Om SEED
![]() |
Kontakt: seed@ntnu.no • Besøk oss: Realfagbygget E1-125 |
Om SEED
Vi har delt beskrivelsen opp i:
- Hva er SEED?
- Hva gjør SEED?
- Publikasjoner av SEED-laget
Hva er SEED?
SEED (Center for Science and Engineering Education Development) ved NTNU er et senter som bidrar inn med kompetanse til utvikling av emner, studieprogram og ansatte ved NTNU. Utviklingen til SEED startet i 2015, og i 2016 ble senteret stiftet. Opprinnelig finansiert i sin helhet av Fakultet for ingeniørvitenskap (IV), var SEED alltid tenkt som et tverrfakultært læringsstøttesenter for teknologiutdaning, og Fakultetene for naturvitenskap (NV) og informasjonsteknologi og elektronikk (IE) ble snart deretter med i initiativet.
Fra 2023 ble SEED vesentlig oppskalert med støtte fra NV, IV og IE, samt Fakultetene for økonomi (ØK) og arkitektur og design (AD), hvor NV er senterets vertsfakultet. SEEDs utvidede mandat omfatter realisering av NTNUs og fakultetenes handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.
Sentralt i dette arbeidet er implementering av NTNUs sentrale utviklingsprosjekt Fremtidens Teknologistudier (FTS). Visjonen til FTS er at NTNU skal utdanne skapende kandidater i verdensklasse – som kan og vil bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid. Denne visjonen understøttes av ti førende prinsipper, inkludert studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur, kontekstuell læring, helhetlig (inkl. digital og bærekrafts-) kompetanse og kompetanseutvikling hos undervisere. SEED samarbeider med NTNU sentralt, Seksjon for læringsstøtte og andre støtteressurser for å gjennomføre disse prinsippene ved å utvikle og legge til rette for seminarserier, dialogarenaer, verktøy og tjenestetilbud.
SEEDs historie og pågående og fremtidig arbeid beskrives i mer dybde i artikkelen Realising A Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions (PDF), som publiseres i Proceedings of SEFI 2023.
Les mer om SEEDs aktivitet i 2023 og 2024 i årsrapporten.
Hva gjør SEED?
Ved årsskiftet 2026-2027 skal SEED - i samspill med de deltakende fakultetene - ha gjennomført en ambisiøs handlingsplan som inkluderer punktene i kursiv nedenfor. Kulepunktene gir utvalgte eksempler på hvordan SEED har jobbet med disse målene så langt.
Ha bidratt til implementering av aktuelle standarder og rammerverker, nemlig Fremtidens teknologistudier (FTS) IE-, IV- og NV-fakultetene og Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) for ØK-fakultetet
- Fasilitert og rådgitt ifm. arrangementer ved IV (april 2023), NV (mai 2023), IE (september 2023) og ØK (november 2023)
- Deltatt på arrangement om utdanningskvalitet i Gjøvik og Ålesund (oktober 2023)
- Deltatt i arbeid med porteføljerevisjon ved både NV og IV (høst 2023)
Ha etablert en etterspurt portefølje av utdanningsfaglige kompetanseutviklingstilbud, inkludert både nye møteplasser og asykrone, digitale ressurser
- Fasilitert workshop om studieprogram-design i Ålesund; utvides til en seminarserie i Trondheim (høst 2023, vår 2024)
- Fasilitert seminarer og gjesteforedrag med eksterne eksperter i utdanningsområdet
- Gjennomført universitetsdidaktisk kurs for Ph.D.-stipendiater ved IE
Ha bidratt støtte og rådgiving ifm. søknader om prosjektmidler på utdanningsområdet
- Rådgitt fire Toppundervisnings-søknader innenfor innovative vurderingsformer (alle fikk finansiering)
Ha bidratt til å styrke NTNUs posisjon i lokale og internasjonale utdanningsnettverk
- Samarbeidet med SFU Excited, Skolelaboratoriet; pågående dialog med Seksjon for Læringsstøtte, den sentrale FTS-støttefunksjonen, SFU Engage, EiT, AD-fakultet, mm.
- Bidratt til gjennomføring av den nasjonale MNT-konferansen (Stavanger, mars 2023) og den nasjonale Læringsfestivalen (Trondheim, mai 2023)
- Arrangert The 19th International CDIO Conference 2023 på NTNU (juni 2023) og publisert proceedings (PDF)
- Geir Øien valgt inn i Board of Directors i SEFI (European Society for Engineering Education)
- Etablert dialog og samhandling med andre utviklingsprosjekter (inkl. ENHANCE+) og lignende sentra ved KTH, AAU, LTH, AU og UiO, blant andre
Ha bidratt til å videreutvikling NTNUs meritteringsordning for undervisere
Utvalgte publikasjoner av SEED-laget i 2023:
Artikler i Proceedings for the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI), Dublin, Ireland:
- R. Lyng, G. S. Korpås, G. Hansen og G. E. D. Øien, Realising a Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions. URL.
- J. Bennedsen og G. E. D. Øien, Transnational Collaboration on Lifelong Learning between Higher Engineering Education Institutions: A University Perspective. URL.
- G. S. Korpås, T. H. Andersen, M. S. Kahrs, G. Hansen og K. A. F. Røren, Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment. URL.
Artikler i Proceedings of the 19th International CDIO Conference, Trondheim, Norway:
- G. Hansen og G. Sindre, Assessment and feedback across various outcomes in project-courses: A department-wide study. PDF.
- G. E. D. Øien og J. Bennedsen, Developing a Didactical Foundation for the TECH Faculty at Aarhus University. PDF.
- S. Brink, C.J. Carlsson, M. Enelund, K. Edström, E. Keller, R. Lyng, og C. McCartan, Curriculum Agility as Optional CDIO Standard. PDF.
- R. Lyng, A. Rönnquist, B. Manum, og S.F. Taraldsen, Engineering Minor in Architecture, A Model for Interdisciplinary Specialization and Contextual Learning. PDF.
Andre publikasoner:
- G. Hansen og G. S. Korpås, Sentrale læringsstrøk for læring. Universitetsavisa, leserinnlegg. URL.
- G. Sindre, G. Hansen, G. S. Korpås, A. Kirknes, J. Skøien og J. Magnussen, Mastery learning in introductory programming: Plan for a new course. Læring om læring vol. 10. URL.
- A. Krokan et al. (inkl. G. E. D. Øien), Alt henger sammen med alt. Bærekraft og digitalisering, kapittel 1. URL.
-
G. S. Korpås og T. H. Andersen. Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk. Nordic Journal of STEM Education vol. 8, no. 1. URL.
