Seed NTNU

Kontakt: seed@ntnu.no  •  Besøk oss: Realfagbygget E1-125

Meld deg på nyhetsbrev:   

 


SEED Tabs

SEED (Center for Science and Engineering Education Development) bidrar inn med kompetanse til pedagogisk utvikling av emner, studieprogram og ansatte ved Fakultetene for naturvitenskap (NV), informasjonsteknologi og elektronikk (IE), ingeniørvitenskap (IV) og økonomi (ØK) ved NTNU. SEED tar opp pedagogiske temaer inkludert studentaktiv læring, vurdering for læring, programdesign og bærekraftskompetanse. Seminarer, gjesteforedrag og andre synkrone ressurser legges ut fortløpende nedenfor og i vårt nyhetsbrev. SEED vedlikeholder også en ressursbank med presentasjoner, opptak og verktøy fra tidligere SEED-seminarer og tilknyttede arrrangementer, organisert etter tema (fanene ovenfor) og etter forfatter/år ("Alle ressurser"-fane ovenfor).

Snarveier:

 

Om SEED

SEED (Center for Science and Engineering Education Development) ved NTNU bidrar inn med kompetanse til utvikling av emner, studieprogram og ansatte ved NTNU. SEED ble opprinnelig stiftet i 2016 som et tverrfakultært læringsstøttesenter for teknologiutdanning. I 2023 ble SEED vesentlig oppskalert med støtte fra Fakultetene for naturvitenskap (NV), informasjonsteknologi og elektronikk (IE), ingeniørvitenskap (IV) og økonomi (ØK), hvor NV er senterets vertsfakultet. SEEDs utvidede mandat omfatter realisering av NTNUs og fakultetenes handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.

Sentralt i dette arbeidet er implementering av NTNUs sentrale utviklingsprosjekt Fremtidens Teknologistudier (FTS). Visjonen til FTS er at NTNU skal utdanne skapende kandidater i verdensklasse – som kan og vil bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid. Denne visjonen understøttes av ti førende prinsipper, inkludert studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskulturkontekstuell læringhelhetlig (inkl. digital og bærekrafts-) kompetanse og kompetanseutvikling hos undervisere. SEED samarbeider med NTNU sentralt, Seksjon for læringsstøtte og andre støtteressurser for å gjennomføre disse prinsippene ved å utvikle og legge til rette for seminarserier, dialogarenaer, verktøy og tjenestetilbud. 

SEEDs historie og pågående og fremtidig arbeid beskrives i mer dybde i artikkelen Realising A Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions (PDF), som publiseres i Proceedings of SEFI 2023.

Les mer om SEEDs aktivitet i 2023 og 2024 i årsrapporten

Hva gjør SEED?

Ved årsskiftet 2026-2027 skal SEED - i samspill med de deltakende fakultetene - ha gjennomført en ambisiøs handlingsplan som inkluderer punktene i kursiv nedenfor. Kulepunktene gir utvalgte eksempler på hvordan SEED har jobbet med disse målene så langt. 

Ha bidratt til implementering av aktuelle standarder og rammerverker, nemlig Fremtidens teknologistudier (FTS) IE-, IV- og NV-fakultetene og Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) for ØK-fakultetet

  • Fasilitert og rådgitt ifm. arrangementer ved IV (april 2023), NV (mai 2023), IE (september 2023) og ØK (november 2023)
  • Deltatt på arrangement om utdanningskvalitet i Gjøvik og Ålesund (oktober 2023)
  • Deltatt i arbeid med porteføljerevisjon ved både NV og IV (høst 2023)

Ha etablert en etterspurt portefølje av utdanningsfaglige kompetanseutviklingstilbud, inkludert både nye møteplasser og asykrone, digitale ressurser

  • Fasilitert workshop om studieprogram-design i Ålesund; utvides til en seminarserie i Trondheim (høst 2023, vår 2024)
  • Fasilitert seminarer og gjesteforedrag med eksterne eksperter i utdanningsområdet
  • Gjennomført universitetsdidaktisk kurs for Ph.D.-stipendiater ved IE

Ha bidratt støtte og rådgiving ifm. søknader om prosjektmidler på utdanningsområdet

  • Rådgitt fire Toppundervisnings-søknader innenfor innovative vurderingsformer (alle fikk finansiering)

Ha bidratt til å styrke NTNUs posisjon i lokale og internasjonale utdanningsnettverk

Ha bidratt til å videreutvikling NTNUs meritteringsordning for undervisere

 

Om SEED-laget

Dagens SEED-lag består av følgende medlemmer:

Geir Egil Dahle Øien er senterleder ved SEED siden 2023. Han er også professor ved Institutt for elektroniske systemer (IES) på Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE) ved NTNU, og var prosjektleder for NTNUs utviklingsprosjekt Fremtidens teknologistudier (FTS). 
Reidar Lyng er ekspert på utdanningsutvikling og har vært medlem i SEED siden 2016. Hans forskninginteresser inkluderer samspill mellom lærere, studenter og læringsarealer. 
Guri Sivertsen Korpås er utdanningsfaglig utvikler og forsker og har vært medlem i SEED siden 2019. Korpås ble tildelt status som merittert underser ved NTNU i 2022.
Gabrielle Hansen er utdanningsfaglig utvikler og forsker og var medlem i SEED 2019-2021 og igjen fra 2023. Hansen er også ansatt som forsker ved Excited, SFU-NTNU.
Elizabeth Bogal-Allbritten er administrativ koordinator og rådgiver for SEED siden 2023. Hun jobber også som rådgiver innen utdanningsområdet for Fakultet for naturvitenskap (NV) ved NV.

 

Utvalgte publikasjoner av SEED-laget i 2023:

Artikler i Proceedings for the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI), Dublin, Ireland:

  • R. Lyng, G. S. Korpås, G. Hansen og G. E. D. Øien, Realising a Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions. URL.
  • J. Bennedsen og G. E. D. Øien, Transnational Collaboration on Lifelong Learning between Higher Engineering Education Institutions: A University Perspective. URL.
  • G. S. Korpås, T. H. Andersen, M. S. Kahrs, G. Hansen og K. A. F. Røren, Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment. URL.

Artikler i Proceedings of the 19th International CDIO Conference, Trondheim, Norway:

  • G. Hansen og G. Sindre, Assessment and feedback across various outcomes in project-courses: A department-wide study. PDF.
  • G. E. D. Øien og J. Bennedsen, Developing a Didactical Foundation for the TECH Faculty at Aarhus University. PDF.
  • S. Brink, C.J. Carlsson, M. Enelund, K. Edström, E. Keller, R. Lyng, og C. McCartan, Curriculum Agility as Optional CDIO Standard. PDF.
  • R. Lyng, A. Rönnquist, B. Manum, og S.F. Taraldsen, Engineering Minor in Architecture, A Model for Interdisciplinary Specialization and Contextual Learning. PDF.

Andre publikasoner:

  • G. Hansen og G. S. Korpås, Sentrale læringsstrøk for læring. Universitetsavisa, leserinnlegg. URL.
  • G. Sindre, G. Hansen, G. S. Korpås, A. Kirknes, J. Skøien og J. Magnussen, Mastery learning in introductory programming: Plan for a new course. Læring om læring vol. 10. URL.
  • A. Krokan et al. (inkl. G. E. D. Øien), Alt henger sammen med alt. Bærekraft og digitalisering, kapittel 1. URL.
  • G. S. Korpås og T. H. Andersen. Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk. Nordic Journal of STEM Education vol. 8, no. 1. URL.

Fremtidens teknologistudier (FTS) er et storskala prosjekt påbegynt i 2019 som skulle legge til rette for at NTNUs studieportefølje i teknologi og realfag er samstemt med teknologiutviklingen, samfunnsutfordringene og nærings- og arbeidslivets behov. Anbefalingene fra FTS-prosjektet er i tråd med andre verdenskjente rammeverker for best praksis, inkludert CDIO og AACSB, med tilpasninger i forhold til NTNUs egne særtrekk. 

SEED tilbyr rådgivning og onboarding knyttet til implementering av resultatene og anbefalingene fra FTS-prosjektet.

Er FTS helt nytt for deg?

Vi anbefaler følgende utgangspunkter:

FTS-målbilde

FTS-prosjektet tegnet et måbilde for NTNUs studieportefølje i teknologi og realfag bestående av visjon, prinsipper og kompetanseprofiler:

Visjon

"NTNUs teknologistudier utdanner skapende kandidater i verdensklasse - som kan og vil bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid."

Ti prinsipper for utvikling

  1. Helhetlig kompetanse
  2. Tverrfaglig samhandling
  3. Kontekstuell læring
  4. Studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur
  5. Kompetanseutvikling hos undervisere
  6. Helhetstenking i studieprogram og studieportefølje
  7. Kontinuerlig forbedring og kvalitetskultur
  8. Internasjonalt samarbeid om utdanningskvalitet
  9. Systematisk samhandling med arbeidslivet
  10. Infrastruktur for læring, helse og trivsel

Vil du lære mer om FTS-prinsippene? 

Kompetanseprofiler

FTS-prosjektet foreslår generelle kompetanseprofiler for forskjellige programtyper bestående av kompetansemålene som studentene skal ha utnådd ved uteksaminger. De generelle kompetanseprofilene skreddersys det aktuelle programmet for å lage en programspesifikk kompetanseprofil. Kompetanseprofiler står sentralt i FTS-arbeidet: De gir overordnede læringsmål for program som helhet og utgjør grunnlag for innhold, struktur og pedagogisk praksis i utdanningen. Kompetansemålene er inndelt i fem kategorier, og digital kompetanse og bærekraftskompetanse er integrert på tvers av disse:

  1. Kunnskapsfundamentet
  2. Verktøykassen
  3. Profesjonskjernen
  4. Samfunnsrammen
  5. Læringsevnen

Vil du lære mer om FTS-kompetanseprofilene?

Offisielle prosjektrapporter

  • Teknologiutdanning 4.0: Anbefalinger for utvikling av NTNUs teknologistudier 2022-2030. Sluttrapport, Fremtidens teknologistudier. 7. jan. 2022. Sluttrapport (PDF).
  • Visjon og anbefalte prinsipper. Delrapport 3, Fremtidensteknologistudier. 12. feb. 2021. Rapport (PDF).
  • Ståstedanalyse. Delrapport 2, Fremtidens teknologistudier. 12. feb. 2021. Rapport (PDF).
  • Bærekraftig kompetanse. Delrapport 1, Fremtidens teknologistudier. 26. juni 2020. Rapport (PDF).

Hvordan jobber fakultetene med FTS?

IV-, NV- og IE-fakultetene har holdt flere større seminarer som presenterer hvert fakultets ambisjoner rundt implementering av FTS. Presentasjonene fra flere av disse arrangementene er lagt ut her.

IEs Inspirasjonsseminar, 5. september 2023

  • Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. Aldert Kamp. Opptak (MP4).
  • Introduksjon til FTS. Nils Rune Bodsberg og Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF). 
  • FTS-grep i utdanninga: Nokre konkrete døme. Lars Lundheim. Presentasjon (PDF). 
  • FTS: For universitetets beste. Magnus Dag Oseid (Fakultetstillitsvalgt, IE). Presentasjon (PDF).
  • FTS i ingeniørutdanning: Automatisering og intelligente systemer (AIS) i Ålesund. Robin T. Bye. Presentasjon (PDF).
  • FTS for sivilingeniører. Frank A. Kræmer. Presentasjon (PDF).
  • FTS for grunnemner i matematikk og statistikk. Mette Langaas. Presentasjon (PDF).
  • Pedagogisk merittering: The secret ingredient? Rune Hjelsvold. Presentasjon (PDF). 
  • SEED 2.0: Hva kan vi bidra med for å realisere FTS? Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF). 
  • EXCITEDs rolle i FTSPresentasjon (PDF).

NVs Seminar om FTS, 4. mai 2023

  • Periodisk evaluering av studieprogram - Bachelor ingeniør kjemi og materialteknologi. Kjersti Kleveland. Presentasjon (PDF).
  • Veien mot en mulig FTS-revisjon. Magnus B. Lilledahl. Presentasjon (PDF).
  • Kontekstualisering av undervisningen: Eksempler fra casebasert laboratorieundervisning og semesteroppgaver (med medstudentvurdering). Anita Nordeng Jakobsen og Lene Østby. Presentasjon (PDF).
  • Hvordan engasjere studentene i forberedelser før laboratorieøving? Ann-Kristin Tveten. Presentasjon (PDF).
  • Programtilpasning av labkus i generell kjemi. Anders Lervik. Presentasjon (PDF).
  • Studentaktive gruppeøvinger i teknologistudier. Christian Lauritsen. Presentasjon (PDF). 
  • Hvordan kan SEED bistå i arbeidet med FTS? Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF).

Presentasjoner fra SEED arrangementer

Kristina Edström. Developing engineering education. 8. sept. 2023. Første presentasjon i SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).

Aldert Kamp. How else can we think about the key elements of higher engineering education? 24. mars 2023. Presentasjon (PDF).

Richard Miller. Thoughts on the future of higher education: Lessons from 20 years of experimentation at Olin College. 7. jan. 2021. Opptak (49m).

Presentasjoner fra eksterne arrangementer

Aldert Kamp. Grappling with change: A clear about-turn to survive? 18. aug. 2023. Presentert ved NORDTEK, Aarhus. Presentasjon (PDF).

Ruth Graham. Crisis og catalyst: The impact of COVID-19 on the global state-of-the-art in engineering education. 26. april 2023. Presentert i regi av CDIO og Chalmers University. Presentasjon (PDF).

Presentasjoner

Studentaktive læringsformer

Johan Berg Pettersen. Experiences with sustainable engineering and student-centered learning for 1000+ students. 17. aug. 2023, NORDTEK 2023 Aarhus. Presentasjon (PDF).

Lars Lundheim. Aktivitetsbasert emneorganisering: Frå forelesing til etterlesing. 21. jan. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t).

Per-Erik Hellström. Experience of student-led recitations from 2006-2020. 1. des. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (1t13m)

Dag Wedelin. Matematisk modellering og problemløsning. 20. okt. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (1t3m).

 

Studentaktive læringsarealer

Gabrielle Hansen og Guri S. Korpås. Aktive studenter i nye arealer. 10. feb. 2020. Presentasjon (PDF).

Presentasjoner

Vurdering for læring

Kristina Edström og Jakob Kuttenkeuler. The teaching trick: How to improve student learning without spending more time teaching. 16. okt. 2023. Presentasjon (PDF).

Guri Sivertsen Korpås og Gabrielle Hansen. Den om tilbakemeldinger som dialog. Episode 51, NOKUT-podden. 2022. Podcast (lenke).

Patric Wallin. Reflective diaries: A tool for promoting and probing student learning. 11. feb. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t11m). Annonse med referanser (Innsida-lenke).

Marius Thaule. Noen tanker om vurdering i matematiske fag. 27. okt. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (57m).

David Boud. The role of assessment and feedback in promoting learning. 5. mars 2020. Presentasjon (PDF). Opptak fra halvdagsseminar (4t50m).

 

Digital vurdering

Reidar Lyng. Digital eksamen (Open book exams). 28. jan. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t10m). 

Cecilia Haskins. Course assessment: Using digital exams. 28. okt. 2020. Opptak (53m).

Presentasjoner

Johanna Lönngren. Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Vår 2024, NTNU:

Johanna Lönngren. A daunting but essential task: How can we better integrate sustainability perspectives into engineering education? 28. juni 2023, keynote ved CDIO. Presentasjon (PDF).

Johanna Lönngren. Wicked problems: Et verktøy for å integrere bærekraft i høyere utdanning. 5. mai 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (41m).

Aldert Kamp. Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. 5. sept. 2023. Presentert ved IEs FTS-inspirasjonsdag. Opptak (MP4).

Aldert Kamp. Engineering education for sustainability. 17. aug. 2023. Presentert ved NORDTEK, Aarhus. Presentasjon (PDF). 

SEED Ressursbank

SEED vedlikeholder en ressursbank med presentasjoner, opptak og verktøy fra tidligere arrangementer gjennomført i regi av SEED, samt enkelte presentasjoner arrangert av andre aktører som har blitt delt med SEED-teamet. Ressursene legges ut organisert etter tematisk område under temafanene på hovedsiden, men også finnes samlet nedenfor, organisert etter forfatternavn og år.

2024

Lönngren, Johanna. 2024. Introduction to Education for Sustainable Development (ESD). SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanningPresentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).

Lönngren, Johanna. 2024. There's no perfect solution to real-world problems: Teaching sustainability with wicked problems. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanningPresentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).

Lönngren, Johanna. 2024. Engineers are human beings too: Dealing with values, emotions and morality. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanningPresentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).

2023

Bennedsen, Jens. 2023. A program or to program? SEED GjesteforedragPresentasjon (PDF).

Bye, Robin T. 2023. FTS i ingeniørutdanning: Automatisering og intelligente systemer (AIS) i Ålesund. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).

Edström, Kristina. 2023. Developing engineering education. SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).

Edström, Kristina og Jakob Kuttenkeuler. 2023. The teaching trick: How to improve student learning without spending more time teaching. SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).

EXCITED SFU. 2023. EXCITEDs rolle i FTS. IEs FTS Inspirasjonsseminar.. Presentasjon (PDF).

Hjelsvold, Rune. 2023. Pedagogisk merittering: The secret ingredient? IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF). 

Jakobsen, Anita N. og Lene Østby. 2023. Kontekstualisering av undervisningen: Eksempler fra casebasert laboratorieundervisning og semesteroppgaver (med medstudentvurdering). NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).

Kamp, Aldert. 2023. Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Opptak (MP4).

Kamp, Aldert. 2023. How else can we think about the key elements of higher engineering education? Presentasjon (PDF).

Kleveland, Kjersti. 2023. Periodisk evaluering av studieprogram - Bachelor ingeniør kjemi og materialteknologi. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).

Kræmer, Frank A. 2023. FTS for sivilingeniører. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).

