Maja Sandmo Grip
Om
Jeg er pedagogutdannet og jobber i hovedsak med veiledning, undervisning, forskningsstøtte, formidling, grafisk og visuell fremstilling i ulike prosjekter (og generelt på RKBU Midt-Norge). Jeg har kompetanse innen området sped- og småbarn, og da særlig på barn i barnehagealder. Mitt interessefelt spenner fra de aller yngste barna til ungdommer. I år (2021) ble jeg tilknyttet Kommunikasjonsteamet ved Iph, og vil fremover jobbe enda mer med kommunikasjon og formidling. Dette er noe jeg både liker å jobbe med og mener er veldig viktig. Jeg er opptatt av at kunnskap skal være tilgjengelig for alle, og at forskningsbasert kunnskap må formidles på en forståelig måte. Å jobbe med grafiske uttrykk og visuell formidling er noe jeg har gjort mye av de senere årene, gjennom ulike prosjekter og undervisningsarbeid.
Ting jeg gjør...
- Vår årlige sped- og småbarnskonferanse Nå de små er et av mine store hjertebarn. Jeg har vært koordinator for arrangementet de siste seks årene.
- Folkehelseprosjektet Liten og Ny i barnehagen har jeg vært tilknyttet fra start i 2018. De første årene satt jeg i prosjektes ressursgruppe. Jeg har jobbet med- og hatt ansvar for utvikling av skriftlig informasjonsmateriell og også utviklet prosjektets hjemmeside. i 2019 laget jeg filmen Å begynne i barnehage i forbindelse med undervisniningsmateriell RKBU Midt-Norge utviklet til prosjektet.
- I forskningsprosjektet Trygg før 3 har jeg hele veien hatt ansvar for visuell fremstilling av det skriftlige materiellet i prosjektet. Jeg har også bistått i utvikling av nettsiden til prosjektet.
- Veiledning av studenter som tar master i psykisk helse, studieretning barn og unges psykiske helse. Har også gjort noe veiledning innen kvalitativ metode.
- Bistår kolleger med ulike ting innenfor visuell/grafisk fremstilling av f.eks.; invitasjoner til kurs/konferanser, kursbevis, program, powerpoint-presentasjoner, poster, rapporter, informasjonsmateriell/brosjyrer.
Emner jeg er tilknyttet og jobber med;
MDV 6201:Barn og unges psykiske helse - Del I: Normalutvikling i et systemperspektiv 0-23 år
MDV 6260:Tilknytning, samspill og omsorg. Sped- og småbarns psykiske helse
Interesseområder
- Formidling, undervisning, veiledning.
- Visuelle uttrykk/estetikk. Lay-out og grafisk framstilling.
- Drama, musikk, litteratur, bilder, kunst.
- Arrangement, tilrettelegging, gjennomføring.
- Folkehelse
- Tidlig innsats, 1001 critical days.
- Sped- og småbarn.
- Psykisk helse barn og unge.
- Kommunale tjenester; barnehage, skole, barnevern, helsestasjon, PPT.
- Barn og unge med funksjonsnedsettelser
- Barn som pårørende
- Familier i risiko
- Forebyggende arbeid
- Relasjoner
Formell kompetanse/utdanning:
- Master i spesialpedagogikk, NTNU
- Bachelor barnehagelærer, DMMH
- 30 stp. i drama fra DMMH.
- 30 stp. Arrangementsledelse fra Hint/Rock city
- PEDUP - universitetspedagogikk fra NTNU
Tittel masteroppgave:
Drama som mobbeforebyggende tiltak
En kvalitativ undersøkelse om å bruke drama som metode og proaktiv strategi i grunnskolen,
Jobberfaring:
- Universitetslektor v/RKBU Midt-Norge fra mai 2015 til dags dato.
- Pedagogisk psykologisk rådgiver v/Barne- og familietjenesten, Trondheim kommune
- Spesialpedagog i barnehage og PPT, Orkdal kommune.
- Assistent og ped.leder i barnehage.
- Personlig assistent gjennom bl.a. ULOBA.
Tidligere prosjekter:
- "Kakerlakken med den stygge frakken - og hoveudet fullt av triste tankar" - praktiske verktøy i psykisk helsefremmende arbeid i barnehagen. Utviklingsprosjekt i Trondheim kommune.
- Med blikk på barnet. Metodikk for observasjon og refleksjon i personalgrupper basert på Marte Meo elementer
- Filmprosjekt i samarbeid med Granåslia barnehage i Trondheim kommune i forbindelse med folkehelseprosjektet Liten og ny i barnehagen.
Publikasjoner
2023
-
Storhaug, Anita Skårstad;
Moe, Torill;
Singstad, Marianne Tevik;
Wikan, Gunn Helen;
Grip, Maja Sandmo;
Thorhus, Cathrine.
(2023)
Lederforankret veiledning i barnevernet - Systematisk veiledning for god kvalitet i tjenesten.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
2022
-
Singstad, Marianne Tevik;
Grip, Maja Sandmo;
Ekornes, Stine M.;
Mandal, Ane Bergset.
