Oliver regner – Case samleside – Fuggelmyra
Oliver regner
Oliver regner
Lærer:
«Nå skal jeg gi dere et regnestykke, og så lurer vi veldig på hvordan dere tenker. Skal vi se.»
(snur seg rundt og begynner å skrive på tavla)
«Jeg skal skrive det her. Nå må dere ikke rope ut svaret da! Men når dere har tenkt ferdig kan dere godt legge ei hånd her (legger ei hånd på brystet), så ser jeg at dere er ferdige med å tenke.»
(skriver ferdig. Nå står det 4+3= på tavla)
(Elevene sitter stille og tenker. Flere bruker fingrene og teller. De legger etter hvert hånda på brystet og noen rekker også opp hånda)
Lærer:
«Ja, dere er gode til å ikke røpe svaret iallfall. Det er noen som rekker opp hånda, men dere kan godt gjøre som Lotte gjør (legger hånda på brystet) og legge hånda her. Bare når dere er ferdige med å tenke, så ser jeg hvem som er ferdig med å tenke.»
(Det skyter noen hender i været før de ombestemmer seg og legger hånda på brystet igjen)
«Nå ser jeg det at noen tenker enda. Jeg lar dere få litt tid til. (Flere rekker etter hvert opp hånda, for så å ta den ned igjen). Oliver. Hva tror du det er?»
Oliver:
«Sju.»
Lærer:
«Hvordan fant du ut at det var sju?»
Melinda:
«Alle teller med hendene.»
Lærer:
«Nei, det er ikke sikkert at Oliver gjorde det. Jeg spurte Oliver nå, hvordan tenkte du for å finne ut at det var sju?»
Oliver:
«(Utydelig, sier "l" istedenfor "r") Bare tok fire pluss tre.»
Lærer:
«Fire pluss tre ja, hvordan tenkte du deg fram til at det ble sju da?»
Oliver:
«Vet ikke.»
Hvordan vil du fortsette samtalen med Oliver og resten av elevene i førsteklasse?
Om Fuggelmyra og Lisenskode
Om innholdet og lisens
Innholdet på denne nettsiden er fiktivt.
Fuggelmyra-universet er utviklet av av faglærere ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Innholdet er ikke ment å være idealer, men er et forsøk på å gi innblikk i skolehverdagen.