Hva lærer jeg

Produktdesign og teknologi - årsstudium

Hva lærer du?

Studenter jobber med en mini-3D-printer. Foto: Anders Gimmestad Gule.
Studenter jobber med en mini-3D-printer. Foto: Anders Gimmestad Gule.

Produktdesign og teknologi er et bredt sammensatt studieprogram som gir deg innsikt i fagområder knyttet til produktutvikling. Dette inkluderer de kreative, estetiske og teknologiske delene av prosessen. Du lærer om produksjonsmetoder og materialer. 

Fra idé til prototyp

Studiet gir deg innsikt i prosessen fra idé til modell. Du lærer blant annet hvordan du: 

  • kan utvikle ideer
  • kan benytte dataverktøy i designprosessen
  • bygger en merkevare
  • visualiserer ideer
  • fysisk og digital modellutvikling 

Som student her bruker du både tradisjonelle metoder for å visualisere design, som penn og papir, og moderne digitale verktøy. Du får tilgang til 3D-printere, slik at du raskt kan visualisere produktideer i ulike materialer. Du får også tilgang til modellverkstedet, der du kan framstille visuelle og funksjonelle modeller. 


FNs bærekraftsmål

Vi må bruke ressursene våre smartere, forbruke mindre og lage bedre produkter. Vil du bli med og finne løsningene?

Bærekraftsmål nummer 8    Bærekraftsmål nummer 9    Bærekraftsmål nummer 12    Bærekraftsmål nummer 13

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidaten:

  • ha grunnleggende forståelse for designprosessen fra idé til tredimensjonal (3D) modell
  • ha kunnskap om metoder for idéutvikling og nyskaping
  • ha grunnleggende kunnskap om designmaterialer og materialers egenskaper; oppbygging, behandling, bearbeiding og testing
  • ha grunnleggende kunnskap om programmering
  • har kunnskap om utvalgte vitenskapsteoretiske temaer av spesiell relevans for matematisk-naturvitenskapelige fag og teknologi
  • ha kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
  • skal ha innsikt i en bredde av produksjonsmetoder for å kunne utvikle hensiktsmessige design for prosess og materialbruk
  • kunne kvalitetssikre sine valg basert på analyse og metodisk framgangsmåte
  • ha kunnskap om regelverk og de etiske utfordringene knyttet til universell utforming av produkter og fysiske miljøer

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidaten:

  • ha praktisk ferdighetstrening i visualisering gjennom skisseteknikk og frihåndstegning
  • kunne anvende farge og formalestetiske virkemidler til utvikling av formålstjenlig produktsemantikk
  • kunne visualisere og framstille sine ideer til produkter gjennom tredimensjonale modeller i ulike materialer
  • ha øvelse i å anvende kunnskap om formgivning der brukerorienterte løsninger og estetisk opplevelse vektlegges
  • kunne forstå hvordan industrielle fremstillingsprosesser fungerer
  • ha øvelse i hvordan planlegge, organisere og gjennomføre prosjekter

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidaten kjenne til:

  • kjenne til metoder for kreativ problemløsning og innovasjon
  • kan forholde seg til og anvende vitenskapelig kunnskap kritisk og konstruktivt
  • kan skrive fagtekster, individuelt og i fellesskap
  • kan bidra til godt og reflektert samarbeid