Langaas, Mette. 2023. FTS for grunnemner i matematikk og statistikk. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).

Lauritsen, Christian. 2023. Studentaktive gruppeøvinger i teknologistudier. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF). 

Lervik, Anders. 2023. Programtilpasning av labkus i generell kjemi. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).

Lilledahl, Magnus B. 2023. Veien mot en mulig FTS-revisjon. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).

Lundheim, Lars. 2023. FTS-grep i utdanninga: Nokre konkrete døme. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF). 

Lönngren, Johanna. 2023. A daunting but essential task: How can we better integrate sustainability perspectives into engineering education? CDIO 2023Presentasjon (PDF).

Oseid, Magnus Dag. 2023. FTS: For universitetets beste. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).

Pettersen, Johan Berg. 2023. Experiences with sustainable engineering and student-centered learning for 1000+ studentsNORDTEK 2023 Aarhus. Presentasjon (PDF).

Tveten, Ann-Kristin. 2023. Hvordan engasjere studentene i forberedelser før laboratorieøving? NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).

Øien, Geir Egil Dahle. 2023. SEED 2.0: Hva kan vi bidra med for å realisere FTS? IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF). 

Øien, Geir Egil Dahle og Nils Rune Bodsberg. 2023. Introduksjon til FTS. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF). 

 

2021

Lundheim, Lars. 2021. Aktivitetsbasert emneorganisering: Frå forelesing til etterlesing. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t).

Miller, Richard. 2021. Thoughts on the future of higher education: Lessons from 20 years of experimentation at Olin College. SEED Gjesteforedrag. Opptak (49m).

Wallin, Patric. 2021. Reflective diaries: A tool for promoting and probing student learning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t11m). Annonse med referanser (Innsida-lenke).

 

2020

Boud, David. 2020. The role of assessment and feedback in promoting learning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak fra halvdagsseminar (4t50m).

Hansen, Gabrielle og Guri S. Korpås. 2020. Aktive studenter i nye arealer. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF).

Haskins, Cecilia. 2020. Course assessment: Using digital exams. SEED GjesteforedragOpptak (53m).

Hellström, Per-Erik. 2020. Experience of student-led recitations from 2006-2020. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t13m).

Lyng, Reidar. Digital eksamen (Open book exams). SEED ForedragPresentasjon (PDF). Opptak (1t10m). 

Lönngren, Johanna. 2020. Wicked problems: Et verktøy for å integrere bærekraft i høyere utdanning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (41m).

Thaule, Marius. 2020. Noen tanker om vurdering i matematiske fag. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (57m).

Wedelin, Dag. 2020. Matematisk modellering og problemløsning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t3m).

SEED arrangementer

SEED arrangementer

SEED inviterer til et interaktivt seminar/workshop med merittert utdanner Tone Fredsvik Gregers (UiO). Seminaret foregår fysisk i Trondheim med mulighet for digital deltakelse fra Ålesund og Gjøvik. Påmelding via Nettskjema. Del gjerne Innsida-annonse med kollegaer! 

Når: 19. juni, kl. 13.15-15.00

Hvor: Gløshaugen, Sentralbygg S21 (deltakere fra Ålesund og Gjøvik: Teams)

Om rammeverket: Med Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) kan vi se på vår egen undervisningspraksis som et forskningsprosjekt. Vi identifiserer et problem, stiller spørsmål, gjør forsøk, samler data, analyserer og reflekterer over funnene, og offentliggjør resultatene gjennom ulike kollegiale felleskap – enten formelt eller uformelt. Gjennom SoTL kan vi øke vår egen bevissthet knyttet til hvordan vi planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisning, slik at vi hele tiden har studentenes læring i fokus samtidig som vi utvikler oss selv som undervisere.

Om seminaret: I dette foredraget vil Tone Gregers snakke litt om hvordan hun operasjonaliserer SoTL-kriteriene i sin egen praksis, og sammen med deltakerne utforske kriteriene på en måte som kan gi mening for den enkelte.

Om foredragsholderen: Tone Fredsvik Gregers er merittert utdanner ved UiO, og fikk Olav Thons nasjonale pris for fremragende undervisning i 2022. Tone sitter også i bedømmelseskomiteen for meritteringsordningen både ved UiO og ved NTNU. Hun leder senteret KURT – Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi – ved UiO. 

 

Trenger du inspirasjon til å få integrert bærekraft- og entreprenørskapskompetanse i undervisningen din? Lurer du på hvilke undervisningsmetoder du kan bruke for å få det til?

SEED og SFU Engage inviterer til et interaktivt webinar om dette temaet, ledet av Elli Verhulst (NTNU), Ida Fauske, Sølvi Solvoll og Siri Jakobsen (Nord Universitet). Del gjerne Innsida-annonse med kollegaer! 

Når: 12. april, 8.30-9.30

Hvor: Teams (lenke kommer etter påmelding via Nettskjema)

Bakgrunn og motivasjon: Integrasjon av bærekraftkompetanse i studieprogrammene våre er et sentralt mål i Fremtidens teknologistudier (FTS). Bærekraftkompetanse kan overordnet defineres som kompetanse som setter studentene i stand til å bidra til en bærekraftig fremtid. I tillegg er ett av de konkrete kompetansemålene i kandidatprofilene FTS har utviklet at våre studenter skal kunne bidra til nyskaping, vise forretningsforståelse, og tenke entreprenørielt. I sum betyr dette at begrepet bærekraftig entreprenørskap blir svært viktig for fremtidens NTNU-kandidater. Hvordan skal vi gi studentene kompetanse på dette?

Overordnet målsetting (hensikt): Å gi deltakerne innsikt i hvilke kompetanser som er knyttet til bærekraftig entreprenørskap, samt å bli kjent med ulike konkrete undervisningsmetoder som støtter bærekraftig entreprenørskap og hvordan disse kan tas i bruk i egen undervisning. 

Målgrupper: Primært rettet mot undervisningspersonalet i høyere utdanning, men også studieprogramledere og utdanningsledere på fakultetsnivå er velkommen. 

Læringsaktiviteter: Webinaret starter med en introduksjon til temaet bærekraftig entreprenørskap, kompetanser for bærekraftig entreprenørskap, og konkrete undervisningsmetoder som støtter studenter til å lære å jobbe med bærekraftsutfordringer. Hoveddelen av webinaret er interaktiv, der deltakerne kan diskutere hvordan de kan ta i bruk noen av undervisningsmetodene som presenteres i sin egen undervisning, og hvilke utfordringer de kan møte underveis. 

Kompetansemål: Etter endt webinar skal deltakerne:

  • Forstå hva kompetanser for bærekraftig entreprenørskap er.
  • Ha fått tilstrekkelig oversikt over undervisningsmetoder som støtter utvikling av kompetanser for bærekraftig entreprenørskap til å kunne prøve ut relevante slike metoder i egen undervisning.

Praktisk informasjon: 

Webinaret blir holdt på norsk, og er rent virtuelt (Teams). 

Vi ønsker at deltakerne skal registrere sin deltakelse via Nettskjema. Møteinvitasjon med lenke til webinaret vil komme på e-post etter registrering. 

Webinaret er basert på artikkelen ‘Teaching entrepreneurship for sustainability – A review of educational tools’ av Fauske et al. (publiseres in 2024) og denne vil bli gjort tilgjengelig for påmeldte deltakere i forkant av seminaret.

Har du lyst til å integrere prinsipper fra utdanning for bærekraftig utdanning inn i undervisningen din? Lurer du på hvordan bærekraftsprinsipper kan understøtte kompetansene som trengs i fremtiden? SEED inviterer til en interaktiv workshop-serie ledet av Johanna Lönngren (Umeå universitet) som består av seks samlinger i løpet av vår 2024. Med spørsmål om serien, ta kontakt med seed@ntnu.no

Workshops:

  1. Introduction to Education for Sustainable Development (ESD). Online only. 
  2. There's no perfect solution to real-world problems: Teaching sustainability with wicked problems. Realfagbygget, D1-185
  3. Engineers are human beings too: Dealing with values, emotions and moralityRealfagbygget, D1-185
  4. I'm not an expert in sustainability! Online only.
  5. How to integrate sustainability into already crammed courses. Realfagbygget, D3-114
    • 29. mai, 9.30-11.30 OR 29. mai, 13-15
  6. Meeting students' expectations and leveraging their engagement. Realfagbygget, D3-114
    • 30. mai, 9.30-11.30 OR 30. mai, 13-15

Om serien:

Overordnet målsetting (hensikt)/goals: Develop participants’ ability to integrate sustainability perspectives in engineering, technology and natural science education, including the ability to develop specific teaching and learning activities and to ensure progression throughout courses and programs.

Målgrupper/target audience: Educators, students, study programme heads, members of study programme advisory boards, and leaders in education at the faculty and department level. The workshops will primarily use examples from engineering education, but the workshops will also be very relevant for those with a background in technology, natural sciences and economics.

Læringsaktiviteter/learning activities: The series consists of six interactive workshops, each lasting two hours. The workshops will be flexibly adapted to participants’ needs, allowing participants to develop ideas and materials that they can use in their own teaching and/or educational development. Participants are expected to dedicate up to two hours per workshop for individual preparation (e.g., reading literature or drafting learning outcomes).

Kompetansemål/Competency goals: At the end of the workshop series, participants should be able to:

  1. Role model the use of sustainability key competencies in discussions about wicked sustainability problems.
  2. Develop and implement teaching and learning activities that foster students’ ability to address wicked sustainability problems.
  3. Leverage opportunities and overcome barriers to integrating sustainability in engineering education.

Kunnskaper og ferdigheter som understøtter kompetansemålene/Knowledge and skills that support the competency goals: Participants should be able to:

  • A. Explain and apply the basic principles of education for sustainability in the context of engineering education.
  • B. Formulate intended learning outcomes, develop teaching and learning activities, and apply principles of progression in education for sustainability.
  • C. Critically engage with their own and students’ knowledge, values, and emotions related to wicked sustainability problems.
  • D. Critically and creatively engage with structural opportunities and barriers to integrating sustainability into engineering education.

Seminarserie for utvikling og design av studieprogram (nov. 2023 - feb. 2024)

Seminarserien besto av fire samlinger som bygget på hverandre. Målgruppene var: Studieprogramledere, medlemmer i studieprogramråd, utdanningsledere på fakultet og institutt, og administrative medarbeidere som arbeider med programkvalitet, enten for tiden eller i nærmere framtid. Målet er at deltakerne skal produsere materiale som kan anvendes direkte i egen videre programutvikling. 

Kompetansemål: Etter endt seminarserie skal deltakerne kunne:

  • Gjennomføre en gap-analyse av et nåværende studieprograms kvalitet opp mot et sett med ønskede kompetansemål, kvalitetskriterier og -prinsipper 

  • Utforme programspesifikke kompetanseprofiler som erstatter eksisterende læringsutbyttebeskrivelser, basert på gap-analysen, målene og prinsippene fra pkt. ovenfor

  • Sette opp en såkalt programdesignmatrise, der programmets læringsutbyttebeskrivelser på emnenivå mappes mot programmets kompetanseprofiler 

  • Identifisere progresjon i overgripende kompetanser som f.eks. bærekraftskompetanse og digital kompetanse i dagens studieprogram, som grunnlag for detaljert gap-analyse ifm videre utvikling av programmet 

Kunnskaper og ferdigheter som understøtter kompetansemålene: Deltakerne skal kunne:

  • Benytte ulike typer verktøy for å gjennomføre gap-analyse på programnivå 

  • Redegjøre med egne ord for hva som særpreger begrepet ‘kompetanse’ i forhold til begrepene ‘kunnskaper’ og ‘ferdigheter’ 

  • Formulere læringsutbyttebeskrivelser for emner i form av kompetansemål som lar seg vurdere og som understøttes av hensiktsmessige kunnskaper og ferdigheter  

 


Læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning (okt. - des. 2023)

Seminarserie med Kristina Edström og Jakob Kuttenkeuler (KTH) besto av tre uavhengige samlinger. Samlingene tok opp temaer knyttet til læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. 

  • Developing Engineering Education, 8. sept. 2023 (les mer på Innsida)
    • Presentasjon (PDF)
    • "In this seminar, we discuss curriculum development methodology to integrate students’ development of engineering skills with the acquisition of technical knowledge throughout the program..."
  • Teaching and Assessment in Subject-based learning (herein The Teaching Trick), 16. okt. 2023.
    • Presentasjon (PDF)
    • "This seminar focuses on how we can design teaching and assessment to improve student learning. We will also explicitly consider the teaching effort, because if we can only improve a course by spending 100 hours more teaching time, this is not sustainable. So how can student learning be improved within a given level of teaching resources?..."
  • Teaching and assessment in project-based learning, 29. nov. 2023.
    • Presentasjon (PDF) 
    • "Using concrete examples from our experience, we demonstrate principles for improving both student learning and cost-effectiveness of teaching in courses based on student engineering projects..."

Is program a noun or a verb?, 2. november 2023


Læringssafari i Ålesund, 26. oktober 2023

  • Læringssafari ble arrangert i forbindelse med Kvalitetsseminaret torsdag 26. oktober på campus i Ålesund. Guri Sivertsen Korpås (i samarbeid med Kari Anne Flem Røren fra Seksjon for utdanning Ålesund) fasiliterte workshop "Learning spaces for student active learning: How to succeed", og SEED presenterte om FTS (last ned PDF) og hva senteret kan tilby (last ned PDF).

