Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Trygve Kvithyld

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Trygve Kvithyld

Dosent i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning

trygve.kvithyld@ntnu.no
73559411 Akrinn vest, G310, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Dosent med ph.d.

Institutt for lærerutdanning

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

7491 Trondheim

Telefon: 99 00 10 25

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Skar, Gustaf; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Kvistad, Anne Holten; Johansen, Marita Byberg; Kvithyld, Trygve. (2025) Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – erfaringer fra andre utprøving | udir.no. Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitskap, NTNU Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitskap, NTNU
    Rapport
  • Skar, Gustaf; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Kvistad, Anne Holten; Johansen, Marita Byberg; Kvithyld, Trygve. (2025) Evaluering av utprøvinger og forsøk med langtidsoppgaven som alternativ til dagens eksamensform. Delrapport 1. NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Jølle, Lennart Jøran; Kvithyld, Trygve; Solheim, Randi. (2025) Rollefordobling i partnarskap: Praksisstudiet som ramme for arbeid med fagdidaktiske masteroppgåver i lærarutdanninga. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Kvithyld, Trygve; Morud, Elin Bø; Kvistad, Anne Holten. (2024) Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Kvithyld, Trygve. (2021) Argumenterende skriving i norskfaget - bidrar bruken av læringsressurser til bedre skriveopplæring?. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvithyld, Trygve. (2021) Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude; Melby, Guri. (2020) Gode skrivestrategier. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok

2019

  • Kvithyld, Trygve. (2019) Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling». Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude; Melby, Guri. (2015) Gode skrivestrategier -på mellemtrinnet og i overbygningen. Klim Klim
    Fagbok

2014

  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Vurdering av skriving. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Innledning.
    Innledning
  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Modellering - læreren som aktiv veileder i elevenes skriveprosesser.
    Faglig kapittel

2013

  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2013) Fem prinsipper for god skriveopplæring. Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude. (2013) Modellering af fagtekster - eksplicit skriveundervisning skaber skrivelyst og mestring.
    Faglig kapittel

2011

  • Kvithyld, Trygve; Aasen, Arne Johannes. (2011) Fem teser om funksjonell respons på elevtekster. Viden om Læsning
    Fagartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Jølle, Lennart Jøran; Kvithyld, Trygve; Solheim, Randi. (2025) Rollefordobling i partnarskap: Praksisstudiet som ramme for arbeid med fagdidaktiske masteroppgåver i lærarutdanninga. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvithyld, Trygve; Morud, Elin Bø; Kvistad, Anne Holten. (2024) Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvithyld, Trygve. (2021) Argumenterende skriving i norskfaget - bidrar bruken av læringsressurser til bedre skriveopplæring?. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvithyld, Trygve. (2021) Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvithyld, Trygve. (2019) Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling». Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2013) Fem prinsipper for god skriveopplæring. Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Kvithyld, Trygve; Aasen, Arne Johannes. (2011) Fem teser om funksjonell respons på elevtekster. Viden om Læsning
    Fagartikkel

Bøker

  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude; Melby, Guri. (2020) Gode skrivestrategier. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok
  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude; Melby, Guri. (2015) Gode skrivestrategier -på mellemtrinnet og i overbygningen. Klim Klim
    Fagbok
  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Vurdering av skriving. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Innledning.
    Innledning
  • Kringstad, Trude; Kvithyld, Trygve. (2014) Modellering - læreren som aktiv veileder i elevenes skriveprosesser.
    Faglig kapittel
  • Kvithyld, Trygve; Kringstad, Trude. (2013) Modellering af fagtekster - eksplicit skriveundervisning skaber skrivelyst og mestring.
    Faglig kapittel

Rapport

  • Skar, Gustaf; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Kvistad, Anne Holten; Johansen, Marita Byberg; Kvithyld, Trygve. (2025) Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – erfaringer fra andre utprøving | udir.no. Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitskap, NTNU Institutt for lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitskap, NTNU
    Rapport
  • Skar, Gustaf; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Kvistad, Anne Holten; Johansen, Marita Byberg; Kvithyld, Trygve. (2025) Evaluering av utprøvinger og forsøk med langtidsoppgaven som alternativ til dagens eksamensform. Delrapport 1. NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport

Undervisning

Emner

  • NORD6021 - Teksthistorie og utforskende litteraturarbeid i norskfaget
  • MGLU4101 - Skriving, lesing og muntlig kompetanse i norskfaget - teoretiske, analytiske og didaktiske perspektiver
  • MGLU4501 - Skriving, lesing og muntlig kompetanse i norskfaget - teoretiske, analytiske og didaktiske perspektiver

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Morud, Elin Bø; Kvistad, Anne Holten; Kvithyld, Trygve. (2025) Teachers' participation in large-scale school development projects - experiences and consequences for similar initiatives. ECER 2025 , Beograd 2025-09-08 - 2025-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Kvithyld, Trygve. (2025) Når masterstudentar skriv om skriveopplæring. SkrivePuff 2025-04-10 - 2025-04-10

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve; Larsen, Ann Sylvi; Solheim, Randi. (2024) Å skrive praksisforankra norskfaglige masteroppgaver. SkrivePuff , Trondheim 2024-04-11 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve; Morud, Elin Bø; Kvistad, Anne Holten. (2024) Locally Grounded School Development Projects on a Large-Scale – Mission Impossible?. ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
  • Faglig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2024) Ressursgruppemodellen – hva kan vi lære av evalueringene av to runder med kompetansepakker i Storby-nettverket?. Oppstartssamling pulje 3, Stoby-nettverket , Erkebispegården 2024-10-31 - 2024-10-31
  • Faglig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2024) Partnerskap i storskala samarbeidsprosjekt - Mission impossible?. Nettverkssamling, EVU-region Nord , Nord universitet 2024-10-22 - 2024-10-23

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2023) Å skrive master om skriving og skriveopplæring - erfaringer fra PRANO-prosjektet. Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forsking (NNMF) , Helsingfors 2023-10-24 - 2023-10-27

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2019) Hva kjennetegner skriveprosessene til elevene – og hvordan opplever elevene selv disse – når undervisningen tar utgangspunkt i en pedagogisk ressurs anbefalt av utdanningsmyndighetene?. Literacy i opplæringen , Schæffergården (Danmark) 2019-03-11 - 2019-03-13

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2017) Pedagogiske nettressurser og skriveopplæring. Skriv!Les! 2017 , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
  • Faglig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2017) Fagspesifikk literacy i norskfaget. Den nasjonale lesekonferansen , Stavanger 2017-04-03 - 2017-04-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve. (2017) Pedagogiske nettressurser og skriveopplæring. Literacy og dybdelæring , Schæffergården (Danmark) 2017-03-27 - 2019-03-29

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Wadsten, Marit; Kvithyld, Trygve; Hoel, Trude. (2014) NOLES-konferanse, Framtidas skole. NOLES-konferanse for lærarutdanningane , Oslo 2014-10-02 - 2014-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Wadsten, Marit; Kvithyld, Trygve; Nielsen, Ingrid. (2014) NOLES-konferanse. Literacy i lærarutdanninga. Nyttig forsking eller kritiske røyster?. NOLES-konferanse for lærarutdanningane , Gardermoen 2014-02-05 - 2014-02-06

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo