Hva lærer du? - Digital infrastruktur og cybersikkerhet - bachelor
Hva lærer du?
Trusselbildet forverrer seg i takt med den økende digitaliseringen. Moderne dataløsninger – fra mobilapper til store forretningskritiske systemer – er tilknyttet Internett. Internett er et krevende miljø som stadig utsettes for ulike typer angrep. Spørsmålet blir derfor hvordan datanettverk og datasystemer kan være pålitelig og sikker under slike forhold. For de aller fleste virksomheter er det helt avgjørende at den digitale infrastrukturen fungerer. Etter dette studiet vil du være en av dem som sørger for at den gjør det.
Med nye lover og forskrifter som skjerper kravene til sikrere produkter og tjenester, vil sikkerhet knyttet til drift bli en nødvendig del av bedriftenes risikoprofil. I dette studiet vil du lære å beskytte datasystemer mot angrep, og iverksette tiltak for å forbedre sikkerheten.
Du lærer å beskytte mennesker mot digitale trusler
I dette studiet lærer du de praktiske ferdighetene arbeidsmarkedet etterspør innenfor digital infrastruktur og sikkerhet. Du lærer å planlegge og realisere virtuelle maskinparker, tolke trusselbildet og bli god på overvåking og sikkerhet. Du får en grundig og generell informatikkutdanning kombinert med en profesjonsrettet og praktisk kompetanse.
Undervisningen er praktisk orientert gjennom studentaktive læringsformer, team- og prosjektarbeid. Du bruker mye tid i nettverkslaboratoriet som er spesielt utstyrt for opplæring i digital infrastruktur og sikkerhet.
Du får muligheten til å gjennomføre bacheloroppgaven din i samarbeid med næringslivet
Vi samarbeider tett med næringslivet og det vil derfor være en stor sjanse for at du vil gjennomføre bacheloroppgaven for en bedrift. På den måten får du innsikt i og erfaring med hvordan infrastrukturprosjekter gjennomføres i arbeidslivet og bedriften får tilgang til kompetansen din.
Det er et stort behov for eksperter innen digital infrastruktur og cybersikkerhet
De fleste blir tilbudt jobb før de er ferdig på studiet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
K1: Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen digital infrastruktur og cybersikkerhet.
K2: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital infrastruktur og cybersikkerhet. Kandidaten kan gjøre rede for den teknologiske utviklingen innen dette fagområdet.
K3: Kandidaten kan vedlikeholde og videreutvikle sin kunnskap innen digital infrastruktur og cybersikkerhet.
K4: Kandidaten kjenner til informasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. Kandidaten kjenner til det regelverk som er relevant for anvendelse av IKT, og spesielt i driftsituasjonen.
Ferdigheter
F1: Kandidaten kan planlegge, konfigurere, implementere og drifte ulike typer mye brukte fysiske og virtuelle datanettverk med vertsmaskiner, grunntjenester og standardapplikasjoner.
F2: Kandidaten kan utføre planleggingsarbeid med cybersikkerhet i en IT-avdeling og utvikle policy, rutiner og prosedyrer for å ivareta stabil digital infrastruktur og cybersikkerhet i en bedrift.
F3: Kandidaten behersker metoder og verktøy som bidrar til analytisk, strukturert, målrettet og innovativt arbeid innen digital infrastruktur og cybersikkerhet.
F4: Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg innen digital infrastruktur og cybersikkerhet.
F5: Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse i individuelt arbeid og i team, og kan utvikle denne basert på tilbakemeldinger fra andre. Videre kan kandidaten vurdere andres arbeider og gi konstruktive tilbakemeldinger.
F6: Kandidaten kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
G1: Kandidaten kan identifisere viktige miljømessige, etiske, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av informasjonsteknologiske produkter og løsninger.
G2: Kandidaten kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe.
G3: Kandidaten kan formidle kunnskap om informasjonsteknologi til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
G4: Kandidaten kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis. Kandidaten har et bevisst forhold til egne kunnskaper, har respekt for andre fagområder og fagpersoner, og kandidaten kan bidra i tverrfaglig samarbeid.
G5: Kandidaten kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser, og kan bidra med innovasjon og entreprenørskap ved utvikling og realisering av IT-løsninger.
Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer
Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.

Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube