Trenger du rådgivning fra noen som ser på saken fra en nøytral side?

Studentombudet

Informasjon for studenter

Studierelaterte henvendelser

Studentombudet kan hjelpe deg i saker som handler om:

  • Eksamen
    • Sensur
    • Klage på eksamen
    • Hvordan skrive klage
    • Saksbehandlingen
  • Studiekvalitet
  • Tilrettelegging
  • Praksis
  • Studentopptak
  • Diskriminering
  • Trakassering/mobbing
  • Konflikter i relasjon mellom student og student eller student og ansatt ved NTNU (eventuelt veileder)
  • Konfidensialitet og taushetsplikt
  • Administrative spørsmål
  • Studentrettigheter generelt

Studentombudet kan

  • Lytte til deg og gi deg korrekt veiledning
  • Diskutere dine bekymringer, avklare problemer og foreslå ulike alternativer
  • Forklare universitetsprosedyrer og gi veiledning om studentrettigheter
  • Bidra til å løse en sak på lavest mulig nivå
  • Påpeke utfordringer ovenfor universitetet
  • Anbefale endringer i retningslinjer og prosedyrer
  • Være en nøytral, uavhengig instans mellom partene i en eventuell konflikt

Studentombudet kan ikke

  • instruere ansatte ved NTNU
  • fatte enkeltvedtak eller fungere som klageinstanse i saker som er behandlet og vedtatt av NTNU
  • fungere som studentens advikat, og skal ikke ta perti i en pågående konflikt
  • etablere, endre eller legge til side regler, retningslinjer eller prosedyrer ved NTNU

Studentombud ved NTNU

Studentombudet er en uavhengig, nøytral og konfidensiell bistandsperson for studenter ved NTNU, og skal arbeide for å sikre at NTNU ivaretar studentenes rettigheter i studiesituasjonen.