(2022)
La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!.
Forskersonen.no
Kronikk
2021
-
Drugli, May Britt;
Brenne, Anne Synnøve;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Delrapport for folkehelseprosjektet Liten og ny i barnehagen
- evaluering 2020.
NTNU, RKBU Midt-Norges skriftserie
Rapport
-
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
litenogny.com
Nettside til folkehelseprosjektet Liten og ny i barnehagen.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Layout til "Oppsummeringsark ved klinisk bruk av DC:0-5"
(Diagnostisk klassifisering av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalder)
DC:0-5 Multiaksial vurdering
.
Visuell kunst
-
Singstad, Marianne Tevik;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Hvem er jeg uten deg - hva er vi uten hverandre?.
Tilbeste.no
Kronikk
-
Midtsand, Margrethe;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Samarbeid for barnets beste.
Utprøving av tiltak for samarbeid mellom helsestasjon,
barnehage og foreldre i overgangen fra hjem til barnehage.
Oppsummering av erfaringer fra PILOT 2020.
Trondheim kommune/RKBU Midt Norge
Rapport
-
Greger, Hanne Klæboe;
Stuifbergen, Maria C;
Grip, Maja Sandmo;
Fossvold-Jørum, Frode.
(2021)
Invitasjon til deltakelse i forskningsprosjekt
VINGO - Voksne med institusjonserfaring - gode overganger
Oppfølgingsundersøkelse
.
Brosjyre
-
Fossvold-Jørum, Frode;
Antonsen, Marie;
Nystad, Kathrin;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Små barns stress under tilvenning i barnehage.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2018
-
Grip, Maja Sandmo.
(2018)
Trygg før 3. Informasjonsbrosjyre til foreldre.
Brosjyre
-
Grip, Maja Sandmo.
(2018)
Pilotprosjekt. Liten og ny i barnehagen. Informasjon til foreldre.
Brosjyre
-
Drugli, May Britt;
Grip, Maja Sandmo;
Sandnes, Kjersti.
(2018)
"Liten og ny i barnehagen" Informasjon til foreldre/foresatte.
Brosjyre
-
Grip, Maja Sandmo;
Drugli, May Britt;
Sandnes, Kjersti.
(2018)
"Liten og ny i barnehagen" Informasjonsplakat .
Brosjyre
2017
-
Drugli, May Britt;
Solheim, Elisabet;
Grip, Maja Sandmo.
(2017)
Rutiner for tilvenning i norske barnehager.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
-
Grip, Maja Sandmo.
(2017)
Det var en gang ei barnehagetid.
barnehage.no
Kronikk
-
Grip, Maja Sandmo;
Brenne, Anne Synnøve;
Drugli, May Britt;
Breen, Hanne Musuum;
Onsøyen, Ragnhild.
(2017)
Med blikk på barnet. Barn blir sett og forstått i barnehagen. Manual for observasjon og refleksjon i personalgrupper basert på Marte Meo elementer.
Annet produkt
2016
-
Grip, Maja Sandmo.
(2016)
Hva var vel livet uten gode relasjoner.
barnehage.no
Kronikk
-
Grip, Maja Sandmo;
Sandnes, Kjersti.
(2016)
Rapport Kakerlakkprosjektet RKBU Midt Norge.
RKBU Midt-Norge
Rapport
2009
-
Grip, Maja Sandmo.
(2009)
Drama som mobbeforebyggende tiltak. En kvalitativ undersøkelse om å bruke drama som metode og proaktiv strategi i grunnskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Singstad, Marianne Tevik;
Grip, Maja Sandmo;
Ekornes, Stine M.;
Mandal, Ane Bergset.
(2022)
La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!.
Forskersonen.no
Kronikk
-
Singstad, Marianne Tevik;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Hvem er jeg uten deg - hva er vi uten hverandre?.
Tilbeste.no
Kronikk
-
Drugli, May Britt;
Solheim, Elisabet;
Grip, Maja Sandmo.
(2017)
Rutiner for tilvenning i norske barnehager.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
-
Grip, Maja Sandmo.
(2017)
Det var en gang ei barnehagetid.
barnehage.no
Kronikk
-
Grip, Maja Sandmo.
(2016)
Hva var vel livet uten gode relasjoner.
barnehage.no
Kronikk
Kunstneriske produksjoner
-
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Layout til "Oppsummeringsark ved klinisk bruk av DC:0-5"
(Diagnostisk klassifisering av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalder)
DC:0-5 Multiaksial vurdering
.
Visuell kunst
Rapport
-
Storhaug, Anita Skårstad;
Moe, Torill;
Singstad, Marianne Tevik;
Wikan, Gunn Helen;
Grip, Maja Sandmo;
Thorhus, Cathrine.
(2023)
Lederforankret veiledning i barnevernet - Systematisk veiledning for god kvalitet i tjenesten.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
-
Drugli, May Britt;
Brenne, Anne Synnøve;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Delrapport for folkehelseprosjektet Liten og ny i barnehagen
- evaluering 2020.
NTNU, RKBU Midt-Norges skriftserie
Rapport
-
Midtsand, Margrethe;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Samarbeid for barnets beste.
Utprøving av tiltak for samarbeid mellom helsestasjon,
barnehage og foreldre i overgangen fra hjem til barnehage.
Oppsummering av erfaringer fra PILOT 2020.
Trondheim kommune/RKBU Midt Norge
Rapport
-
Grip, Maja Sandmo;
Sandnes, Kjersti.
(2016)
Rapport Kakerlakkprosjektet RKBU Midt Norge.
RKBU Midt-Norge
Rapport
-
Grip, Maja Sandmo.
(2009)
Drama som mobbeforebyggende tiltak. En kvalitativ undersøkelse om å bruke drama som metode og proaktiv strategi i grunnskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
PRODUKT
-
Grip, Maja Sandmo;
Brenne, Anne Synnøve;
Drugli, May Britt;
Breen, Hanne Musuum;
Onsøyen, Ragnhild.
(2017)
Med blikk på barnet. Barn blir sett og forstått i barnehagen. Manual for observasjon og refleksjon i personalgrupper basert på Marte Meo elementer.
Annet produkt
INFORMASJONSMATR
-
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
litenogny.com
Nettside til folkehelseprosjektet Liten og ny i barnehagen.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Greger, Hanne Klæboe;
Stuifbergen, Maria C;
Grip, Maja Sandmo;
Fossvold-Jørum, Frode.
(2021)
Invitasjon til deltakelse i forskningsprosjekt
VINGO - Voksne med institusjonserfaring - gode overganger
Oppfølgingsundersøkelse
.
Brosjyre
-
Fossvold-Jørum, Frode;
Antonsen, Marie;
Nystad, Kathrin;
Grip, Maja Sandmo.
(2021)
Små barns stress under tilvenning i barnehage.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Grip, Maja Sandmo.
(2018)
Trygg før 3. Informasjonsbrosjyre til foreldre.
Brosjyre
-
Grip, Maja Sandmo.
(2018)
Pilotprosjekt. Liten og ny i barnehagen. Informasjon til foreldre.
Brosjyre
-
Drugli, May Britt;
Grip, Maja Sandmo;
Sandnes, Kjersti.
(2018)
"Liten og ny i barnehagen" Informasjon til foreldre/foresatte.
Brosjyre
-
Grip, Maja Sandmo;
Drugli, May Britt;
Sandnes, Kjersti.
(2018)
"Liten og ny i barnehagen" Informasjonsplakat .
Brosjyre
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragSingstad, Marianne Tevik; Grip, Maja Sandmo. (2022) Hele eleven - hele tiden. Sosialveiledning i skolen. LO kommune Kommunalkonferansen , Oslo 2022-09-13 - 2022-09-14
2018
-
Faglig foredragDrugli, May Britt; Sandnes, Kjersti; Grip, Maja Sandmo. (2018) Små barns behov Foredrag i pilotbarnehager for prosjektet "Liten og ny (i barnehagen)". Samarbeid med Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune. Trondheim kommune v/enhetene Foreldremøte i barnehager , Trondheim 2018-09-01 - 2018-09-30
2017
-
Faglig foredragGrip, Maja Sandmo. (2017) Fagdag. Teorigrunnlag til Med blikk på barnet. RKBU Midt-Norge Fagdag , Dragvoll, Trondheim 2017-11-16 - 2017-11-16
-
Faglig foredragGrip, Maja Sandmo. (2017) Foreldrerollen. Oppdal kommune/ Trøndelag fylkeskommune Søkekonferanse Oppdal kommune. Folkehelseprosjekt. , Oppdal 2017-11-17 - 2017-11-17
-
Faglig foredragGrip, Maja Sandmo. (2017) Barns utvikling i barnehagealder. RKBU Midt-Norge Studie, 6201 - samling , Trondheim 2017-10-04 - 2017-10-04
-
Faglig foredragGrip, Maja Sandmo. (2017) Opplæringsdag i Med blikk på barnet. Volda kommune Opplæringsdag i forb. med BIM-studien , Volda 2017-08-08 - 2017-08-08
2016
-
Faglig foredragSandnes, Kjersti; Grip, Maja Sandmo. (2016) "Kakerlakken med den stygge frakken.. og hovudet fullt med triste tankar" Bruk av praktiske verktøy for psykisk helsefremmende arbeid i barnehagen. RKBU Midt-Norge Kurs , Trondheim 2016-03-03 - 2016-03-03
-
Populærvitenskapelig foredragSandnes, Kjersti; Grip, Maja Sandmo. (2016) Små barns psykiske helse. RKBU Midt-Norge Foreldremøte Tildra barnehage, prosjekt , Trondheim 2016-04-27 - 2016-04-27
-
Populærvitenskapelig foredragSandnes, Kjersti; Grip, Maja Sandmo. (2016) Små barns psykiske helse. RKBU Midt-Norge Foreldremøte Ladesletta barnehager, prosjekt , Trondheim 2016-05-24 - 2016-05-24