Emne - Barn og unges psykiske helse - Del I: Normalutvikling 0-23 år i et systemperspektiv - MDV6201
MDV6201 - Barn og unges psykiske helse - Del I: Normalutvikling 0-23 år i et systemperspektiv
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 dager | A |
Faglig innhold
- Vårt biologiske utgangspunkt
- Barns adaptive utvikling på de ulike utviklingsområder
- Beskyttelse og risiko
- Foreldre-barn samspill, regulering og tilknytning
- Psykisk helse i barnehage og skole
- Ungdomstidens psykologi
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått MDV6201 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om grunnleggende genetikk og samspillet mellom gener og miljø med tanke på psykisk helse
- ha avansert kunnskap om overordnede prinsipper for hjernens utvikling fra svangerskap til voksen alder
- ha avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer som påvirker barns utvikling
- ha avansert kunnskap om hvordan samspill mellom barnet og nære omsorgspersoner former barns utvikling
- ha avansert kunnskap om typiske trekk ved barns utvikling i barnehage-, skole- og ungdomsalder
- ha avansert kunnskap om hvordan fenomenet psykisk helse kommer til uttrykk og varierer med alder
- ha inngående kunnskap om et avgrenset tema studenten fordyper seg i knyttet til obligatorisk læringsaktivitet.
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning. Dette innbefatter å skrive en akademisk tekst, søke opp, anvende og referere korrekt til relevant forskningslitteratur og gi en tilstandsbeskrivelse av barn eller ungdom som inkluderer både individ- og systemfaktorer.
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått MDV6201 skal studenten kunne:
- anvende sin kunnskap om barn og unges normalutvikling i sin yrkeshverdag og kjenne til fagområdets sentrale teorier og fagterminologi.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, egenaktivitet i gruppe, gruppeoppgave som presenteres i plenum. Emnet er samlingsbasert. Det er 30 studieplasser på emnet, studenter på master i psykisk helse (MPHLS) vil bli prioritert.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Godkjent gruppeoppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 semester.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales det at studenten er i jobb i minst halv stilling samtidig med utdanningen.
Kursmateriell
Litteraturliste publiseres ved oppstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6215 | 3.8 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
20.10.2022Innlevering
21.10.2022
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"