Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Institutt for musikk

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Institutt for musikk Om instituttet
  2. Samfunnsoppdrag
  3. Musikkvitenskap

Språkvelger

English

Samfunnsoppdrag - musikkvitenskap - Institutt for Musikk

×
  • Tilsette
  • Om instituttet
    • Strategi
    • Musikkbiblioteket
    • Instrument og utstyr
  • Studier
  • Forsking og utviklingsarbeid
MENY

Samfunnsoppdrag for musikkvitenskap

Samfunnsoppdrag for musikkvitenskap

Utdanning av pedagoger og forskere

Utdanning av adjunkter og lektorer til skoleverket var det klart definerte samfunnsoppdraget Musikkvitenskapelig institutt fikk da det ble opprettet for 50 år siden. Dette oppdraget har siden vært, og er fremdeles, det mest sentrale i vår virksomhet. Brorparten av våre studenter tar musikkvitenskap i kombinasjon med et annet fag, for så å kombinere en bachelor- eller mastergrad med en pedagogisk påbygging, som gir undervisningskompetanse til grunnskole, videregående skole og musikkskole.

Med utbyggingen av de regionale høgskolene, og opprettelsen av musikk som fag ved flere av disse, ble det etter hvert også et klart samfunnsoppdrag å utdanne høgskolelektorer og forskere til høyere utdanningsinstitusjoner. Dette skjøt særlig fart i og med opprettelsen av doktorgradsprogrammet og opprettelsen av den nye Dr. art og senere ph.d.-graden. Oppdraget er mer relevant enn noensinne.

Utdanning av andre musikkformidlere

Det er også et viktig samfunnsoppdrag å utdanne musikkformidlere til andre samfunnsinstitusjoner enn de pedagogiske. Den musikkvitenskapelige utdannelsen har vært, og er fremdeles en viktig leverandør av arbeidskraft til kulturjournalistikken. Dette gjelder særlig for redaksjoner med behov for spesialiserte musikkmedarbeidere, som f. eks. NRK og andre etermedier, men også museumspedagoger, program- og formidlingsmedarbeidere i fremføringsinstitusjoner og medarbeidere innen offentlig og privat kulturadministrasjon, må regnes til denne gruppen.

Spesialistkompetanse

I tillegg til å utdanne ulike typer musikkformidlere, er det også et samfunnsoppdrag  å kunne levere spesialistkompetanse til offentlig og privat virksomhet, som produserer og konserverer notetekster. Dette omfatter deler av forlagsindustrien, dvs. den delen som produserer og utgir notetekster, og det omfatter museums- og biblioteksinstitusjoner som konserverer notetekster.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo