Tittel


SEED Nyhetsbrev

SEED Nyhetsbrev

Her legges det ut lengre artikler fra SEEDs månedlige nyhetsbrev.


Fra SEEDs Nyhetsbrev

Tidligere nyhetsbrev

Senterleders hjørne

Fra Geir Egil Dahle Øien

Kjære leser

Det er en glede å ønske deg velkommen til det første digitale nyhetsbrevet fra NTNUs SEED – Centre for Science and Engineering Education Development! Som mange vil vite går SEEDs historie helt tilbake til 2016, men fra 2023 har de finansierende fakultetene gitt senteret både et realt ressursmessig løft, og ikke minst betydelig større ansvar og flere oppgaver enn før. Bestillingen til oss fra IE, IV, NV og ØK er nå at SEED skal være et sentralt virkemiddel for å  ‘implementere tilrådingene fra FTS-prosjektet og å realisere NTNUs og fakultetenes strategier og handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.’

Dette er et både viktig, krevende og utfordrende mandat, og vi er i dag et team på fem personer og tilsammen 2.8 årsverk som arbeider tett sammen for å kunne leve opp til forventningene. Det er et privilegium å få lov til å fronte dette særdeles kompetente og motiverte laget av trivelige og hardtarbeidende kolleger! Jeg vil også understreke at vi er helt avhengige av et bredt og konstruktivt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne levere på målene for SEED, så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være relevant - som støttespiller, sparringpartner, rådgiver eller samarbeidspartner!

I løpet av de siste ni månedene har vi brukt mye tid på dialog- og diskusjonsmøter å kartlegge behov, forventninger og ønsker fra fakultetene, og hele teamet har bidratt i planlegging og gjennomføring av FTS-fagdager, inspirasjonsseminarer og ledersamlinger ved både IV, NV, IE og ØK. Jeg har ikke nok plass her til å gå gjennom alle våre andre aktiviteter og tilbud gjennom året (hold utkikk etter årsrapporten vår i januar – der kommer alle detaljene!), men jeg vil gjerne trekke frem følgende eksempler, i noenlunde kronologisk rekkefølge, for å illustrere bredden i vår virksomhet (hoved- og medansvarlige fra SEED-teamet i parentes):

  • SEED har bidratt til gjennomføring av den nasjonale MNT-konferansen (Stavanger, mars 2023) og den nasjonale Læringsfestivalen (Trondheim, mai 2023) (Reidar og Guri)

  • SEED ga våren 2023 råd til fire søknader til NTNU Toppundervisning innenfor innovative vurderingsformer - som alle fikk finansiering (Guri)

  • SEED arrangerte The 19th International CDIO Conference 2023 på NTNU 26. – 29. juni (Reidar general chair, Geir local arrangements chair, hele teamet deltok i local arrangements committee)

  • SEED har i høst deltatt med presentasjoner på NTNU i Gjøviks årlige Kvalitetsseminar (Gabrielle) og NTNU i Ålesunds Læringssafari (Guri og Geir)

Foto av Aleksander Stokke Båtnes

  • SEED deltar som rådgivere og fasilitatorer i pågående arbeid med studieportefølje-revisjon ved både NV (Reidar, Guri, Geir og Elizabeth) og IV (Reidar og Geir)

  • SEED fornyer kontinuerlig vår hjemmeside for bedre å synliggjøre aktivitet, formidle resultater og tilbud, og samle relevante digitale ressurser (Elizabeth)

  • SEED arbeider med utvikling av kommende kurs- og seminartilbud innenfor kollegaveiledning i endringsarbeid (Gabrielle), vurderingsformer og emnedesign (Guri og Gabrielle i samarbeid med Skolelaboratoriet), og programdrevet kvalitetsutvikling av studieprogrammer (Reidar og Geir) – se hjemmesiden vår for oppdaterte detaljer om hva som kommer!

Jeg vil til slutt sterkt anbefale deg å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, som vi forsøker å gjøre til en ‘hub’ for løpende nyheter om SEEDs aktiviteter, digitale utdanningsfaglige ressurser både fra SEED og andre, og informasjon om kommende kurs- og seminartilbud fra SEED. Målet er at du her skal finne alt det beste stoffet om hvordan utvikle læringsmål. studieprogrammer, emner, læringsaktiviteter, vurderingsformer og egen kompetanse i henhold til anbefalinger og prinsipper fra FTS, FHS, og den internasjonale akkrediteringen AACSB for økonomistudier.

Du kan også sende oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, og komme med forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid, gjennom å sende epost til seed@ntnu.no. Vi gleder oss til å samarbeide mer med deg og ditt miljø om fortsatt styrking av utdanningskvaliteten i NTNUs teknologi-, ingeniør-, realfags- og økonomistudier. Vi ‘sees’ i neste nyhetsbrev om et par måneder!

 

Noen ord fra SEED

 

Fra Gabrielle Hansen:

18. og 19. oktober hadde NTNU Gjøvik sitt årlige (og 22.!) kvalitetsseminar, og jeg var så heldig å nok en gang få delta på årets store begivenhet. Og for en begivenhet det ble! Denne gjengen har nemlig knekt koden. De skjønner at studenter er en essensiell partner i utvikling av utdanningskvalitet, og nok en gang fylte de salen med vel så mange studenter som ansatte. Slik blir det stemning og engasjement av! Og ikke minst, gode, tøffe og konstruktive samtaler om både KI og læringsmiljø, som var årets tema. Håper å snike meg med på neste års seminar og!

Foto av Studentparlamentet i Gjøvik

 

  

Desember 2023

Senterleders hjørne

Fra Geir Egil Dahle Øien

Kjære leser,

Velkommen til årets ‘julebrev’ fra NTNUs SEED – Center for Science and Engineering Education Development

I dette brevet vil jeg se litt tilbake på året som har gått, og gi noen frampek til hva SEED kommer til å tilby av støtte og opplæringstilbud i 2024. Som også nevnt i forrige nyhetsbrev så er mandatet til SEED å støtte de finansierende fakultetene (i skrivende stund IE, IV, NV og ØK) i arbeidet med å ‘implementere tilrådingene fra FTS-prosjektet og å realisere NTNUs og fakultetenes strategier og handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.’ 2023 har vært et travelt og spennende år med mange ulike SEED-aktiviteter som skal bidra til dette. Jeg ga noen eksempler i forrige nyhetsbrev på våre aktiviteter og tilbud gjennom året (og vil også henvise til årsrapporten vår som kommer i slutten av januar for den som er interessert i detaljene). Jeg vil nevne følgende aktiviteter som spesielt viktige siden sist:

  • Oppstart av seminarserie om studieprogramdesign basert på prinsipper og anbefalinger fra FTS 15. november, med 2. samling 13. desember. Samling 3 og 4 går hhv. 17. januar og 15. februar – ta kontakt dersom du ikke har deltatt på samling 1 og 2, men ønsker å høre mer om seminarserien!
  • Deltakelse med presentasjoner og workshop på Læringssafari i Ålesund i oktober, og på en heldags rundebordskonferanse om FTS samme sted i desember.
  • Fasilitering av heldagsseminar for Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanningen 16/11, med fokus på studieprogramlederrollen og læringsutbyttebeskrivelser.
  • Fasilitering av studieprogramledersamling på Fakultet for økonomi 9/11.

Ellers kan vi fastslå at høstens seminarserie om effektiv undervisning og vurdering for bedre læring ble SEEDs største ‘publikumssuksess’ i 2023, med rundt 30-40 deltakere på hvert av de tre glimrende seminarene holdt av Kristina Edström og Jakob Kuttenkeuler fra KTH. Lysarkene fra seminarene finner du på våre hjemmesider – der finner du mange gode tips og mye inspirasjon til å tenke nytt rundt studieprogramdesign, læringsaktiviteter og vurderingsformer for å støtte opp om læringsmål på emne- og programnivå!

Når det gjelder planene for 2024 så er vi for det første veldig stolte av samarbeidet vi har inngått med docent Johanna Lönngren fra Umeå Universitet, om workshopserien om integrasjon av bærekraftkompetanse i våre studieprogrammer! Dette har vært et etterspurt tema fra flere hold, og i Johanna har vi fått en virkelig ekspert på dette. Et annet spennende initiativ som vil annonseres over nyttår er en pilot på kollegaveiledning knyttet til endringsarbeid i undervisning. Jeg vil også nevne at vi planlegger å kjøre en seminarserie om vurderingsformer og emnedesign med fokus på campus Gjøvik i løpet av våren. Flere detaljer om tid og sted kommer etterhvert – følg med, følg med! 

SEED vil dessuten bidra inn i flere av arbeidsgruppene som fra våren av skal arbeide med fornyelse av studieprogramporteføljen på NV-fakultetet, og i den forbindelse også gjennomføre et utdanningsfaglig kompetanseutviklingstilbud for NVs utdanningsutvalg.

Jeg vil avslutte med å igjen understreke at vi i SEED er helt avhengige av et bredt og konstruktivt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne levere på målene for senteret. Derfor: Ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være relevant - som støttespiller, sparringpartner, rådgiver eller samarbeidspartner! Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om hvordan utvikle læringsmål,studieprogrammer, emner, læringsaktiviteter, vurderingsformer og egen kompetanse i henhold til anbefalinger og prinsipper fra FTS, FHS, og den internasjonale akkrediteringen AACSB for økonomistudier.

Du kan også sende oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, og komme med forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid, gjennom å sende epost til seed@ntnu.no. Vi gleder oss til å samarbeide mer med deg og ditt miljø om fortsatt styrking av utdanningskvaliteten i NTNUs teknologi-, ingeniør-, realfags- og økonomistudier. 

Vi ‘sees’ i neste nyhetsbrev utpå nyåret – jeg ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul og alt det beste for det nye året!

Februar 2024

Februar 2024

Senterleders hjørne

Fra Geir Egil Dahle Øien

Kjære leser,

Velkommen til det første nyhetsbrevet fra SEED – Centre for Science and Engineering Education Development i 2024!

Vi har bak oss et travelt 2023, som vi har oppsummert i en årsrapport som vil publiseres på våre hjemmesider så fort den er godkjent av SEEDs styringskomité. 2024 har også startet med et høyt aktivitetsnivå, som dette nyhetsbrevet viser. 2024s største gode nyhet så langt er at vi fra i år også har fått AD-fakultetet med på laget – velkommen, vi gleder oss til å samarbeide med dere!

15. januar fullførte vi første gjennomkjøring av vår seminarserie for studieprogramledere, og vi er nå allerede godt i gang med docent Johanna Lönngrens workshopserie om integrasjon av bærekraftkompetanse i STEM-utdanning. Vi hadde til sammen mellom 60 og 70 deltakere på de to kjøringene av første workshop i denne serien. Et tilsvarende antall er påmeldt workshop nr 2 som går 29. februar og 1. mars. SEED har for øvrig også nylig innledet et samarbeid med det nye sentrale NTNU-prosjektet ‘Utdanning for bærekraftig omstilling’ for å styrke satsingen på bærekraftkompetanse ytterligere. 

Et annet spennende initiativ vi arbeider med er et forskningsbasert opplegg på kollega-/fagfelle-veiledning knyttet til endringsarbeid i undervisning, med planlagte piloter på Gjøvik og i Trondheim. Flere detaljer om tid og sted kommer etter hvert – følg med, følg med!  

SEED vil dessuten bidra inn i flere av arbeidsgruppene som denne våren arbeider med fornyelse av studieprogramporteføljen på NV-fakultetet. I den forbindelse gjennomfører vi også et utdanningsfaglig kompetanseutviklingstilbud for NVs utdanningsutvalg, i form av en seminarserie om studieprogramutvikling.

Vi skal i løpet av 2024 også utvikle et onboarding-tilbud for nyansatte ved SEED-fakultetene, med fokus på de utdanningsfaglige prinsippene som ligger til grunn for SEEDs mandat og virksomhet. I tillegg til dette arrangerer vi flere enkeltstående webinarer og seminarer over spesifikke tema, som undervisningsmetoder for bærekraftig entreprenørskap, ‘scholarship of teaching and learning’ (SoTL), m.m. Disse finner du flere detaljer om andre steder i nyhetsbrevet, samt på våre hjemmesider.

Vi arbeider også internasjonalt, spesielt mot nettverkene The CDIO Initiative, European Society for Engineering Education (SEFI), samt i arbeidspakken ‘Future Skills’ i den europeiske universitetsalliansen ENHANCE+. Denne alliansen hadde sitt kick-off-møte i Berlin 22.-23. februar, hvor Reidar Lyng representerte SEED. Av bilaterale internasjonale samarbeid vil vi trekke fram vår tette kontakt med KTH i Stockholm og deres prosjekt ‘Framtidens utbildning’. I januar gjennomførte deres prosjektledelse og SEED i samarbeid en halvdags internasjonal workshop om endringsledelse i utdanning, i etterkant av det regionale CDIO-møtet på KTH. Vi vil også nevne kontakten med Aalborg Universitet, som vi mottok en 10-personers delegasjon fra til felles workshop i månedsskiftet august-september i fjor, og som vi sammen med flere NTNU-kolleger skal på gjenbesøk til i oktober i år for å diskutere problembasert læring, KI i utdanningene, tverrfaglig samhandling, og utdanningsutvikling mer generelt.

På nasjonalt nivå starter vi i 2024 arbeidet med å planlegge den nasjonale MNT-konferansen 2025, som NTNU v/SEED har fått arrangøransvaret for, og som vil gå av stabelen i Trondheim i løpet av våren 2025. Vi kommer tilbake med eksakte datoer etter hvert! 

Til slutt vil jeg gjenta min faste oppfordring: SEED ønsker og trenger et bredt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne utføre vårt oppdrag – så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være en relevant støttespiller, diskusjonspartner, rådgiver eller samarbeidspartner. Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres – og send oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, eller forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om kvalitets- og kompetanseutvikling i . Vi snakkes i neste nyhetsbrev!


Meld deg på

Meld deg på nyhetsbrev: