Karina Rose Mahan
Om
Jeg er førsteamanuensis i engelskdidaktikk ved Institutt for Lærerutdanning (ILU). Mine forskningsområder består av Content and Language Integrated Learning (CLIL), andrespråkstilegnelse, tospråklig undervisning, sosiokulturell teori, stilasbygging (scaffolding), observasjon som metode, og mixed methods. For øyeblikket er jeg leder for forskningsgruppa Language Practices in Education (LPE).
Bakgrunn:
I mai 2020 forsvarte jeg doktorgraden min om CLIL ved Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg har en mastergrad i engelsk språk ved UiO og har fullført program ved Nasjonal Forskerskole for Lærerutdanning (NAFOL). Jeg underviste engelsk og norsk som fremmedspråk for et privat språkselskap i fem år. Jeg har dessuten undervist som universitetslektor i engelsk ved USN i fire år. I 2016 vant jeg konkurransen 'Forsker til film,' ved USN. I 2017 vant jeg delfinalen i Forsker Grand Prix, og ble nominert en av Norges topp ti forskningsformidlere. I 2019 var jeg gjesteforsker ved Universitetet i Baskerland.
Undervisning:
Engelskdidaktikk ved Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU), heltid og deltid
Engelskdidaktikk ved Grunnskolærerutdanning (GLU) 1-7 og 5-10
Engelsk 2 ved Grunnskolelærerutdanning (GLU) 1-7
Veiledning:
Oppfølgningslærer for lærerstudenter i praksisperioden
Veileder på FoU-oppgaver og masteroppgaver for lærerstudenter i engelskdidaktikk
Publikasjoner
2021
-
Mahan, Karina Rose;
Norheim, Helga.
(2021)
Something new and different: student perceptions of content and language integrated learning.
ELT Journal
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms.
Universitetet i Sørøst-Norge
Universitetet i Sørøst-Norge
Doktorgradsavhandling
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
The comprehending teacher: scaffolding in content and language integrated learning (CLIL).
Language Learning Journal
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Mahan, Karina Rose;
Brevik, Lisbeth M.;
Ødegaard, Marianne.
(2018)
Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom.
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Mahan, Karina Rose;
Norheim, Helga.
(2021)
Something new and different: student perceptions of content and language integrated learning.
ELT Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
The comprehending teacher: scaffolding in content and language integrated learning (CLIL).
Language Learning Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Mahan, Karina Rose;
Brevik, Lisbeth M.;
Ødegaard, Marianne.
(2018)
Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom.
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms.
Universitetet i Sørøst-Norge
Universitetet i Sørøst-Norge
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2021) Scaffolding CLIL learning in secondary school: benefits and challenges. Universidade do Porto Working CLIL colloqium 2021 , Online 2021-03-26 - 2021-03-27
2020
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2020) 10 tips for a PhD candidate. Universitetet i Sørøst-Norge Møte for stipendiater ved PhD programmet PEDRES 2020-09-02 - 2020-09-02
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2020) Psykisk helse: Hvordan komme helskinnet gjennom doktorgraden. Universitetet i Sørøst-Norge og OsloMet Roundtable ved PhD days , Digitalt og Drammen 2020-09-25 - 2020-09-25