Vibeke Lorentzen
Om
Jeg er tilsatt som universitetslektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (Skrivesenteret).
Hva jeg jobber med
-
Literacy og faglighet
-
Pilotprosjektet Lærerspesialist i norsk med vekt på lesing og skriving
Undervisning
Skoleåret 2016-2017 underviser jeg i Lærerspesialist i norsk med vekt på lesing og skriving, Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet (1-7) og Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet (8-13) ved Universitetet i Stavanger. Fra januar 2017 er jeg emneansvarlig for kfk-kurset Lesing og skriving LVUT8114 ved ILU avdeling Rotvoll.
Faglige interesser
- Skriving
- Literacy og faglighet
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Tidsskriftspublikasjoner
Lorentzen, V. (under utgivelse). Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: Skriving på norskfagets premisser i et flerfaglig undervisningsforløp. Norsklæreren X/23.
Lorentzen, V. (2022). Kritisk literacy i skriveopplæringen: Å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag. Acta Didactica Norden, 16(1), (Art. 13, 29 sider). https://doi.org/10.5617/adno.9150
Lorentzen, V., Igland, M.-A. & Solheim, R. (2020). Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre. Nordic Journal of Literacy Research, 6(4), 39-69. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2072
Lorentzen, V., & Kringstad, T (2014). Skriving i matematikk og naturfag, Bedre skole 4/2014.
Rapport/avhandling
Lorentzen, V. (2015). Hva gjør elevene når de skriver? Bruk av skjermopptak for å fange elevenes skrivestrategier - en nærstudie av to elevers skriveprosesser. Masteroppgave. HiST ALT.
Del av bok
Kringstad, T., Kvithyld, T. & Lorentzen, V. (2016). Et øvingsrom for literacy - skriveopplæring i det heterogene klasserommet. I E. B. Nestlog & N. Larsson (Red.), Svensklärarens årsskrift 2015. Svensklärarföreningen 2016.
Lorentzen, V. (2014). Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: " Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt (...) - da hekse æ mæ sjøl". I T. Kringstad & T. Kvithyld (Red.), Vurdering av skriving (s. 113-140). Fagbokforlaget.
Lorentzen, V. & Lønnum, M. (2014). Linjerespons - veiledning før punktum er satt. Responsarbeid i en hekstisk vurderingshverdag. I T. Kringstad & T. Kvithyd (Red.), Vurdering av skriving (s. 65-76). Fagbokforlaget.
Andre
Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2014). Ressurshefte for argumenterende skriving. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2014). Å lede gode skriveprosesser. Eksplisitt skriveopplæring i klasserommet. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
Publikasjoner
2022
-
Lorentzen, Vibeke.
(2022)
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Lorentzen, Vibeke;
Igland, Mari Ann;
Solheim, Randi.
(2020)
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Hoem, Toril Frafjord;
Lorentzen, Vibeke;
Kringstad, Trude.
(2017)
Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Lorentzen, Vibeke.
(2014)
Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: "Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt <...> - da hekse æ mæ sjøl".
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lorentzen, Vibeke.
(2022)
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Lorentzen, Vibeke;
Igland, Mari Ann;
Solheim, Randi.
(2020)
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Hoem, Toril Frafjord;
Lorentzen, Vibeke;
Kringstad, Trude.
(2017)
Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Lorentzen, Vibeke.
(2014)
Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: "Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt <...> - da hekse æ mæ sjøl".
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Formidling
2018
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2018) Disciplinary literacy in science - understandings and practices in lower secondary school. NAFOL The 5th NAFOL conference , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24
2017
-
Vitenskapelig foredragHoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude. (2017) På vei til å bli profet i eget land. Hvordan kan videreutdanning styrke lærere i å fylle rollen som lærerspesialist?. Lesesenteret og Skrivesenteret SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2017) Fagspesifikk literacy - forståelse og praksis. Skriving som fagspesifikk ferdighet i naturfag. NOLES Forskerseminar 2017. Literacy og dybdelæring. , Schæffergården 2017-03-27 - 2017-03-29
2015
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2015) Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess. NOLES Språkperspektiver i læringskontekster , Schæffergården 2015-03-23 - 2015-03-25