DigiMat - Digitale verktøy for økt arbeidslivsrelevans i matteknologisk utdanning

Fakultet for naturvitenskap

DigiMat - Digitale verktøy for økt arbeidslivsrelevans i matteknologisk utdanning

Prosjektet ble tildelt midler av Norgesuniversitet (NUV) for perioden januar 2018 til desember 2019.

 

Mål for prosjektet

Matindustrien er Norges nest største industri og er i rask endring. Dette krever at
utdanningsinstitusjonene også er aktive og innovative for å sikre relevante kandidater til bransjen. Prosjektets overordnede mål var å utforske hvordan studieprogrammets arbeidslivsrelevans kan økes ved bruk av relevante perspektiver fra arbeidslivet presentert via digitale læringsarenaer. Det ønskes at arbeidslivsrelevans skal være en rød tråd gjennom studiet og at det skal introduseres ved ulike pedagogiske virkemidler og tilnærminger gjennom studiet, inkludert bruk av film, digitale verktøy og omvendt klasserom. Ved å lage digitale læringsressurser og case i samarbeid med industripartnere skal arbeidslivets perspektiv inn i campusundervisningen. 

 

Prosjektaktiviteter

Prosjektet utreddet følgende spørsmål:

  • Vil bruk av filmer for visualisering av sentrale prinsipper i prosessteknologi og digitale øvinger bidra til økt læring i prosessteknologi og gi bedre digitale ferdigheter?
  • Vil en digital presentasjon i praksisstudier som skal diskuteres i grupper bidra til mer selvrefleksjon og kritisk tenking?
  • Vil overgang fra tradisjonelle forelesninger til omvendt klasserom med bruk av reelle problemstillinger fra arbeidslivet bidra til økt læring?
  • Bidrar prosjektet til at studentene opplever at arbeidslivsrelevans er integret som en rød tråd i utdanningen?

 

Bilder

Forskere under innspilling i matfabrikk Salmar. Foto
Forskere involvert i DigiMat under filminnspilling på Salmars fabrikker på Frøya
Forskere under innspilling i matfabrikk Salmar. Foto
Filminnspilling på Salmars fabrikker på Frøya
Forsker som ser på matprøve. Foto
Foto: Kim Ramberghaug/NTNU