Emne - Eksperter i team - Didaktisk design og innovasjon: Samarbeid skole - samfunn for framtidens utdanning - DID3804
Eksperter i team - Didaktisk design og innovasjon: Samarbeid skole - samfunn for framtidens utdanning
Om
Om emnet
Faglig innhold
I denne landsbyen skal studenten samarbeide i grupper om å utvikle et undervisnings- eller formidlingsopplegg i samarbeid med en valgfri samfunnsaktør. Gruppa utgjør et profesjonelt fagfellesskap og skal sammen utvikle og planlegge opplegget ut fra sine faglige forutsetninger. Teamarbeidet er et ledd i videreutviklingen av egen undervisning eller formidling for å oppnå gode samarbeid mellom i skole og samfunn. Et utforskende profesjonelt fagfellesskap kan være grobunn for nye idéer for kommunikasjon slik at man kan nå ut til et bredt spekter av elev- og målgrupper på alternative og interessante måter.
For mer informasjon om Eksperter i Team, se www.ntnu.no/eit og www.ntnu.no/eit/emnebeskrivelse
Når idéer og rammer for kommunikasjonen formes kalles det i denne landsbyen for å designe et formidlings- eller undervisningsopplegg, og at man former et didaktisk design. I landsbyen vil du få utforske hvordan man sammen i et profesjonsfaglig fellesskap, et team, kan forme og designe et nytenkende didaktisk design. Teamet kalles et didaktisk designteam. I denne landsbyen danner gruppa et didaktisk design team over selvvalgt opplegg sammen med en egenvalgt samfunnsaktør. Undervisning eller formidling i en virkelighetsnær kontekst står i fokus. Det didaktiske designet skal utvikles i tråd med det samfunnsaktøren har behov for og det teamet kan tilby av ekspertise. Søkelyset settes på selve designteamet, hvordan medlemmene samarbeider og kvaliteten på samarbeidet. Designteamet vil bidra med kunnskap om hvordan medlemmer i didaktiske designteam jobber sammen, samt økt forståelse av egen deltakelse, kommunikasjon og bidrag i et nært samarbeid i et profesjonelt fagfellesskap.
Læringsformer og aktiviteter
Landsbyen bruker den praksisnære forskningsmetodologien didaktisk designforskning som ramme for utviklingen av formidlings- eller undervisningsopplegget. Du og dine medstudenter skal ikke gjennomføre et helt forskningsprosjekt, men skal planlegge, utforske og benytte dere av metodene som brukes innenfor didaktisk designforskning. Du vil på den måten bli kjent med å jobbe innenfor en form for forskningspraksis som bygger på samarbeid, og som kan være relevant for arbeidet med masteroppgaven. Didaktisk designforskning ser på undervisning og formidling som kontinuerlig didaktisk design. Det drives fremover og utvikles gjennom stadig refleksjon, evaluering og planlegging av nye steg i det didaktiske teamet. Det kan derfor forstås som både intervensjons- og innovasjonsforskning som søker endring, utvikling og nyskaping.
Undervisningsform
I denne landsbyen vil det være en blanding mellom fysisk og digital undervisning. Det vil være totalt fire samlingsuker fysisk på campus i Trondheim, 1-2 dager per uke. Mellom samlingene vil det være nødvendig med digitale møter i arbeidsgruppene sammen med læringsassistent hver uke. Det opp til gruppemedlemmene å avtale tidspunkt for å jobbe sammen digitalt.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte
- Muntlig presentasjon
- Utarbeide samarbeidsavtale
- Perspektivsamtale
Mer om vurdering
Ved ikke bestått eller gjentak av bestått EiT må hele emnet tas på nytt.
Anbefalte forkunnskaper
Relevant kompetanse
Landsbyen er spesielt rettet mot studenter i pedagogiske og didaktiske fag.
Undervisnings- og formidlingserfaring fra ulike arenaer er relevant.
Nettverk av skoler eller andre samfunnsaktører som kan være mulige samarbeidspartnere i landsbyen er relevant.
Forkunnskapskrav
Opptak til mastergradsprogram eller tilsvarende.
Kursmateriell
Obligatorisk litteratur
Bakker, A. (2018). What is design research in education? I A. Bakker (Red.), Design research in eucation. A practical guide for early career researchers (s. 3-22). Routledge.
Kalantzis, M. and Cope, B. Online resources on Learning/teaching by Design. https://newlearningonline.com/learning-by-design/quick-start
McKenney, S., & Reeves, T. C. (2019). Conducting educational design research (2nd ed.). Routledge.
Fagområder
- Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Skriftlig prosessrapport (gruppevis)
Innlevering 04.05.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Skriftlig prosjektrapport (gruppevis)
Innlevering 04.05.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment