Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Runa Næss Korshavn

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Runa Næss Korshavn

Universitetslektor
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

runa.korshavn@ntnu.no
97979961 Akrinn vest Kalvskinnet, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Runa Korshavn er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning (ILU). Hovedoppgavene hennes er undervisning og veiledning på emner tilknyttet lærerutdanningen i kroppsøving og idrett. Som lærerutdanner er hun opptatt av kroppsøvingsfagets posisjon og uvikling i skolen, med en særlig interesse for betydningen kropp, kjønn og ulikhet får i møte med faget og skolens tradisjoner. Spørsmål om hvilken kompetanse fremtidas kroppsøvingsstudenter bør ha, samt utvikling av inkluderende praksiser i faget, finner hun interessant. Hun har jobbet med en studie som utforsket hvordan transkjønnede elever har opplevd kroppsøving i skolen.  Senere har hun også undersøkt problemområdene og mulighetene for deltaklese som ble synlige i et etisk perspektiv. For tiden jobber hun med vurdering i kroppsøving og er tilknyttet Standpunktprosjektet. 

Runa er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Sammen med Elise Djupedal leverte hun i 2014 masteroppgaven «Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn» i sosiologi. Gjennom intervju med yrkesfagelever utforsket de elevenes opplevelse av skolehverdagen. Oppgavens overordnede argument er at en smal kunnskapsskole bidrar til at elevene verken mestrer eller trives på skolen. Dette kan forstås som medvirkende årsaker til frafall. Masteroppgaven vant Manifest tankesmies masterstipend, og ble utgitt som artikkel i 2015 med tittelen: De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i dagens skole.

Etter fullført utdanning har hun jobbet som lærer i grunnskole og videregående. Hun har også  vært ansatt ved ISS som vitenskapelig assistent og universitetslektor, og undervist på emner tilknyttet lektorutdanningen. 

Kompetanseord

  • Inkludering
  • Kroppsøving
  • Sosiologi
  • Vurdering
  • ekskludering
  • kjønn
  • kroppsfenomenologi

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Korshavn, Runa Næss; Svendsen, Stine H. Bang; Ingebrigtsen, Jan Erik; Holten, Emilie Skiphamn. (2023) «Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes». Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Korshavn, Runa Næss. (2023) Du kan heller gå tur med mattelæreren.
    Brosjyre
  • Korshavn, Runa Næss. (2023) Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag. Kilden kjønnsforskning
    Intervju tidsskrift

2016

  • Korshavn, Runa Næss; Rapp, Anna Cecilia; Ingebrigtsen, Jan Erik. (2016) Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu. NTNU Samfunnsforskning AS
    Rapport
  • Farstad Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2016) Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2015) De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole. Manifest tankesmie
    Rapport

2014

  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2014) Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring. NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Korshavn, Runa Næss; Svendsen, Stine H. Bang; Ingebrigtsen, Jan Erik; Holten, Emilie Skiphamn. (2023) «Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes». Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Korshavn, Runa Næss. (2023) Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag. Kilden kjønnsforskning
    Intervju tidsskrift

Del av bok/rapport

  • Farstad Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2016) Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Korshavn, Runa Næss; Rapp, Anna Cecilia; Ingebrigtsen, Jan Erik. (2016) Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu. NTNU Samfunnsforskning AS
    Rapport
  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2015) De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole. Manifest tankesmie
    Rapport
  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2014) Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring. NTNU
    Mastergradsoppgave

Informasjonsmateriell

  • Korshavn, Runa Næss. (2023) Du kan heller gå tur med mattelæreren.
    Brosjyre

Undervisning

Emner

  • MGLU3514 - Physical Education 1 (5-10) Module 2: Professional development for physical education teachers
  • MGLU3513 - Physical Education 1 (5-10) Module 1:Physical education as a general education subject

Underviser på Kroppsøving 1 (MGLU1109 og MGLU1509)

Formidling

2024

  • Programledelse
    Østerlie, Ove; Korshavn, Runa Næss. (2024) [Podcast krø.no] Artikkelklubben 13 - Kroppsøving og transkjønnede elever. www.krø.no www.krø.no [Internett] 2024-01-23

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo