Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Monika S. Nyhagen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Monika S. Nyhagen

Kommunikasjonsrådgiver
Institutt for lærerutdanning

monika.nyhagen@ntnu.no
73590418 T01.622 Akrinn Kalvskinnet, Trondheim
Om Publikasjoner Formidling

Om

Arbeidsoppgaver og ansvarsområder

  • Lederstøtte innen kommunikasjon for Institutt for lærerutdanning (ILU)
  • Kommunikasjon og nettarbeid for Institutt for lærerutdanning (ILU)
  • Forskningsformidling

Produksjoner

Podcasten «Lærersnakk»

I podcasten «Lærersnakk» diskuterer praksisfeltet og forskere dagsaktuell tematikk fra skolen. Målgruppen er lærere og lærerstudenter i Norge. Lansert: november 2023.

Publikasjoner

Menneskene bak snublesteinene i Kjøpmannsgata (Gemini 2025 og Forskning.no)

Hvordan øke statusen til læreryrket? (Gemini 2025 og Forskning.no)

– Det norske holocaust startet i Trondheim (Gemini 2025 og Forskning.no)

Hvorfor synges det nesten ikke i skolen lenger? (Gemini 2024)

– Flere skolevegrere velger private skoler (Gemini 2024 og Forskning.no)

– Det er ikke lek om vi må leke (Gemini 2024 og Forskning.no)

Uenige elever gir bedre demokrati (Gemini 2023 og Forskning.no)

– Karakterer må ikke innføres for tidlig (Gemini 2023)

Lærere ikke forberedt på elever med flyktningbakgrunn (Gemini 2023)

– Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek (Gemini 2022)

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert (Gemini 2022)

Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende (Gemini 2022)

– Overgangen fra barnehage til skole blir for stor (Forskning.no og Gemini 2022)

De fleste takler overgangen til ungdomsskolen bra. (Forskning.no og Gemini 2021)

Barn i dag leker på samme måte som besteforeldrene gjorde. Men nå er ikke leken like farlig. (Forskning.no og Gemini 2021)

Kurs

  • Titteltimen. NTBArkitekst (2025)
  • Skriv kortere. NTBArkitekst (2025)
  • KI-kickstart - bruk KI effektivt på jobb. NTBArkitekst (2025)
  • Tekst til studieprogramsidene. Skrivekurs med HvabeHager (2022)
  • Forskningsformidling for kommunikatører, forskning.no (2021)
  • Teams. Utdannet.no (2020)
  • Kommunikasjon: Unngå misforståelser og konflikter. Utdannet.no (2020)
  • Siteimprove: Grunnkurset (2020)
  • Siteimprove: Analytics (2020)
  • Søkemotoroptimalisering: komplett. Utdannet.no (2020)
  • Lightroom CC: komplett. Utdannet.no (2020)
  • Siteimprove: SEO og SEO Advanced (2020)
  • Klarspråk: Den gylne pennen (2020)
  • Google AdWords: annonsering på YouTube. Utdannet.no (2019)
  • Facebook: annonsering. Utdannet.no (2019)
  • InDesign for viderekommende (2019)
  • Universell utforming. E-læringskurs for nettredaktører (2018)
  • Klarspråk (2015)

Utdanning

  • Mastergrad i medievitenskap med fordypning i medier, kommunikasjon og IT, fra ISS, SVT, NTNU.

 

Kompetanseord

  • Eksterne nettsider
  • Forskningsformidling
  • Intern/ekstern kommunikasjon
  • Klarspråk
  • Nettpublisering
  • Studentrekruttering
  • Universell utforming
  • Web

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2022

  • Nyhagen, Monika S.; Alterhaug, Hanne. (2022) Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel

2014

  • Østern, Anna-Lena; Nyhagen, Monika S.. (2014) Profilerte lærerutdannere i Norge : Kulturelle portretter skrevet i anledning NAFOL-seminar i Tromsø 2014. NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning,
    Rapport

2012

  • Østern, Anna-Lena; Nyhagen, Monika S.. (2012) Visjoner, strategier og verdigrunnlag som identitetsmarkører i norske lærerutdanninger. Nasjonal forskerskole for lærerutdanning Nasjonal forskerskole for lærerutdanning
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Nyhagen, Monika S.; Alterhaug, Hanne. (2022) Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel

Rapport

  • Østern, Anna-Lena; Nyhagen, Monika S.. (2014) Profilerte lærerutdannere i Norge : Kulturelle portretter skrevet i anledning NAFOL-seminar i Tromsø 2014. NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning,
    Rapport
  • Østern, Anna-Lena; Nyhagen, Monika S.. (2012) Visjoner, strategier og verdigrunnlag som identitetsmarkører i norske lærerutdanninger. Nasjonal forskerskole for lærerutdanning Nasjonal forskerskole for lærerutdanning
    Rapport

Formidling

2023

  • Intervju
    Strand, Gro Marte; Nyhagen, Monika S.. (2023) Karakterer må ikke innføres for tidlig. Gemini.no Gemini.no [null] 2023-04-27

2022

  • Poster
    Eikeseth, Unni; Øystese, Martin; Grut, Gunnar; Nyhagen, Monika S.. (2022) Rull-opp: Læreraksjonen 1942. Filmframsyning The Teachers Protest , Trondheim 2022-03-09 -

2021

  • Intervju
    Eikeseth, Unni; Nyhagen, Monika S.; Wolff, Silje Aase; Eltervaag, Carl Gunnar. (2021) Skolehage midt i Trondheim sentrum. www.ntnu.no www.ntnu.no [null] 2021-09-24
  • Intervju
    Strand, Gro Marte; Nyhagen, Monika S.. (2021) De fleste takler overgangen til ungdomsskolen bra. forskning.no forskning.no [null] 2021-10-11

2019

  • Intervju
    Hårberg, Jon Sverre; Nyhagen, Monika S.. (2019) Eksamenstips. Institutt for lærerutdanning. [null] 2019-05-13

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo