Anna Ruth Grüters
Bakgrunn og aktiviteter
Førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU).
Jeg leder forskningsgruppen for litteraturdidaktiske grunnlagsproblemer og prosjektet Digital kanon i norsk skole.
Våren 2020 er jeg gjesteforsker ved Åbo Akademi, Vaasa i prosjektet DivED "Projektet Diversity in Education är ett av den finländska regeringens spetsprojekt för att utveckla undervisning. Projektet leds av Åbo universitet och Åbo Akademi i Vasa är en av projektparterna. DivED har fokus på språk- och kulturmedveten undervisning inom grundläggande utbildning och lärarutbildning."
Kvinnen bak praksisAppen ved grunnskolelærerutdanningen: praksisweb.no
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Den digitale hverdagen i et finsk klasserom etter læreplanreformen 2014. Acta Didactica Norden (ADNO).
- (2019) SKAM i Norden – en medieøkologisk og flerspråklig begivenhet. Norsklæreren.
- (2017) Medieøkologien i SKAM. Nordisk Tidsskrift for informationsvitenskab- og kulturformidling. vol. 6 (2/3).
- (2011) Blogg – et arkiv for skriving og refleksjon. Human IT. vol. 11 (1).
Del av bok/rapport
- (2012) "Det digitale" i lærebøker for norskfaget - faglig integrert eller utenpåklistret alibi?. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
- (2011) En retorisk inspirert studie av refleksjonstekster i bloggformat. Tekst og tegn - Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn.
- (2009) Å være digital i fremmedspråk. Å være digital i alle fag.
Rapport/avhandling
- (2011) Refleksjon i blogg. En hermeneutisk studie av refleksjon og dens tekstlige og retoriske manifestasjoner i en ny type skrive- og arkiveringsteknologi. 2011. ISBN 978-82-471-2678-3. Doktoravhandlinger ved NTNU (75).