Runa Næss Korshavn
Om
Runa Korshavn er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning (ILU). Hovedoppgavene hennes er undervisning og veiledning på emner tilknyttet lærerutdanningen i kroppsøving og idrett. Som lærerutdanner er hun opptatt av kroppsøvingsfagets posisjon og uvikling i skolen, med en særlig interesse for betydningen kropp, kjønn og ulikhet får i møte med faget og skolens tradisjoner. Spørsmål om hvilken kompetanse fremtidas kroppsøvingsstudenter bør ha, samt utvikling av inkluderende praksiser i faget, finner hun interessant. Hun har jobbet med en studie som utforsket hvordan transkjønnede elever har opplevd kroppsøving i skolen. I forlengelsen av arbeidet har hun sammen med Stine B. Svendsen bidratt med kapittelet, "Når skolen gjør barn urett. Etisk ansvarlighet overfor transkjønnede elever", som utforsker problemområdene og mulighetene for deltaklese i et etisk perspektiv. For tiden jobber hun med vurdering i kroppsøving og er tilknyttet Standpunktprosjektet.
Runa er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Sammen med Elise Djupedal leverte hun i 2014 masteroppgaven «Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn» i sosiologi. Gjennom intervju med yrkesfagelever utforsket de elevenes opplevelse av skolehverdagen. Oppgavens overordnede argument er at en smal kunnskapsskole bidrar til at elevene verken mestrer eller trives på skolen. Dette kan forstås som medvirkende årsaker til frafall. Masteroppgaven vant Manifest tankesmies masterstipend, og ble utgitt som artikkel i 2015 med tittelen: De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i dagens skole.
Etter fullført utdanning har hun jobbet som lærer i grunnskole og videregående. Hun har også vært ansatt ved ISS som vitenskapelig assistent og universitetslektor, og undervist på emner tilknyttet lektorutdanningen.
Kompetanseord
Publikasjoner
2025
-
Østerlie, Ove;
Korshavn, Runa Næss;
Porsanger, Lise;
Wangberg, Åge;
Bysveen, Harald;
Mork, Stein Ove.
(2025)
Fagfornyelsen har påvirket karakterutviklingen i kroppsøving.
Kronikk
2023
-
Korshavn, Runa Næss;
Svendsen, Stine H. Bang;
Ingebrigtsen, Jan Erik;
Holten, Emilie Skiphamn.
(2023)
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes».
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Djupedal, Elise Farstad;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Korshavn, Runa Næss;
Rapp, Anna Cecilia;
Ingebrigtsen, Jan Erik.
(2016)
Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
2015
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Manifest tankesmie
Rapport
2014
-
Djupedal, Elise;
Ingebrigtsen, Jan Erik;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Østerlie, Ove;
Korshavn, Runa Næss;
Porsanger, Lise;
Wangberg, Åge;
Bysveen, Harald;
Mork, Stein Ove.
(2025)
Fagfornyelsen har påvirket karakterutviklingen i kroppsøving.
Kronikk
-
Korshavn, Runa Næss;
Svendsen, Stine H. Bang;
Ingebrigtsen, Jan Erik;
Holten, Emilie Skiphamn.
(2023)
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes».
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Djupedal, Elise Farstad;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Korshavn, Runa Næss;
Rapp, Anna Cecilia;
Ingebrigtsen, Jan Erik.
(2016)
Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Manifest tankesmie
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Ingebrigtsen, Jan Erik;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
- PPU4680 - Fagdidaktikk 1 - kroppsøving og idrettsfag
- MGLU3514 - Kroppsøving 1 (5-10) emne 2: Kompetanseutvikling for kroppsøvingslærere
- IDRSA1013 - Utforming og evaluering i kroppsøving og idrettsfag
- MGLU3513 - Kroppsøving 1 (5-10) emne 1: Kroppsøving som et allmendannende fag
Underviser på Kroppsøving 1 (MGLU1109 og MGLU1509)
Formidling
2025
-
Faglig foredragKorshavn, Runa Næss; Sandvik, Lise Vikan. (2025) Forskning på standpunktvurdering, resultater for Kroppsøvingsfaget. Forskning på standpunktvudering, statusmøte 2025-06-20 - 2025-06-20
2024
-
ProgramdeltagelseØsterlie, Ove; Korshavn, Runa Næss. (2024) [Podcast krø.no] Artikkelklubben 13 - Kroppsøving og transkjønnede elever. www.krø.no www.krø.no [null] 2024-01-23
2023
-
IntervjuKorshavn, Runa Næss. (2023) Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag. Kilden kjønnsforskning Kilden kjønnsforskning [null]