En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad ingeniørfag bygg skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Læringsutbytte
Studieprogramnivå
Kunnskap
K1
Kandidaten har bred kunnskap om byggebransjen og de utfordringer og muligheter den står overfor innenfor et helhetlig systemperspektiv og med vekt på effekten av digitalisering i ingeniørfaget bygg.
K2
Kandidaten har bred kunnskap om byggingeniørens fagområde og spesielt innen bredden som gis gjennom mulige studieretninger som Bygg og miljø (T) med mulige valgemnepakker for fordypning i anleggsteknikk, husbyggingsteknikk, konstruksjonsteknikk eller teknisk planlegging, Konstruksjonsteknikk (G) og Bærekraftig bygging (G) med mulige fordypninger i trekonstruksjoner, Byggteknikk (Å) og Vann og miljøteknikk (Å) og Vegbygging – planlegging og drift (Å) med mulige fordypninger.
K3
Kandidaten har bred kunnskap i matematikk og statistikk, grunnleggende kunnskap i relevante samfunns- og økonomifag og kan anvende dette som verktøy i det byggfaglige området.
K4
Kandidaten har kunnskap i mekanikk og bygningsfysikk slik at han kan analysere vanlige byggverk.
K5
Kandidaten har generell kunnskap om teknologiens historie og kan gjøre rede for byggingeniørens rolle og ansvar knyttet til denne.
K6
Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid og standarder innenfor fagfeltet bygg, og kan anvende prosjektarbeid som metode for å løse byggfaglige problemstillinger.
K7
Kandidaten kan oppdatere sin byggfaglige kunnskap gjennom informasjonshenting på digitale plattformer, kontakt med bransjen, andre fagmiljøer samt praksisfeltet.
Ferdighet
F1
Kandidaten skal via kunnskaper, ferdigheter og holdninger om teknologi, digitalisering og innovasjon i byggebransjen, kunne bruke dette til økt verdiskapning, utvikling og bygging av bærekraftige bygg og anlegg av høy kvalitet i henhold til samfunnets behov. Ved å anvende sin digitale kompetanse skal kandidaten evne å se bygget i et livsløpsperspektiv, fra planlegging, via oppføring, drift og vedlikehold til riving og resirkulering.
F2
Kandidaten kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske byggfaglige problemstillinger og begrunne sine valg.
F3
Kandidaten kan anvende byggfaglig programvare til fremstilling, beregning og analyse av vanlige byggverk.
F4
Kandidaten har bred digital kompetanse inkludert grunnleggende programmeringsferdigheter.
F5
Kandidaten kan arbeide i relevante laboratorier og systematisere og analysere resultatene slik at de gir grunnlag for målrettet og innovativt arbeid.
F6
Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre byggfaglige prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og labeksperimenter både selvstendig og i gruppe.
F7
Kandidaten kan bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige løsninger på byggfaglige prosjekt.
Generell kompetanse
G1
Kandidaten har innsikt i hvordan byggebransjen påvirker miljø, helse og samfunn, blant annet ved hjelp av ROS-analyse, samt være bevisst den økonomiske betydningen av bransjen og de etiske utfordringer som bransjen står overfor.
G2
Kandidaten kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter ved gjennomføringen av byggeprosjekter, med spesielt fokus på økende bruk av digitale løsninger.
G3
Kandidaten kan formidle ingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig, og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser.
G4
Kandidaten kan reflektere over egen byggfaglig utøvelse, også i gruppe og i en tverrfaglig sammenheng ved å anvende sin digitale kompetanse til å se bygget i et livsløps- og bærekraftsperspektiv, og kan tilpasse denne til byggingeniørens arbeidsoppgaver.
G5
Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet bygg og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre ved samhandling, åpenhet og medvirkning.