Emne - Arkitektur 2 - Tektonikk - AAR4415
Arkitektur 2 - Tektonikk
Om
Om emnet
Faglig innhold
Prosjektering 50% Teknologisk aspekt 20% Historie 15% Emneintegrert form- og fargelære 15%
Læringsutbytte
KUNNSKAP Teoretisk grunnlag: I løpet av semesteret skal studentene bli introdusert for de fem viktigste grunnleggende byggematerialene tre, betong, stein, tegl og metall. Studentene skal få en grunnleggende forståelse for arkitekturens viktigste konstruksjonsprinsipper. Studentene skal erfare hvordan arkitekturen vi skaper påvirker et sted og hvordan et sted påvirker arkitekturen vi utvikler. Studentene skal få en grunnleggende forståelse for dagens byggeskikk sett i et historisk perspektiv. Studentene skal gis en introduksjon til hvordan arkitekturutvikling påvirkes av ulike produksjonsmetoder, både nå og gjennom historien. FERDIGHETER praktisk grunnlag: Studentene skal øves i arkitektspesifikke verktøy som teknisk tegning, projeksjonstegning, modellbygging i sammenheng med utvikling av rom og form. Her er estetiske grunnprinsipp som proporsjoner, komposisjon og helhetlig formgivning viktige. GENERELL KOMPETANSE fagkultur: Profesjonskompetanse Studentene skal trenes i å forstå fagets grunnleggende konvensjoner, prosesser, fagspråk den generelle profesjonskulturen. Arkitekturutvikling Studentene skal trenes i å utvikle arkitektur gjennom kreative arbeidsprosesser. Studentene skal få øving i å identifisere sammenhengen mellom bruksaspektet og de andre delene av arkitektur. Her blir begrep som rom, sted, tektonikk og opplevelse viktige. Emnet skal legges opp slik at studentene får bearbeide problemstillinger knyttet til urbanitet. Metoder og verktøy Studentene får erfaring med fagets ulike spesifikke arbeidsmetoder og verktøy, samt at det skal være et eget meta-fokus på forståelsen om hvordan metoder og verktøy påvirker prosjektene arkitekter utvikler. Fagetikk Studentene skal bli eksponert for noen av de grunnleggende problemstillingene som gjelder fagetikk og samfunnsansvar, og arbeide med prosjekter som har kobling til en større sammenheng. Oppgavene i dette emnet skal være satt i forhold til samtidige problemstillinger knyttet til kultur, samfunn, bærekraft og arkitektens rolle i dette samspillet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg på prosjektrelaterte studier med fokus på prosjektutvikling, fagspesifikke verktøy og arbeidsmetoder. Undervisningen er i hovedsak studentdrevet med selvstendig prosjektutvikling med oppfølging av veileder. I tillegg legges det opp til læring gjennom forelesninger, intensivkurs , workshops og befaringer. Studentene jobber både individuelt og i grupper. Arbeider vurderes av veiledere og medstudenter fortløpende gjennom hele semesteret. Emnet legger stor vekt på selvstendighet, samarbeidsøvelser og forståelse for arkitekters arbeidsmetoder.Bærekraft er i fokus i alle oppgaver.
Emneansvarlig skal ved semesterstart informere studentene om det gjennomføres en ekskursjon. Studenter som deltar på ekskursjon, må regne med å betale en egenandel. Studenter som ikke deltar på ekskursjon, vil få tilbud om et alternativt undervisningsopplegg.
Mer om vurdering
Det avsluttende individuelle prosjektarbeidet utgjør grunnlaget for vurderingen som Bestått/Ikke bestått i INSPERA etter utstillingsåpning og muntlig presentasjon (dag 1) og muntlig tilbakemelding på arbeidet fra sensor (på dag 2). Det som her vurderes er: a) kvaliteten på arbeidet som vist i utstillingen (90% vekt), og b) kandidatens faglige modenhet testet ved intervjuet (10% vekt).
Det fysiske materiale, som presenteres på utstillingen, består av plansjer, skalamodeller og dokumentation av prosess. Et fotografi av plansjen av høy kvalitet, der det er mulig å zoome inn for å verifisere detaljer, må innleveres. I tillegg må alle fysiske modeller fotograferes fra relevante vinkler, og alt prosessarbeid må skannes og dokumenteres i et samlet forløp. Alt digitalt materiale må samles i en oversiktlig PDF-fil som innleveres til Inspera.
Hver students arbeid blir vurdert kvalitativt av en sensorgruppe. Det settes tid begge dager til å diskutere arbeidet i sensorgruppen for å avklare kvaliteten på arbeidet og kandidatens faglige modenhet. Sensorveiledning og krav til innlevert materiale ligger på Blackboard ved sensur.
Ved klage vil det samme fysiske materialet bli vurdert som «bestått / ikke bestått».
Ved eventuell "ikke bestått", og påfølgende tilbud om kontinuasjonseksamen i august, skal en videreutviklet eller ny besvarelse av det avsluttende individuelle prosjektarbeidet leveres og vurderes på nytt. Dette skjer med samme innlevering som beskrevet ovenfor med direkte muntlig tilbakemelding etter studentens presentasjon.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Forkunnskapskrav
AAR4300 Arkitektur 1 eller tilsvarende skal normalt være bestått før tilgang til AAR4415 Arkitektur 2.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| AAR4410 | 15 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Aleksandra Raonic
- Anne Helga Henning
- Arnstein Olav Gilberg
- Eivind Kasa
- Fredrik Lund
- Nina Katrine Haarsaker
- Ole Martin Hamran
- Petter Andreas Ording
- Sami Juhani Rintala
- Tordis Berstrand