course-details-portlet

DOK3004

Etiske perspektiver for dokumentasjonsforvaltning

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet behandler dokumentasjonsforvaltning med utgangspunkt i organisasjons-, profesjons- og samfunnsetiske perspektiver i en bred kontekst. Undervisningen deles inn i flere overordnede og aktuelle tema. Et hovedtema er dokumentasjonsforvaltningens betydning for demokrati og transparens. Andre tema er hvordan ulike organisasjons- og profesjonskulturer kan påvirke dokumentasjonsforvaltning, hvilke faktorer som kan påvirke utvalg og beskrivelse av dokumentasjon som blir arkivert og langtidsbevart, og etiske perspektiver rundt bruk utvikling og bruk av kunstig intelligens innenfor dokumentasjonsforvaltning.

De nordiske landene anses normalt for å være kjennetegnet av lite korrupsjon og en høy grad av tillit til offentlig forvaltning. Bakgrunnen for dette finnes blant annet i offentlige forvaltningstradisjoner og i samspillet mellom regelverk og profesjonsholdninger, hvor etikk normalt spiller en sentral rolle. Etikk i relasjon til dokumentasjonsforvaltning ligger innenfor rammene av arkivvitenskap, samfunnsvitenskap, juss og praksis.

Både i offentlig og privat sektor kan man som dokumentasjonsforvalter møte motstridende forventninger fra ulike aktører og brukergrupper, eksempelvis mellom politikk og administrasjon, myndigheter og borgere, ledelse og ansatte. Dokumentasjonsforvaltere må være i stand til å kunne forholde seg til, se og reflektere over ulike etiske perspektiver i møte utfordringer og dilemma som kan oppstå i dette spenningsfeltet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om ulike sett av verdier og normer som påvirker dokumentasjonsforvaltning i et samfunns- og virksomhetsperspektiv
  • kjennskap til sentrale organisasjons- og forvaltningsmodeller og deres relevans for etiske perspektiver innenfor dokumentasjonsforvaltning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende relevant samfunnsvitenskapelig teori til å drøfte etiske utfordringer med relevans for dokumentasjonsforvaltningen
  • diskutere ulike sett av etiske verdier og hensyn som er relevante for dokumentasjonsforvaltning

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere og reflektere rundt utfordringer for dokumentasjonsforvaltning i skjæringen mellom organisasjons-, profesjons- og samfunnsetiske perspektiver
  • vurdere og ta stilling til hensiktsmessige strategier for å håndtere ulike etiske problemstillinger innenfor dokumentasjonsforvaltning
  • formidle etiske utfordringer og strategier for samspill til relevante faggrupper både skriftlig og muntlig

Læringsformer og aktiviteter

Seminarer, forelesninger og gruppearbeid/studentkollokvier. Foregår primært digitalt (i sanntid), men undervisning og læringsaktiviteter på campus kan forekomme. Det forventes aktiv studentdeltakelse i temadiskusjonene på seminarene.

Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav

En skriftlig oppgave

Obligatoriske aktiviteter

  • Kvalifiseringsoppgave

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav

Studenten skal i siste del av semesteret levere en skriftlig oppgave (akademisk essay) på ca. 5 sider (ekskl. litteraturliste) knyttet til forelesninger og pensum. Det er studenten selv med utgangspunkt i ett av de sentrale temaområdene som blir løftet fram i undervisningen det aktuelle semesteret, som identifiserer og formulerer problemstillingen for sitt essay.

Arbeidskravet vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet. Arbeidskravet må godkjennes i det semesteret emnet undervises. Studenter som har tidligere godkjent arbeidskrav i emnet må ta kontakt med emneansvarlig lærer ved semesterstart, for å få en vurdering om det tidligere godkjente arbeidskravet fortsatt er gyldig.

Vurderingsform

Emnet blir vurdert basert på individuell muntlig eksamen av ca. 30 minutters samlet varighet. Studenten skal her først holde en faglig presentasjon på ca. 10-15 minutter med utgangspunkt i studentens akademiske essay (obligatorisk arbeidskrav). Deretter skal studenten og sensorene ha en samtale på ca. 10-15 minutter om studentens faglige presentasjon og akademiske essay, samt emnets øvrige temaområder/pensum. Muntlig eksamen vil bli gjennomført digitalt. Ytterligere informasjon vil bli publisert på Blackboard.

Tillatte hjelpemidler på eksamen er notater og materiell på papir og PC som studenten har produsert selv. Studenten skal ikke benytte emnets pensumlitteratur eller andre informasjonskilder under eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Arkiv og dokumentasjonsforvaltning (MAD)

Kursmateriell

Oppdatert pensumliste og undervisningsplan blir lagt ut på NTNUs digitale læringsplattform (Blackboard) ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret. Studentene plikter å holde seg orientert og oppdatert om all informasjon fra lærere via læringsplattformen og NTNUs e-post.

Fagområder

  • Arkivkunnskap
  • Dokumentasjonsforvaltning
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen (1)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel EGNE NOTAT Dato Fra 11.12.2025
Til 12.12.2025
Varighet 30 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen (2)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel EGNE NOTAT Dato Fra 09.01.2026 Varighet 30 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 2) Digital eksamen kl 11:00-11:45