Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Institutt for lærerutdanning

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Institutt for lærerutdanning Forskning
  2. MOST
  3. Om MOST

Språkvelger

English

MOST – Forskning – Institutt for lærerutdanning

×
  • Hjem – MOST
  • Om MOST
  • Aktuelt
  • Ressurser
  • Deltakere
  • Samarbeidspartnere
  • Kontakt oss
  • Eksterne lenker
MENY

Om MOST

Om MOST

Sortert marint avfall. Foto
Foto: Hilde Ervik

Hva handler prosjektet om?

Lærerutdanninga ved NTNU (ILU) er norsk partner i et EU-prosjekt innenfor utdanning for bærekraftig utvikling der målet er å utvikle måter å undervise på som engasjerer elever i autentiske utfordringer knytta til bærekraft. Prosjektet er svært relevant sett i lys av nye læreplaner. I dette prosjektet, som har forkortelsen MOST (Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities), er det valgt ut to tema; avfall og energi. 

I tillegg til ILU er Birralee International School og Ducky, et firma som utvikler løsninger innen bærekraft og klimaproblematikk, med som norske partnere i prosjektet. Internasjonalt er det 23 partnere fra ti land. En rekke skoler i de ti deltakerlandene vil være med i prosjektet. Prosjektet retter seg mot både grunnskole og videregående skole.

Såkalte School Community Projects (SCPs) er kjernen i MOST-prosjektet. Det innebærer at elever skal gjennomføre bærekraftsprosjekter i samarbeid med aktører i lokalsamfunnet. Eksempler på aktører er foreldre, forskere, bedrifter, kommunen, fylkeskommunen. Problemstillingen for et prosjekt bør ta utgangspunkt i konkrete miljøutfordringer som samfunnet står ovenfor. Prosjektene vil foregå i to omganger og nedenfor er en tidsplan for gjennomføringen.

  • Mai – november 2021: prosjekter med temaet avfall
  • Mai – november 2022: prosjekter med temaet energi
  • I forkant av hver prosjektperiode vil NTNU arrangere et seminar for involverte skoler
  • I etterkant av hver prosjektperiode vil det arrangeres en utstilling av alle prosjektene (mulig digitalt, ev. i samarbeid med Futurum)
  • Avslutningsvis, i 2023, arrangeres en europeisk konferanse der noen av prosjektene fra ulike land vil presenteres

Hva er et School Community Project (SCP)?

Fra prosjektets side anbefales det at hvert prosjekt har 10 elever og 5 samfunnsaktører utenfor skolen, men dette er ganske fleksibelt. Det er også mulig at en hel klasse går sammen om ett prosjekt, og at flere mindre grupper jobber i prosjekter. Varigheten til prosjektene er fleksibel, men må gjennomføres innenfor de gitte tidsrammene. Det overordnede målet er imidlertid at prosjektene, enkeltvis eller samlet, skal munne ut i et reelt forslag til tiltak. Problemstillingen bør derfor, ideelt sett, være et resultat av samarbeid mellom elevene og samfunnsaktørene. Vi anbefaler å jobbe tverrfaglig med disse prosjektene, men ønsker som et minimum at naturfag og/eller matematikk er inkludert.

Model som visualiserer det som er beskrevet i avsnittet over. jpg

Hva slags støtte vil skolene få fra prosjektet?

Prosjektet tilbyr støttestrukturer til skolen i form av en veiledning for hvordan slike prosjekter kan gjennomføres i praksis, samt en pedagogisk veiledning for de som skal lede prosjektene (SCP-ledere). Disse veiledningene vil videreutvikles gjennom prosjektperioden. I de fleste tilfeller vil SCP-ledere være lærere. Informasjonsmateriell om temaene avfall og energi vil gjøres lett tilgengelig.

Se fanen Ressurser

Vi har også en lokal rådgivingsgruppe som vil bistå i arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere fra lokalsamfunnet. Se fanen Deltakere.

Tidslinje med aktiviteter

Her er en forenklet oversikt over prosjektets hovedaktiviteter:
 
Mai – November 2021: Prosjekter innenfor temaet avfall (syklus 1)

Mai – November 2022: Prosjekter innenfor temaet energi (syklus 2)

Modell som viser tidsplan som er beskrevet i avsnittet over. PNG

Representerer du en skole?

Synes du prosjektet høres interessant ut og har lyst til å bli med oss på denne spennende reisen? Ta kontakt.


NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn