May Britt Drugli
Bakgrunn og aktiviteter
Nåværende stilling
Jeg jobber som professor i pedagogikk ved RKBU Midt Norge, NTNU og professor II ved SePU, Høgskolen Innlandet.
Temagruppe
- Folkehelse og kommunale tjenester
Bakgrunn
- Cand. paed og Dr. philos
- Doktorgrad i 2007. Young children treated because of ODD/CD: conduct problems and social competence in day-care and school settings.
- Tidligere mangeårig yrkeserfaring fra barnevernfaglig arbeid med små barn i Oslo og fra utviklingsarbeid i barnehage, skole, barnevern og helsestasjon i Trondheim kommune.
Faglige interesser
- Små barn i barnehage
- Barnehagekvalitet
- Lærer-elev relasjonen
- Barnehage/skole og psykisk helse
- Intervensjonsforskning
Pågående prosjekter/tjenestestøtte
- Trygg før 3
- Vi har fått NFR midler fra progammet Bedre Helse til en intervensjonsstudie (RCT) med fokus på samspill mellom barn og ansatte på småbarnsavdelinger i barnehagen. Et kvalitetsforbedringsarbeid med flere komponenter gjennomføres i et nært samarbeid med 7 kommuner/bydeler og 70 barnehager og 180 avdelinger/grupper i barnehageåret 2018/19, med datainnsamling høsten 2018, våren 2019 og våren 2020. De barnehagene som ble tilfeldig fordelt til kongtrollgruppe i 2018/19, gjennomfører den samme kvalitetsforbedringen året etter. Det er tilsatt 2 PhD kandidater i prosjektet. Posjektleder nasjonalt: Turid Suzanne Berg-Nielsen, RBUP øst-sør. Lokal prosjektleder i Midt Norge: May Britt Drugli
- Gode lærer-elev relasjoner på Fosen
- Dette prosjektet er en videreføring av et prosjekt som tidligere er gjennomført i samarbeid med Trondheim Kommune. Skoler i 4 kommuner på Fosen deltar i en kompetanseheving med systematisk fokus på kvalitet på relasjonen mellom lærere/ansatte og elever gjennom et skoleår. Både de ansatte og lederne deltar i refleksjonsgrupper og jobber med ulike tema basert på en manual utviklet for prosjektet. Det samles inn kvantitative data ved T1, T2 og ved ettårs oppfølging. Ved T2 gjenomføres det også kvalitative intervju. Prosjektleder: May Britt Drugli
- Liten og ny
- Liten og ny er et folkehelseprosjekt med fokus på små barns tilvenning til barnehagen og som gjennomføres av Trondheim kommune i samarbeid med RKBU Midt Norge. Prosjektet går over 3 år og det første året gjennomføres som en pilot i fire barnehager. I løpet av prosjektperioden skal ulike modeller for tilvenning prøves ut og evalueres. Hensikten er å komme frem til en god modell for tilvenning for de yngste barnehagebarna i Trondheim kommune. Trondheim kommune er ansvarlig for drift og gjennomføring av prosjektet, mens RKBU er ansvarlig for fagdager, utvikling av materiell og evalueringen.
Undervisning
Det meste av min undervisning omhandler små barn i barnehage og lærer-elev relasjonen, og er knyttet til de prosjektene jeg deltar i. I tillegg underviser jeg noe på emner innen RKBU's master i barn og unges psykiske helse, og jeg veileder masterstudenter.
Verv
Jeg sitter i utvidet lederteam ved Institutt for psykisk helse, NTNU og er vararepresentant i styret for Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge (NUBU)
Aktuelt
2018: Filmer på youtube om barnehagetilvenning - en til foreldre og en til barnehageansatte. Disse er laget i samarbeid med Frode Jørum ved RKBU Midt Norge.
Jeg er opptatt av å formidle forskningsbasert kunskap til ansatte i praksisfeltet og dette er noen av mine norske fagbøker fra de siste årene
- Drugli, MB og Lekhal, R: Livsmestring og psykisk helse, Cappelen Damm Akademisk, 2018
- Glaser, V, Størksen S og Drugli, MB (red): Utvikling, lek og læring i barnehagen, Fagbokforlaget, 2018
- Drugli, MB: Barnehagen: gode rutinesituasjoner, Gyldendal Akademisk, 2018. Denne boken ble også gitt ut på dansk i 2017 og på svensk i 2018
- Drugli. MB: Liten i barnehagen, Cappelen Damm Akademisk kom ut i helt ny utgave i 2017
- Drugli, MB: Liten begynner i barnehagen, Cappelen Damm Akademisk, 2017, er skrevet til foreldre som har små barn som skal begynne i barnehagen
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2021) Childcare Providers’ Nominations of Preschool Children at Risk for Mental Health Problems: Does it Discriminate Well Compared to the Caregiver-Teacher Report Form (C-TRF)?. Scandinavian Journal of Educational Research.
- (2020) A Model of Intervention and Implementation of Quality Building and Quality Control in Childcare Centers to Strengthen the Mental Health and Development of 1-3–Year Olds: Protocol for a Randomized Controlled Trial of Thrive by Three. JMIR Research Protocols. vol. 9 (10).
- (2020) Mediating Mechanisms of the Incredible Years Teacher Classroom Management Programme. Frontiers in Psychology. vol. 11.
- (2019) Samspillskvalitet mellom ansatte og små barn (1-3 år) i norske barnehager. Paideia. vol. 17.
- (2019) Does the Incredible Years Teacher Classroom Management programme improve child-teacher relationships in childcare centres? A 1-year universal intervention in a Norwegian community sample. European Child and Adolescent Psychiatry.
- (2018) Change in teacher–student relationships and parent involvement after implementation of the Incredible Years Teacher Classroom Management programme in a regular Norwegian school setting. British Educational Research Journal (BERJ). vol. 44 (6).
- (2018) Elevated cortisol levels in Norwegian toddlers in childcare. Early Child Development and Care. vol. 188 (12).
- (2018) Together and alone a study of interactions between toddlers and childcare providers during mealtime in Norwegian childcare centres. Early Child Development and Care. vol. 188 (3).
- (2018) Screening for mental health problems in a Norwegian preschool population. A validation of the Ages and Stages Questionnaire: Social- Emotional (ASQ:SE). Child and Adolescent Mental Health. vol. 23 (4).
- (2017) The Incredible Years Teacher Classroom Management Programme in Kindergartens: Effects of a Universal Preventive Effort. Journal of Child and Family Studies. vol. 26 (8).
- (2016) Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna?. Paideia.
- (2016) Does the Incredible Years Teacher Classroom Management Training programme have positive effects for young children exhibiting severe externalizing problems in school?: A quasi-experimental pre-post study. BMC Psychiatry. vol. 16 (362).
- (2015) Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold. Paideia.
- (2015) Video feedback compared to treatment as usual in families with parent–child interactions problems: a randomized controlled trial. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health (CAPMH). vol. 9 (3).
- (2014) Comparing two evidence-based parent training interventions for aggressive children. Journal of Children's Services. vol. 9 (4).
- (2013) How are Closeness and Conflict in Student–Teacher Relationships Associated with Demographic Factors, School Functioning and Mental Health in Norwegian Schoolchildren Aged 6–13?. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 57 (2).
- (2013) Factor Structure of the Student-Teacher Relationship Scale for Norwegian School-age Children Explored with Confirmatory Factor Analysis. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 57 (5).
- (2013) Symptom changes of oppositional defiant disorder after treatment with the Incredible Years Program. Nordic Journal of Psychiatry. vol. 67 (2).
- (2013) Association between parental involvement in school and child conduct, social, and internalizing problems: teacher report. Educational Research and Evaluation. vol. 19 (4).
- (2013) Associations between high levels of conduct problems and co-occurring problems among the youngest boys and girls in schools: A cross-sectional study. Nordic Journal of Psychiatry. vol. 67 (4).