Helene Hauge
Helene Hauge
Førstelektor, leder av forvaltningsutvalget for den 5-årige lektorutdanningen ved NTNU (FUL),
helene.hauge@ntnu.no
Om
Jeg er førstelektor i engelsk språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur. Jeg er utdannet cand.philol. med tysk og lingvistikk i fagkretsen min i tillegg til engelsk.
Undervisning:
Jeg har undervist på basisnivå i engelsk språkvitenskap og engelsk språkferdighet både på campus og på det nettbaserte viderutdanningstilbudet vårt, Take Credit i en årrekke. De siste årene har jeg i all hvovedsak drevet med utdanningsledelse gjennom ulike roller (studieprogramleder, nestleder for utdanning, leder av forvaltningsutvalg for lektorutdanning).
Faglige interesser:
- setningsstruktur
- informasjonsstruktur
- språklæring
- nye og fleksible undervisningsformer
- utdanningsledelse
Verv:
- Leder av forvaltningsutvalget for de 5-årige lektorutdanningene, 2021-
- Medlem av NTNUs utdanningsutvalg 2020-
- Nestleder for utdanning ISL, 2021-2023
- Medlem av UHR-Lærerutdanning 2020-
- Medlem av Nasjonalt fagorgan for lektorutdanning 8-13 og praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag 2020-
- Medlem av koordineringsutvalget for universitetsskolesamarbeidet i Trondheim 2020-
- Konstituert leder av forvaltningsutvalget for de 5-årige lektorutdanningene, 2020-2021
- Nestleder for utdanning, Institutt for språk og litteratur, 2013-2020
- Programleder for lektorprogrammet i språkfag (MLSPRÅK), 2010-2017
- Medlem av HFs Utdannningsutvalg, 2015-2020, 2021-2023
- Medlem av Arbeidsutvalget for NTNU Kompetanse i skolen (KOMPiS) 2009-2013
- Medlem av Nasjonalt fagråd for engelsk, 2008-2015
Publikasjoner
2020
-
Angelsen, Anja Katrine;
Hauge, Helene.
(2020)
Developing language awareness.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
2018
-
Hauge, Helene;
Angelsen, Anja Katrine.
(2018)
Developing Language Awareness.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Hauge, Helene.
(2014)
Språkleg samanlikning i klasserommet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Brøseth, Heidi;
Hauge, Helene;
Norbeck, Helene.
(2013)
"I enjoyed using SRS in the classroom" - A research study of Student Response System in Norwegian classes and in further education of language teachers in Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Vulchanova, Mila Dimitrova;
Græsli, Bjørn Helge;
Hauge, Helene;
Midtgård, Tone Victoria.
(2006)
ENG1101 - English language: An introduction to the structure of English - Coursebook.
NTNU
Kompendium
2004
-
Hauge, Helene;
Et, Al.
(2004)
English language: An intoduction to the structure of English (Chapter 8-11 Syntax).
Institutt for moderne fremmedspråk
Kompendium
2003
-
Hauge, Helene.
(2003)
Towards a Unified Representation of English and Norwegian Auxiliaries.
Nordic Journal of English Studies (NJES)
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Hauge, Helene.
(2000)
Stilistisk inversjon in engelsk og presentering i norsk: ei samanlikning.
Nordlyd
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Hauge, Helene.
(2003)
Towards a Unified Representation of English and Norwegian Auxiliaries.
Nordic Journal of English Studies (NJES)
Vitenskapelig artikkel
-
Hauge, Helene.
(2000)
Stilistisk inversjon in engelsk og presentering i norsk: ei samanlikning.
Nordlyd
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Angelsen, Anja Katrine;
Hauge, Helene.
(2020)
Developing language awareness.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Hauge, Helene;
Angelsen, Anja Katrine.
(2018)
Developing Language Awareness.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hauge, Helene.
(2014)
Språkleg samanlikning i klasserommet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Brøseth, Heidi;
Hauge, Helene;
Norbeck, Helene.
(2013)
"I enjoyed using SRS in the classroom" - A research study of Student Response System in Norwegian classes and in further education of language teachers in Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Vulchanova, Mila Dimitrova;
Græsli, Bjørn Helge;
Hauge, Helene;
Midtgård, Tone Victoria.
(2006)
ENG1101 - English language: An introduction to the structure of English - Coursebook.
NTNU
Kompendium
-
Hauge, Helene;
Et, Al.
(2004)
English language: An intoduction to the structure of English (Chapter 8-11 Syntax).
Institutt for moderne fremmedspråk
Kompendium
Formidling
2013
-
Faglig foredragAngelsen, Anja.K; Hauge, Helene. (2013) Take Credit - fra frittstående til nettverk. Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU Take Credit jubileum 20 år 2013-06-20 - 2013-06-20
-
Vitenskapelig foredragBrøseth, Heidi; Hauge, Helene; Norbeck, Helene. (2013) "I enjoyed using SRS in the classroom" - A research study of Student Response System in Norwegian classes and in further education of language teachers in Norway. European Distance and E-learning Network EDEN annual conference 2013 "The joy of learning" , Oslo 2013-06-12 - 2013-06-15
2012
-
Populærvitenskapelig foredragBrøseth, Heidi; Hauge, Helene. (2012) Komparativ språkanalyse i engelsk og norsk (KOSEN). Norgesuniversitetets høstkonferanse , Tromsø 2012-09-17 - 2012-09-18
2010
-
Vitenskapelig foredragHauge, Helene. (2010) Take Credit: fra VHS til blogg. NTNU Hitech-Lotech , Trondheim 2010-04-28 - 2010-04-28
2002
-
Populærvitenskapelig foredragHauge, Helene. (2002) "God is more delighted in adverbs than in nouns". The English Section Research Seminar , Institutt for moderne fremmedspråk,NTNU, Trondheim 2002-11-08 -
2000
-
Populærvitenskapelig foredragHauge, Helene. (2000) Ergativity: an account of errant subjects. The English Department Research Seminar , Engelsk institutt, NTNU 2000-04-10 -
1999
-
Vitenskapelig foredragHauge, Helene. (1999) Stilistisk inversjon i engelsk og presentering i norsk: ei samanlikning. MONS 8 8nde møte om norsk språk , Tromsø 1999-11-20 -