Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Maria Øksnes

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Maria Øksnes

Professor i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning

maria.oksnes@ntnu.no
73598169 Gunnerushuset, Kalvskinnet, Gunnerusgt. 1
Om Publikasjoner Undervisning

Om

Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet førskolelærer og har erfaring fra barnehage og skolefritidsordning (SFO). I 2008 forsvarte hun avhandlingen «Hvis det er noe vi ikke får lov til, så sniker vi oss til det!» Perspektiver på fritid og barns muligheter til å skape alternative fluktlinjer. Øksnes har vært ansatt i lærerutdanningen ved NTNU siden 2011 og har undervist i PPU og lektorutdanningen. Fra 2017 til juni 2020 var hun leder av fagseksjon for pedagogikk ved ILU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand, barn og ungdoms lekekultur og kritikk av klasseledelse. Øksnes var redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk fra starten i 2015 til 2021.

Øksnes er prosjektleder for det NFR-finansierte innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020-2024). Hun er medlem av styringsgruppen for Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst (BULKIS). Sammen med kolleger fra ILU har hun satt i gang en generasjonsstudie som undersøker erfaringer av lek i barndommen i historisk perspektiv. 

Kompetanseord

  • Barn og ungdom
  • Barns lek
  • Fritidspedagogikk
  • Klasseledelse
  • Kritisk pedagogikk
  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Motstand
  • Pedagogikk
  • Skolefritidsordninger

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. (2021) Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford University Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Gleerups Utbildning AB
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi

2019

  • Øksnes, Maria. (2019) Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok

2018

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Øksnes, Maria. (2018) Ungdoms lekne motstand i skolen . Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. Gothia fortbildning
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria; Rasmussen, Torben Hangaard. (2017) Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Tidsskriftspublikasjoner

  • Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. (2021) Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Øksnes, Maria. (2019) Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. Gothia fortbildning
    Lærebok
  • Øksnes, Maria; Rasmussen, Torben Hangaard. (2017) Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford University Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Gleerups Utbildning AB
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria. (2018) Ungdoms lekne motstand i skolen . Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • SKOLE6268 - Utforskende arbeidsformer i begynneropplæringa
  • PPU4603 - Pedagogikk 3 for Lektor 8-13
  • SKOLE6267 - Elevkunnskap - leik og lærelyst i begynneropplæringa

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo