Emne - Barn og unges psykiske helse - Del I: Normalutvikling 0-23 år i et systemperspektiv - MDV6201
MDV6201 - Barn og unges psykiske helse - Del I: Normalutvikling 0-23 år i et systemperspektiv
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 dager | A |
Faglig innhold
- Vårt biologiske utgangspunkt
- Barns adaptive utvikling på de ulike utviklingsområder
- Beskyttelse og risiko
- Foreldre-barn samspill, regulering og tilknytning
- Psykisk helse i barnehage og skole
- Ungdomstidens psykologi
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om grunnleggende genetikk og samspillet mellom gener og miljø med tanke på psykisk helse
- ha avansert kunnskap om overordnede prinsipper for hjernens utvikling fra svangerskap til voksen alder
- ha avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer som påvirker barns utvikling
- ha avansert kunnskap om hvordan samspill mellom barnet og nære omsorgspersoner former barns utvikling
- ha avansert kunnskap om typiske trekk ved barns utvikling i barnehage-, skole- og ungdomsalder
- ha avansert kunnskap om hvordan fenomenet psykisk helse kommer til uttrykk og varierer med alder
- ha inngående kunnskap om et avgrenset tema studenten fordyper seg i knyttet til obligatorisk læringsaktivitet.
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning. Dette innbefatter å skrive en akademisk tekst, søke opp, anvende og referere korrekt til relevant forskningslitteratur og gi en tilstandsbeskrivelse av barn eller ungdom som inkluderer både individ- og systemfaktorer.
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- anvende sin kunnskap om barn og unges normalutvikling i sin yrkeshverdag og kjenne til fagområdets sentrale teorier og fagterminologi.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, individuelt arbeid og gruppeaktivitet. Emnet er samlingsbasert. Det er 30 studieplasser på emnet, studenter på master i psykisk helse (MPHLS) vil bli prioritert.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Godkjent individuell oppgave
Mer om vurdering
Studenten må være tatt opp på studieprogrammet MPHLS for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykisk helse (MPHLS)
Kursmateriell
Litteraturliste publiseres ved oppstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6215 | 3.8 | HØST 2018 | |
IPH6201 | 7.5 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
17.10.2024Innlevering
18.10.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"