Gunnstein Thomas Frøseth
Bakgrunn og aktiviteter
Estimering av gjenstående levetid av jernbanebruer i stål
Det norske jernbanenettverket ble hovedsakelig bygd mellom 1850 og 1965 og består av over 2700 bruer. Omtrent 1000 av disse bruene er stål konstruksjoner og ingen av disse bruene ble bygd for dagens aksellaster og toghastigheter. I tillegg ble stålbruene sjelden vurdert mot utmattingsbrudd. Selvom det er iverksatt tiltak for å sikre umiddelbare behov og sikker drift, finnes det spørsmål rundt bruenes faktiske driftstilstand og gjenstående levetid. Nøyaktig estimering av tilstand og levetid av disse jernbanebruene er essensielt for å kunne drifte og ivareta jernbanenettverket med hensyn til økonomiske, sosiale og miljømessige krav.
Feltmålinger er den mest presise måten å vurdere tilstanden til bruer, men på grunn av det store antallet bruer er det ikke mulig å gjennomføre målinger på alle bruene. Numeriske simuleringer er effektive verktøy som kan bli brukt til å predikere responsen til disse konstruksjonene, men nøyaktigheten er avhengig av kompleksiteten til modellen og usikkerheten rundt parametrene som går inn i simuleringene. Ved å kombinere feltmålinger sammen med numeriske simuleringer får man det beste fra begge verdener og er nødvendig for å oppnå nøyaktig og fullstendig estimering av tilstand og levetid av de norske jernbanebruene.
Hovedmål
- Forbedre prediksjon av gjenstående levetid i jernbanebruer i stål
- Kvantifisere modellusikkerhet og feil i numeriske modeller av jernbanebruer
- Bestemme historiske og nåværende laster i det norske jernbanenettverket
- Benytte og forbedre modelloppdateringsmetodikk for simuleringer av togpassasjer på jernbanebruer.
Forskningsgruppe
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Operational Displacement Estimations of Railway Catenary Systems by Photogrammetry and the Integration of Acceleration Time Series. The international Journal of railway technology.
- (2020) A robust line-tracking photogrammetry method for uplift measurements of railway catenary systems in noisy backgrounds. Mechanical systems and signal processing. vol. 144.
- (2020) Damage Detection Applied to a Full-Scale Steel Bridge Using Temporal Momens. Shock and Vibration. vol. 2020.
- (2020) HOW CONSERVATIVE IS THE NORWEGIAN FATIGUE LOAD MODEL FOR SERVICE LIFE ESTIMATION OF RAILWAY BRIDGES?. Proceedings of the International Conference on Structural Dynamic , EURODYN.
- (2019) Evolution of load conditions in the Norwegian railway network and imprecision of historic railway load data. Structure and Infrastructure Engineering. vol. 15 (2).
- (2019) Finding the train composition causing greatest fatigue damage in railway bridges by Late Acceptance Hill Climbing. Engineering structures. vol. 196.
- (2019) Load model of historic traffic for fatigue life estimation of Norwegian railway bridges. Engineering structures. vol. 200.
- (2017) Influence line extraction by deconvolution in the frequency domain. Computers & structures. vol. 189.
- (2016) Operational modal analysis and model updating of Riveted steel bridge. Conference Proceedings of the Society for Experimental Mechanics Series. vol. 2.
Del av bok/rapport
- (2018) Damage detection of steel bridge by numerical simulations and measurements. Life-Cycle Analysis and Assessment in Civil Engineering.
- (2018) Inspection of steel bridges by modal hammer from bridge deck only. Maintenance, Safety, Risk, Management and Life-Cycle Performance of Bridges.
- (2016) Close Range Photogrammetry for Measuring the Response of a Railway Catenary System. PROCEEDINGS OF THE THIRD INTERNATIONAL CONFERENCE ON RAILWAY TECHNOLOGY: RESEARCH, DEVELOPMENT AND MAINTENANCE.
- (2015) System Reliability Analysis of Steel Railway Bridge Based on Historic Rolling Stock Records. Proceedings of The 13th Nordic Steel Construction Conference (NSCC-2015).