Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Helen Berg

Helen Berg

Førsteamanuensis, Sykepleier, Ph.D
Institutt for helsevitenskap Ålesund

helen.berg@ntnu.no
70161563 41141244 Ankeret, A225, Ålesund
ResearchGate Google Scholar
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Førsteamanuensis ved Institutt for helsevitenskap i Ålesund (IHA) med forskningsprofil innen utdanningsforskning med tema simulering og virtuell virkelighet (VR). 

Tilknyttet simuleringsenheten ved IHA og underviser i sykepleie med emneansvar SYA1000. Har i tillegg 20% stilling som prosjektleder og forsker ved Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Møre og Romsdal (USHT).

Nåværende forskningsfokus er simulering som metode for kompetanseutvikling.

Denne forskningen har jeg jobbet mye med gennom VirSam prosjektet der jeg har forsket på bruk av VR for å øve på systematisk klinisk observsjon (ABCDE-metodikken), systematisk kommunikasjon (ISBAR-metodikken) og bruk av beslutningsstøtte (NEWS2) for økt pasientsikkerhet.  

Videre jobber jeg inn i forskningsprosjektet PROSIM med simulering som metode i ulike profesjonsutdanninger.

Her er litt om min forskning presentert på forskningsdagene.

Tidligere prosjekt:

  • Prosjektleder knytt til operasjonalisering av St.meld.nr. 47 Samhandlingsreformen med hovedfokus på pasientflyt i Ørsta kommune
  • Prosjektleder/rådgiver for velferdsteknologi, innovasjon i offentlig sektor og tjenestedesign i Ålesund kommune og USHT.
  • Prosjektleder for å bygge opp den tverrfaglige nettverksbaserte læringsarenaen ALV-Møre og Romsdal (Arena for Læring om Velferdsteknologi)
  • Prosjektleder for utprøving av in-situ simulering i den akutte samhandlingskjeden for eldre med fokus på ABCDE og ISBAR 
  • Prosjektleder for NTNU i DigSam.

Udanning:

  • PhD medisin og helsevitenskap, NTNU
  • Master regional samfunnsplanlegging og ledelse, Høyskolen i Volda
  • Behovsdrevet inovasjon og tjenestedesign i offentlig sektor, Høgskolen i Molde
  • Praktisk pedagogisk utdanning (PPU), Høgskolen i Volda
  • Bachelor i sykepleie, Høgskolen i Akershus (OsloMet)

Klinisk erfaring:

  • Barneavdeling
  • Neonatal Intensiv
  • Legevakt
  • Sykehjem
  • Hjemmesykepleie

 

 

Kompetanseord

  • Brukerinvolvert forskning
  • Deltagende aksjonsforskning
  • Innovasjon i offentlig sektor
  • Innovasjonsprosesser
  • Medisinske fag
  • Prosjektledelse
  • Samfunnsvitenskap
  • Simulering
  • Sykepleievitenskap
  • Tjenestedesign
  • Utdanningsforskning
  • Velferdsteknologi
  • Virtuell virkelighet

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Andreasen, Eva Mari; Haraldstad, Kristin; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2022) Digital undervisning om ISBAR https://video.uia.no/media/t/0_yxcdxqlv. Medieavdelingen, Universitetet i Agder, KRISTIANSAND S. 2022.
    Digitale læremidler
  • Andreasen, Eva Mari; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak; Haraldstad, Kristin. (2022) Usability Evaluation of the Preoperative ISBAR (Identification, Situation, Background, Assessment, and Recommendation) Desktop Virtual Reality Application: Qualitative Observational Study. JMIR Human Factors. volum 9 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2022) Digital sikkerhet i helse- og sosialtjenesten. Sunnmørsposten. volum 140 (3).
    Kronikk

2021

  • Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2021) The effect of self-practicing systematic clinical observations in a multiplayer, immersive, interactive virtual reality application versus physical equipment: a randomized controlled trial. Advances in Health Sciences Education. volum 26.
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Berg, Helen; Båtnes, Ronald; Steinsbekk, Aslak. (2020) Changes in performance during repeated in-situ simulations with different cases. BMJ Simulation & Tecnnology Enhanced Learning (BMJ STEL).
    Vitenskapelig artikkel
  • Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2020) Is individual practice in an immersive and interactive virtual reality application non-inferior to practicing with traditional equipment in learning systematic clinical observation? A randomized controlled trial. BMC Medical Education. volum 20.
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Alnes, Rigmor Einang; Berg, Helen; Krøvel, Brit Steines; Blindheim, Kari. (2019) «Du har på en måte hatt besøk, vet du!» En kvalitativ studie om videokommunikasjon mellom beboere og pårørende i sykehjem. Tidsskrift for omsorgsforskning. volum 5 (2).
    Faglig artikkel

2017

  • Berg, Helen; Zanaboni, Paolo; Alnes, Rigmor Einang. (2017) Bruk av videokommunikasjon i hverdagsrehabilitering – utprøving og erfaring. Tidsskrift for omsorgsforskning.
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Berg, Helen; Korsnes, Reidun; Gammelsæter, Per; Anderssom, Siv-Iren Stormo. (2015) Erfaringsnotat- Tildeling av varslings- og lokaliseringsteknologi. 2015. ISBN 978-82-92186-54-1. Notat - Høgskolen i Ålesund (1).
    Rapport

2014

  • Berg, Helen; Alnes, Bjarte; Alnes, Rigmor Grete Einang. (2014) Sporing av personer med kognitiv svikt med hjelp av GPS. 2014. ISBN 978-82-93269-61-8.
    Rapport
  • Berg, Helen; Krøvel, Brit Steines; Campell, Cecilie; Alnes, Rigmor Grete Einang; Schaathun, Hans Georg. (2014) Internett i kommunale bustader, eit kommunalt ansvar eller ei privatsak?. Sunnmørsposten.
    Kronikk
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2014) Tverrprofesjonelt samarbeid om velferdsteknologi. Romsdals Budstikke.. volum 172 (47).
    Kronikk
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2014) Tverrprofesjonelt samarbeid om velferdsteknologi. Sunnmørsposten. volum 132 (36).
    Kronikk

Tidsskriftspublikasjoner

  • Andreasen, Eva Mari; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak; Haraldstad, Kristin. (2022) Usability Evaluation of the Preoperative ISBAR (Identification, Situation, Background, Assessment, and Recommendation) Desktop Virtual Reality Application: Qualitative Observational Study. JMIR Human Factors. volum 9 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2022) Digital sikkerhet i helse- og sosialtjenesten. Sunnmørsposten. volum 140 (3).
    Kronikk
  • Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2021) The effect of self-practicing systematic clinical observations in a multiplayer, immersive, interactive virtual reality application versus physical equipment: a randomized controlled trial. Advances in Health Sciences Education. volum 26.
    Vitenskapelig artikkel
  • Berg, Helen; Båtnes, Ronald; Steinsbekk, Aslak. (2020) Changes in performance during repeated in-situ simulations with different cases. BMJ Simulation & Tecnnology Enhanced Learning (BMJ STEL).
    Vitenskapelig artikkel
  • Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2020) Is individual practice in an immersive and interactive virtual reality application non-inferior to practicing with traditional equipment in learning systematic clinical observation? A randomized controlled trial. BMC Medical Education. volum 20.
    Vitenskapelig artikkel
  • Alnes, Rigmor Einang; Berg, Helen; Krøvel, Brit Steines; Blindheim, Kari. (2019) «Du har på en måte hatt besøk, vet du!» En kvalitativ studie om videokommunikasjon mellom beboere og pårørende i sykehjem. Tidsskrift for omsorgsforskning. volum 5 (2).
    Faglig artikkel
  • Berg, Helen; Zanaboni, Paolo; Alnes, Rigmor Einang. (2017) Bruk av videokommunikasjon i hverdagsrehabilitering – utprøving og erfaring. Tidsskrift for omsorgsforskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Berg, Helen; Krøvel, Brit Steines; Campell, Cecilie; Alnes, Rigmor Grete Einang; Schaathun, Hans Georg. (2014) Internett i kommunale bustader, eit kommunalt ansvar eller ei privatsak?. Sunnmørsposten.
    Kronikk
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2014) Tverrprofesjonelt samarbeid om velferdsteknologi. Romsdals Budstikke.. volum 172 (47).
    Kronikk
  • Molnes, Sven Inge; Berg, Helen. (2014) Tverrprofesjonelt samarbeid om velferdsteknologi. Sunnmørsposten. volum 132 (36).
    Kronikk

Rapport

  • Berg, Helen; Korsnes, Reidun; Gammelsæter, Per; Anderssom, Siv-Iren Stormo. (2015) Erfaringsnotat- Tildeling av varslings- og lokaliseringsteknologi. 2015. ISBN 978-82-92186-54-1. Notat - Høgskolen i Ålesund (1).
    Rapport
  • Berg, Helen; Alnes, Bjarte; Alnes, Rigmor Grete Einang. (2014) Sporing av personer med kognitiv svikt med hjelp av GPS. 2014. ISBN 978-82-93269-61-8.
    Rapport

PRODUKT

  • Andreasen, Eva Mari; Haraldstad, Kristin; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2022) Digital undervisning om ISBAR https://video.uia.no/media/t/0_yxcdxqlv. Medieavdelingen, Universitetet i Agder, KRISTIANSAND S. 2022.
    Digitale læremidler

Undervisning

Emner

  • SY300515 - Bacheloroppgave i sykepleie - empirisk studie
  • SYA1000 - Grunnleggende sykepleie

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Andreasen, Eva Mari; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak; Haraldstad, Kristin. (2022) Is desktop VR more motivational than traditional practice when learning ISBAR? A usability study of desktop VR for learning ISBAR. The 8th International Nurse Education Conference NETNEP 2022 . Elsevier; Sitges, Barcelona. 2022-10-19 - 2022-10-22.

2020

  • Poster
    Alnes, Rigmor Einang; Berg, Helen; Krøvel, Brit Steines; Blindheim, Kari. (2020) "Du har på en måte hatt besøk, vet du". NSF Nasjonale E- helse konferanse . NSF; Oslo. 2020-02-12 - 2020-02-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Steinsbekk, Aslak; Berg, Helen. (2020) (Association between) theoretical and practical test after VR learning. Ottawa 2020: Assessment of health professionals and evaluation of programmes: Best practice and future development . Ottawa confrences and AMEE; Kualalumpur. 2020-02-29 - 2020-03-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Steinsbekk, Aslak; Berg, Helen. (2020) Individual self-practice of the ABCDE approach in virtual reality give a non-inferior outcome. A randomized controlled trail. AMEE 2020 The Virtual Conference . AMEE; Virtuelt / Glasgow. 2020-09-07 - 2020-09-09.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Berg, Helen. (2019) Smart læring for helsepersonell Simulering i Virtuell Realitet (VR). Smarte Samfunn - Samspillskonferansen 2019 - Nye Ålesund ; 2019-02-08 - 2019-02-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Berg, Helen. (2019) Virtuell virkelighet og Virtuell samhandling. Utvikling og test av virtuelt læringsverktøy for systematisk klinisk observasjon med ABCDE-metodikken. Fagdag simulering for kommunehelsetjenesten med USHT Møre og Romsdal og Helse Møre og Romsdal HF ; 2019-06-05 - 2019-06-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2019) Developing a virtual reality (VR)- application for practicing the ABCDE- approach. Fjordkonferansen 2019 ; 2019-06-19 - 2019-06-20.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Berg, Helen. (2018) Bruk av ABCDE og ISBAR i den akutte samhandlingskjeden for den eldre multisyke, erfaringer fra et pilotprosjekt med simulering som metode. SimMidt . Medisinsk simulatorSenter; NTNU Ålesund. 2018-05-29 - 2018-05-30.
  • Intervju
    Berg, Helen. (2018) Med VR-brille som forskningsredskap. Fagblogg for medisin og helse ved NTNU [Internett]. 2018-06-19.
  • Poster
    Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak. (2018) Changes in performance during repeated in situ simulation with three different cases. AMEE 2018 . The Association for Medical Education in Europe; Congress Centre, Basel. 2018-08-25 - 2018-08-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Steinsbekk, Aslak; Berg, Helen. (2018) Bruk av Virtuell virkelighet (VR) for å trene team kommunikasjon. Læringsfestivalen 2018 . NTNU, Norgesuniversitet; Trondheim. 2018-05-06 - 2018-05-07.

2017

  • Poster
    Berg, Helen. (2017) Utvikling og testing av modell for simulering i overganger mellom tjenestenivå. SUN Uimulation User Network 2017 . Laerdal; NTNU Øya kunnskapssenteret. 2017-10-24 - 2017-10-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Steinsbekk, Aslak; Berg, Helen. (2017) VirSam – Virtuell samhandling. SUN Simulation User Network . Simulation User Network; Trondheim. 2017-10-24 - 2017-10-25.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Kirchhoff, Ralf; Berg, Helen. (2015) Scoping review: Hverdagsrehabilitering og videokommunikasjon. Fjordkonferansen 2015 . Høgskolene i Møre og Romsdal og Høgskolen i Sogn og Fjordane; Loen. 2015-06-18 - 2015-06-19.
  • Faglig foredrag
    Kirchhoff, Ralf; Berg, Helen. (2015) Videokommunikasjon i hverdagsrehabilitering. Den internasjonale sykepleiedagen . Norsk Sykepleieforbund Møre og Romsdal; Ålesund, Høgskolen i Ålesund. 2015-05-12 - 2015-05-12.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Alnes, Rigmor Einang; Berg, Helen. (2014) Lokaliseringsteknologi - nytte og utfordringar : Ei undersøking om bruk av lokaliseringsteknologi for personer med kognitiv svikt. Fjordkonferansen 2014 ; Loen. 2014-06-18 - 2014-06-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Alnes, Rigmor Grete Einang; Schaathun, Hans Georg; Berg, Helen. (2014) Drivers and barriers in public sector innovation. Lessons learned from the ALV project. FJORD Konferansen 2014 . Høgskolane i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane; Loen. 2014-06-18 - 2014-06-19.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn