Hva lærer jeg

Ergoterapi - bachelor

Hva lærer du?

To ergoterapistudenter prøver kjøkkenutstyr for rullestolbruker, mens fire andre observerer i bakgrunnen.
Foto: Ole Ekker / NTNU

Vil du bidra til å fremme inkludering og deltagelse for mennesker i alle ulike faser av livet, og skape bærekraftige helsetjenester? Som ergoterapeut kartlegger du hva som hindrer eller muliggjør aktivitet på ulike arenaer med utgangspunkt i hva som er viktig i livet til den personen du skal hjelpe. Du legger vekt på hverdagsmestring og rehabilitering, og bruker teknologi slik at personer kan mestre hverdagen og bo i eget hjem.

Ergoterapeuter arbeider på samfunnsnivå og med enkeltmennesker i alle aldersgrupper og bidrar til løsninger når det oppstår et gap mellom en persons helse og hverdagens krav. Ikke alle mennesker er i stand til å utføre gjøremål og aktiviteter som er viktig for dem i hverdagen. Ergoterapeutene jobber for at alle skal kunne delta og være mest mulig aktive i lek, læring, arbeid og hverdag i ulike omgivelser.

Ergoterapi omfatter innsats på tre områder:

  • enkeltmenneskets mestring og utføring av hverdagsaktiviteter gjennom trening og motivering
  • tilrettelegging av aktivitet i lek, læring, arbeid og hverdag
  • tilpasning av omgivelser med velferdsteknologi, universell utforming og boligtilpasning

Ergoterapeut er en beskyttet tittel som krever autorisasjon fra Helsedirektoratet.

Læringsaktivitetene for ergoterapistudentene fordeles mellom undervisning for hele kullet, gruppebaserte aktiviteter og egenstudier. Læringsaktiviteter kan også foregå utenfor campus på eksterne arenaer og med eksterne forelesere på campus.

På bachelor i ergoterapi vil du møte ulike læringsformer som for eksempel gruppeoppgaver, problembasert læring, teambasert læring, simulering, seminarer, bruk av digitale læremidler, ferdighetstrening, selvstendig arbeid, praksisstudier, undervisning for hele kullet samt gjennomføring av eksamen. 

Minimum 30 uker av studiet omfatter praksisstudier i kommune- og spesialisthelsetjenestene, og på andre arenaer der ergoterapeuter arbeider.

Forventet arbeidsinnsats

Bachelor i ergoterapi er et heltidsstudium og studentenes forventede gjennomsnittlige arbeidsinnsats er mellom 40-42,5 timer pr uke. Det inkluderer alle læringsaktiviteter, selvstudium og eksamensforberedelser.


Læringsutbyttebeskrivelsene er i samsvar med Forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapiutdanning.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.


Aktivitet og deltakelse

Kandidaten

  • har bred kunnskap om aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi
  • har bred kunnskap om hvordan aktivitetsanalyse, vurdering av fysiske, psykiske, kognitive og sosiale funksjoner og meningsfull aktivitet brukes målrettet i intervensjon for å fremme mestring og selvstendighet i hverdagslivet
  • har bred kunnskap om hvordan personers aktivitet, deltakelse og helse påvirker hverandre og inngår i samspill med omgivelsene gjennom livsløpet
  • har bred kunnskap om forutsetninger for aktivitetsutførelse
  • har bred kunnskap om betydningen hverdagslivets aktiviteter, lek, læring og arbeid har for helse og identitet
  • har kunnskap om hvordan levevaner og aktivitetsbalanse kan fremme helse og livskvalitet
  • har kunnskap om å fremme aktiv aldring og eldres mestring av hverdagslivets aktiviteter


Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse

Kandidaten

  • har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsprosesser og -metoder som fremmer aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om og holder seg oppdatert på relevant lovverk for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
  • har kunnskap om ergoterapifagets historie, utvikling, egenart og betydning i samfunnet
  • har kunnskap om menneskerettigheter, brukermedvirkning, veiledning, kommunikasjon, etikk og relasjonsbygging*


Rehabilitering, habilitering og behandling

Kandidaten

  • har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen rehabilitering og habilitering
  • har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om palliativ og behandlende ergoterapi


Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging

Kandidaten

  • har bred kunnskap om bomiljø, universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
  • har bred kunnskap om hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
  • har bred kunnskap om ergonomi, tilrettelegging av arbeidsplass og sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, helse og arbeidsdeltakelse


Inkludering, deltakelse og tilhørighet

Kandidaten

  • har bred kunnskap om inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi som kan knyttes til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
  • har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse*
  • har kunnskap om hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse*
  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • kjenner til minoritetsgruppers rettigheter og aktivitetsdeltakelse, og har kunnskap om og forståelse for samers rettigheter og status som urfolk*
  • kjenner til hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker aktivitetsmuligheter i ulike kontekster


Innovasjon, fagutvikling og ledelse

Kandidaten

  • har kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis*
  • har kjennskap til innovasjon, fagutvikling, ledelse, veiledning, prosjektarbeid og entreprenørskap*
  • har kjennskap til vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, og hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi

Ferdigheter

Aktivitet og deltakelse

Kandidaten

  • kan beherske aktivitetsanalyse og ergoterapeutiske arbeidsprosesser gjennom kartlegging og intervensjoner
  • kan beherske aktivitetsbaserte kartleggings- og undersøkelsesredskaper
  • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse
  • kan anvende faglig kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller
  • kan anvende faglig kunnskap for å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter


Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse

Kandidaten

  • kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
  • kan identifisere, reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møte med brukere, pasienter, pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser*
  • kan anvende veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier som fremmer aktivitet og deltakelse


Rehabilitering, habilitering og behandling

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om meningsfull aktivitet i personers habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon
  • kan anvende relevant faglig kunnskap om barn og unge, inklusive personers og pårørendes erfaringskompetanse, i terapeutisk samhandling*


Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om omgivelsenes utforming og bomiljø for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
  • kan anvende faglig kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av arbeidsplass
  • kan anvende digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av, og bruke, egnet teknologi både på individ- og systemnivå. Videre skal kandidaten også ha kunnskap om digital sikkerhet*


Inkludering, deltakelse og tilhørighet

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, kulturelle og holdningsmessige forhold for å fremme inkludering og deltakelse
  • kan anvende faglig kunnskap om og sette inn tiltak og/eller behandling for mennesker med sosiale og helsemessige utfordringer, eller henvise videre ved behov
  • kan reflektere over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn
  • kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper*


Innovasjon, fagutvikling og ledelse

Kandidaten

  • kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
  • kan anvende ny faglig kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis*

Generell kompetanse

Aktivitet og deltakelse

Kandidaten

  • kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter


Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse

Kandidaten

  • kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
  • har innsikt i og kan følge ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme personers rett til aktivitet og deltakelse*
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk*


Rehabilitering, habilitering og behandling

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre behandling eller tjenester som sikrer barn og unges medvirkning og rettigheter*
  • kan planlegge og samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling*


Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging

Kandidaten

  • kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre om utvikling og bruk av velferdsteknologi
  • har innsikt i og kan reflektere over konsekvenser av digitaliseringen


Inkludering, deltakelse og tilhørighet

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre samarbeid med frivillige, personer og organisasjoner og andre relevante aktører
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer som sikrer likeverdige tjenester og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis


Innovasjon, fagutvikling og ledelse

Kandidaten

  • kjenner til nytenkning og kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser*
  • kan planlegge og gjennomføre ergoterapifaglige utviklingsprosjekter