.
Kunnskaper:
- har kunnskaper om ulike forskningsdesign og forskningsmetoder i relasjon til kunnskapsbasert praksis
- har kunnskaper om vitenskapsteori og forskningsetikk
- har kunnskaper om og erfaring med litteratursøking og kildekritikk knyttet til dette
- har kunnskaper til å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap på en vitenskapelig anerkjent måte

Ferdigheter:
- kan gjennomføre fagkritikk og forskningsetiske refleksjoner og utøve praksis i samsvar med dette
- kan arbeide selvstendig med sammensatte praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til læringsprosesser i egen organisasjon
- kan kritisk reflektere over hvordan utviklingsarbeid kan gjennomføres i praksis
- kan anvende kunnskap og vitenskapelige metoder i et utviklingsarbeid

Generell kompetanse:
- kan planlegge, gjennomføre og ferdigstille et selvstendig skriftlig utviklingsarbeid, og formidler resultatene fra dette arbeidet til brukere og berørte fagpersoner
- har utviklet sin fagpersonlige kompetanse; kreativitet og mot, og styrket evnen til videre utvikling
- kan anvende kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode i eget arbeid med utviklingsarbeidet, og i lesing og bruk av andres forskning i egen yrkesutøvelse
- kan reflektere over etiske problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, selvstudium og skriving av en rapport i tilknytning til utviklingsarbeidet

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1
  • Arbeidskrav 2

Mer om vurdering

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykososialt arbeid med barn og unge (HSVPABU)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad (eller tilsvarende) innenfor et relevant fagområde. Direkte arbeid med barn og unge i minst halv stilling.

Kursmateriell

Pensum publiserers i Blackboard ved kursstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
3VPABU11 15.0
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2019

Termin nr.: 3
Undervises:  HØST 2019

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2020

Termin nr.: 4
Undervises:  VÅR 2020

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Prosjektadministrasjon
  • Barnevernspedagog
  • Barne- og ungdomspsykiatri
  • Medisin, helse- og sosialfag
  • Helse- og sosialfag
  • Samfunnsfag og psykologi
  • Sosialt arbeid
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for sosialt arbeid

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering og muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Muntlig presentasjon, komp/Tj.utv 1/2
Rom Bygning Antall kandidater
Høst UTS Rapport fra utviklingsarbeidet, komp/tjutv 1/2 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Rapport fra utviklingsarbeidet, komp/tjutv (1) 100/100

Utlevering
19.05.2020

Innlevering
01.06.2020


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
  • 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation. Innleveringfrist endret fra 04.05 til 01.06
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU