NTNUs strategi - NTNU2035
Strategi - NTNU 2035

NTNU 2035 er strategien for Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet med campuser i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Strategien skal vise vei for videre utvikling av NTNU samtidig som vår egenart og integritet som akademisk institusjon bevares.
Strategien bygger på NTNUs spesielle egenart. Vi er et breddeuniversitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, og med et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning. NTNUs unike profil gjenspeiles i samfunnsoppdraget vårt, hvor tverrfaglighet er en viktig styrke. NTNUs kjerneoppgaver er utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og formidling.
"Kunnskap for en bedre verden" er vår visjon. Sammen med visjonen er NTNUs fire verdier kreativ, konstruktiv, kritisk og respektfull en viktig del av universitetets identitet.
NTNU er et universitet med høye ambisjoner. Strategien fremmer tre overordnede ambisjoner som skal være retningsgivende for utvikling og prioriteringer i strategiperioden. De tre ambisjonene vektlegger ulike dimensjoner i NTNUs mål-bilde. Strategien fremmer videre fire forutsetninger, som må være ivaretatt for å realisere ambisjonene.
NTNU 2035 er NTNUs hovedstrategi. Fakultetene, Vitenskapsmuseet, campusene i Gjøvik og Ålesund og instituttene skal utvikle egne strategier som konkretiserer hovedstrategien. Hovedstrategien har en tiårig tidshorisont og skal revideres senest etter seks år.

NTNU skal være et ledende internasjonalt universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet skal styrke sin posisjon som et internasjonalt anerkjent universitet med en tydelig hovedprofil. Samtidig skal vi videreutvikle våre sterke fagmiljøer innen disiplin-, profesjons- og kunstfag. Denne unike kombinasjonen gir oss mulighet til å utvikle kunnskap, kompetanse og studietilbud som er helt i front internasjonalt.
Vi skal videreutvikle og bygge flere verdensledende fagmiljøer. Samtidig skal vi legge til rette for langsiktig forskning og utvikling i hele den faglige bredden vår. Ph.d.-kandidatene er en viktig del av vår forskningsressurs, og doktorgradsutdanningen skal være anerkjent for å holde høyt internasjonalt nivå. Forskningsaktiviteten vår skal gi et sterkt grunnlag for fremragende utdanning, innovasjon og formidling. NTNU skal tilby nasjonalt og internasjonalt attraktive utdanninger som er forskningsbaserte, relevante og framtidsrettede, og som utvikles i tett samspill med arbeidslivet og andre samfunnsaktører. Vi skal videreutvikle den utdanningsfaglige kompetansen vår og styrke arbeidet med å fornye lærings-, undervisnings- og vurderingsformer, i tråd med den internasjonale kunnskapsfronten. Studentene skal kunne stole på at NTNU innfrir høye forventninger og de skal selv bli møtt med høye krav og forventninger.
NTNU skal samarbeide tettere med ledende kunnskapsmiljøer over hele verden. Dette gjør vi for å bidra til ny kunnskap og for å sikre høy kvalitet i alt vi gjør. Vi vil styrke samarbeidet med utvalgte, internasjonale partnere, og det europeiske samarbeidet skal fortsatt stå sentralt.

NTNU skal være en pådriver for kunnskapsbasert og bærekraftig samfunnsutvikling
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet skal være en uavhengig, tydelig og ansvarlig aktør som utvikler, deler og formidler kunnskap og kritiske perspektiver for samfunnets beste. NTNU skal legge til rette for møteplasser og kunnskapsdeling mellom samfunnet og universitetet. Dette styrker vår faglige kvalitet og relevans.
NTNU skal utnytte sin egenart og tverrfaglighet til å utvikle kunnskap som bidrar til å løse komplekse samfunnsutfordringer. Gjennom samarbeid på tvers av fagområder og sektorer skal vi styrke innsatsen for bærekraft, velferd og verdiskaping. NTNU skal vektlegge rollen som samarbeidspartner nasjonalt og i alle regionene der vi er lokalisert. Kreativitet, innovasjon og entreprenørskap skal være kjennetegn ved NTNU, og vi skal bidra til å gjøre kunnskap om til løsninger regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Kunnskap, teknologi, ideer og perspektiver fra NTNU skal også bidra til å skape nye virksomheter.
Kandidatene er det viktigste bidraget vårt til samfunnsutvikling og bærekraftig omstilling. Våre kandidater skal være høyt kompetente, faglig sterke, tverrfaglig orienterte og godt forberedte til et arbeidsliv i kontinuerlig endring. NTNUs utdanninger skal bidra til å møte framtidens kompetansebehov, og vi skal tilby fleksible og tilgjengelige utdanningstilbud som gjør det mulig å lære gjennom hele livet.

NTNU skal være et attraktivt akademisk felleskap
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet skal være det mest attraktive universitetet i Norge for ambisiøse studenter og ansatte som søker faglig utvikling og tilhørighet i et sterkt akademisk fellesskap. Ved NTNU skal det legges til rette for faglig og personlig utvikling og vitenskapelig dialog.
Mangfold i perspektiver og erfaringer skal styrke kvaliteten i arbeidet vårt. Derfor ønsker vi å tiltrekke oss mennesker med ulik kompetanse, bakgrunn og ståsted. For å fremme utvikling og gi nye impulser, vil vi legge til rette for mobilitet av studenter og ansatte. Ved NTNU skal det være rom for å forfølge banebrytende ideer og utvikle kompetanse i et åpent og inkluderende miljø som stimulerer til nysgjerrighet, tverrfaglig forståelse og kritisk tenking - i tråd med våre akademiske tradisjoner og vårt samfunnsoppdrag.
Studentene skal delta aktivt i NTNUs læringsfellesskap og bidra til utvikling av innhold, metoder og læringsformer i samspill med fagmiljøene. De skal oppleve et læringsmiljø som gir rom for faglig fordypning, personlig utvikling og sosial tilhørighet. Vi skal legge til rette for engasjement i studentaktiviteter og studentfrivillighet, og bidra til en sunn studentkultur på tvers av campus og fagmiljøer. Vi skal rekruttere og utvikle dyktige ansatte i alle stillingskategorier, og tilby gode karriereveier og utviklingsmuligheter. Tidligere studenter og ansatte skal være stolte ambassadører for NTNU og se verdien av fortsatt samarbeid og kontakt.
Innhold
Relaterte ressurser
Forutsetninger for å lykkes
For å nå våre ambisjoner er akademisk frihet, et godt lærings- og arbeidsmiljø, fremragende infrastruktur, og en kompetent organisasjon og ledelse særlig viktige forutsetninger.

Akademisk frihet

Lærings- og arbeidsmiljø

Infrastruktur
