course-details-portlet

BMRK3012

Serviceledelse og relasjonsmarkedsføring

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir innsikt i serviceledelse og relasjonsmarkedsføring, to fagområder med mye til felles. Fokus er på servicevirksomheter og ytelse av kundeservice via ansatte. Det er et mål å skape en forståelse for at bærekraftig servicekvalitet designes av bedriften, men oppleves av kunden i samhandling med bedriftens servicepersonale og systemer. Emnet tar utgangspunkt i markedsorientering og kundeinnsikt, som gjør det mulig for virksomheten å levere innenfor kundens toleransesone, samt at det i interaksjonen og samhandlingen mellom ansatte og kunde (sannhetens øyeblikk) kan oppstå servicefeil. Gjennom kommunikasjon og relasjonsmarkedsføring kan bedriften og bedriftens ansatte binde kundene til seg og skape tillit, tilknytning, gjenkjøp, økt betalingsvillighet og positivt prat om bedriften og dens tjenester. Emnet fokuserer både på konvensjonelle tjenester og elektroniske tjenester, muliggjort gjennom teknologi, digitalisering, automatisering og utbredelsen av internett.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten skal tilegne seg kunnskap om servicevirksomheters kunde- og markedsstrategier, samt hvordan investeringer i markedsorientering muliggjør leveranser innenfor kundenes toleransesone og at servicevirksomheten kan møte kundenes forventninger. Det skal utvikles en forståelse for hvordan servicefeil kan reduseres og hvordan bedriftens ansatte påvirker servicekvalitet, kundetilfredshet og kundelojalitet. Videre skal studenten utvikle en forståelse for hvordan bedriften kan utvikle og vedlikeholde forhold til leverandører, ansatte og kunder, samt kunnskaper om teorier som brukes for å forstå relasjonsmarkedsføring. Det gis innsikt i hva lytting er og hvordan kommunikasjonsstrategier påvirker tillit, samt hvordan servicebedriftens omdømme og tilpasning til endringer i eksterne og interne omgivelser påvirker kundelojalitet og servicevirksomhetenes lønnsomhet.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne utvikle strategier for rekruttering av servicepersonell og strategier for opplæring og kontinuerlige relasjonsspesifikke investeringer i serviceansatte og kunder. Beherske hvordan bedriften gjennom investeringer i servicekvalitet kan påvirke kundetilfredshet, kundelojalitet og lønnsomhet. Forstå hvordan servicevirksomheten kan inngå, utvikle, vedlikeholde og terminere forhold til leverandører, ansatte og kunder. Studentene skal ha inngående innsikt i hvorfor servicefeil oppstår og konsekvensene av feil.

Generell kompetanse:

Studenten skal tilegne seg kompetanse som gjør personen til en ressurs i servicevirksomheter, gjennom å utvikle en analytisk og reflektert tilnærming til utøvelse av serviceledelse og relasjonsmarkedsføring i egen virksomhet. Studenten skal utvikle kunnskaper om hvordan bærekraft, teknologiske innovasjoner, automatisering og digital transformasjon påvirker bedrifters servicekvalitet, relasjonskvalitet, kunderelasjoner og lønnsomhet.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid.

Mer om vurdering

Vurderingen i emnet består av to deler. Oppgaven er en eller flere gruppebasert prosjektoppgave, som tilsammen teller 50%. Skriftlig skoleeksamen teller 50%

Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering.

Ny vurdering ved ikke bestått: Se utfyllende regler ved fakultet for økonomi.

Ved en eventuell siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.

Kursmateriell

Wilson, Alan, Valarie A. Zeithaml, Mary Jo Bitner Dwayne D. Gremler (2021), Service Marketing, Integrating Customer Focus Across the Firm, Fourth Edition, McGraw-Hill.

Palmatier, Robert and Lena Steinhoff (2019), Relationship Marketing in the Digital Age, 1st Edition, Routledge.

Det tas forbehold om endringer.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
BMRK3011 7,5 sp Vår 2015
MRK3011 7,5 sp Vår 2015
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

NTNU Handelshøyskolen

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 50/100 Dato 08.12.2025 Tid 15:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL310 blå sone
20 kandidater
Rom SL425
1 kandidat
Oppgave
Vekting 50/100 Dato Utlevering 10.11.2025
Innlevering 17.11.2025
Tid Utlevering 08:00
Innlevering 13:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 50/100 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.