SEED på NTNU Gjøviks årlige Kvalitetsseminar, 18.-19. oktober 2023

  • Gabrielle Hansen deltok på NTNU Gjøvik sitt årlige kvalitetsseminar. Gabrielle skriver følgende om dagen: "18. og 19. oktober hadde NTNU Gjøvik sitt årlige (og 22.!) kvalitetsseminar, og jeg var så heldig å nok en gang få delta på årets store begivenhet. Og for en begivenhet det ble! Denne gjengen har nemlig knekt koden. De skjønner at studenter er en essensiell partner i utvikling av utdanningskvalitet, og nok en gang fylte de salen med vel så mange studenter som ansatte. Slik blir det stemning og engasjement av! Og ikke minst, gode, tøffe og konstruktive samtaler om både KI og læringsmiljø, som var årets tema. Håper å snike meg med på neste års seminar og!"

SEED på IEs inspirasjonsseminar om FTS, 5. september 2023

  • Les mer om dagen - og tidligere arrangement med andre fakulteter - nedenfor under Implementering av Fremtidens teknologistudier.

CDIO 2023 på NTNU, 26. - 29. juni 2023

Andre anbefalte ressurser

Andre anbefalte ressurser

I tillegg til SEEDs ressursbank (se fanene ovenfor) vedlikeholder vi lister over andre ressurser som kan være aktuelle for alle som vil øke sin utdanningsfaglig kompetanse.

Ved NTNU

Seksjon for læringsstøtte (SLS): Tverrfaglig stab med kompetanse innen fagfeltene pedagogikk, læringsteknologi, produksjon av digitale læringsressurser og digitale læringsarenaer.

SALSA (StudentAktiv - Likeverdig - Synkron - Asynkron): Metodikk og verktøy som støtter planlegging av undervisningsøketer og hele emner og som understreker sammenheng mellom læringsmål og lærings-/vurderingsaktiviteter. Se SALSA-nettsiden for mer om metodikker, eksempler på læringsaktiviteter (f.eks. gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstendig arbeid) og SALSA brett.

Seksjon for universitetspedagogikk (Uniped): Leverer tjenester til NTNU innenfor universitetspedagogikk, inkludert et to semesters program i pedagogisk kompetanse som brukes til ansettelse og opprykk. 

Sentre for fremragende utdanning (SFU) ved NTNU: NTNU er vertsinstitusjon for to SFU, som får støtte fra HK-Dir til videreutvikling av studier, utprøving av innovative læringsmetoder og spredning av kunnskap om utdanningskvalitet.

Skolelaboratoriet: NTNUs ressurs- og kompetansesenter for undervisning i realfag. Det tilbyr etter- og videreutdanning for realfaglærere i skolen.

Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR)Senterets primære målsetning er å øke rekrutteringen til realfaglige og teknologiske utdanninger og yrker i Norge. Det har utviklet konkrete tiltak som skolene kan ta i bruk for å fremme kunnskap om realfag og teknologi, og som inspirerer elevene til å velge realfag.

BLINK Læringshub: Koordinerer praktisk støtte til utvikling av læring og undervisningsformer innen humaniora og samfunnsvitenskap ved NTNU.

 

Eksterne sentre innen utdanningsområdet

Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT), Universitet i Oslo

Centre for Engineering Education (CEE), Lunds Tekniska Högskola

Framtidens Utbildning, KTH (Royal Institute of Technology) i Stockholm

Lärande i STEM, KTH (Royal Institute of Technology) i Stockholm

Centre for Educational Development, Luleå Tekniske Universitet

Aalborg Centre for Problem Based Learning in Engineering Science and Sustainability, Aalborg Universitet

Centre for Educational Development, Aarhus Universitet

Teaching Academy, TU Delft

Teaching and Learning Portal, University College London

Podkaster

NOKUT-podden. Norsk podkastserie om god praksis i høyere utdanning.

REAL Læring. Podkast laget av KURT (Kompetansesenteret for undervisning i realfag og teknologi) ved UiO. 

European Engineering EducatorsPodkast laget av SEFI European Society for Engineering Education.

Fikasnack om Framtidens utbildning. Podkast laget av KTH knyttet til Framtidens utbildning, KTHs rammeverk og endringsprogram for utviklingsarbeid innen utdanningsområdet.

Nyhetsbrev

CDIO nyhetsbrev, utgave fra februar 2024. 

Bøker og tidskrifter

International Handbook of Engineering Education Research. 2023. Ed. Aditya Johri. Open Access, Taylor & Francis Group.

 

Kommende frister og arrangementer

Kommende frister og arrangementer


Nyheter

Nyheter


Kurs og seminarer

NTNU seminarer og kurs

Utdanningssnakk

Læringstreff / Lunsj og Lær

Kurs og arrangement for undervisere